Facebook začne v Česku manuálně kontrolovat pravdivost zpráv. Lživé příspěvky ale pouze označí

Jiří SvobodaJiří Svoboda

mark-zuckerberg-min

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Facebook v poslední době čelí kritice ze všech stran. Jeho zástupce si předvolávají vlády a odborníci mu přičítají zodpovědnost za celou řadu negativních společenských jevů, včetně zesilování dezinformací a fake news. Největší sociální síť se právě na tuto problematiku snaží reagovat, a tak i v Česku a na Slovensku spouští fact-checkingový program.

Ve spolupráci se třetí stranou, v tomto případě tiskovou agenturou Agence France Presse (AFP), bude manuálně ověřovat zprávy, které se na největší sociální síti světa objeví. Jakmile tamní novináři vyhodnotí zprávu jako nepravdivou, Facebook ji začne zobrazovat níže ve svém News Feedu, čímž chce snížit její šíření.

Sociální síť pod vedením Marka Zuckerberga také upozorní uživatele, kteří nepravdivý příspěvek uvidí nebo se ho budou snažit šířit. Stále jim ale dá možnost hoax sdílet dál a ignorovat výrok nezávislých fact-checkerů.

V AFP budou pro Česko a Slovensko tuto práci dělat dva lidé, s tím, že do budoucna bude příležitost na zvětšení týmu. Stejně jako na Facebooku budou působit i na jeho dceřiném Instagramu.

dezinfo

Foto: Facebook

Takto bude Facebook v Česku označovat nepravdivé příspěvky

Facebook tvrdí, že tímto způsobem zabrání šíření hoaxu a také se sníží počet lidí, kterým se tato zpráva zobrazí. Stránky a domény, jež budou opakovaně šířit nepravdivé zprávy, budou mít snížený dosah a také přijdou o schopnost monetizace a inzerování.

„Boj s nepravdivými zprávami je závazek, ke kterému přistupujeme velmi vážně, a také neustále pracujeme na nových způsobech, jak zabránit šíření dezinformací na naší platformě,“ řekl Guido Buelow, Strategic Partner Development Manager pro Evropu, Blízký východ a Afriku ve Facebooku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Původní funkci oznámil Facebook v prosinci a stejným způsobem má fungovat i na jeho dceřiném Instagramu. I na globální úrovni příspěvky s falešnými informacemi pouze zamazává a jeho zobrazení umožní pouze při dalším kroku navíc. Na Instagramu se už zmanipulovaná fotka nedostane do stránek hastagů a sekce Objevit, ale ze sítě nezmizí.

Facebooková pasivita

Největší sociální síť světa, kterou používá měsíčně 2,5 miliardy lidí a v Česku je to přes 5,5 milionu lidí, tak drží i nadále pasivnější přístup a v konečném důsledku je na každém uživateli, jaké informace bude chtít konzumovat. Zuckerberg už dříve prohlásil, že by dle jeho názoru nemělo být rolí soukromé firmy „cenzurovat politické reklamy nebo zprávy“. 

Právě do problematiky politických reklam se pasivita Facebooku projevila asi nejvíce. Příspěvky politiků totiž nebude fact-checkovat vůbec. Například, jak upozornil magazín Wired, po síti v říjnu kolovala lživá reklama Donalda Trumpa o demokratickém prezidentském kandidátovi Joeu Bidenovi a Facebook odmítl zasáhnout.

facebook-hq-menlo-park4-min

Foto: Facebook

Cedule u sídla Facebooku v kalifornském Menlo Parku

Opačnou pozici zaujal jak Facebook, tak Google a Twitter v případě zavádějících a falešných informací o smrtícím koronaviru. Facebook se orientuje podle doporučení světových zdravotnických organizacích a maže příspěvky o neprokázaných nebo nebezpečných teoriích na vyléčení koronaviru. Google i Twitter upozorňují uživatele, kteří informace o koronaviru hledají, aby navštívili oficiální zdroje.

Shoptet pokrývá téměř polovinu trhu s českými e-shopy. Loni v tržbách vyrostl o desítky procent na 150 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

udanInsider

Foto: Shoptet

Miroslav Uďan, zakladatel a CEO Shoptetu

Lídr české e-commerce v poskytování e-shopových řešení Shoptet loni oslavil deset let své existence a nyní prozradil, že v roce 2019 zaznamenal obrat ve výši 150 milionů korun. O rok dříve dosáhl na 104 milionů, takže vyrostl o čtyřiačtyřicet procent. Letos chce růst o dalších desítky procent až na úroveň 200 milionů korun.

„Během loňského roku na platformě vzniklo přes šest a půl tisíce nových obchodů. Aktuálně tak naše řešení pro správu e-shopů využívá více než 19 tisíc internetových obchodů,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet s tím, že řešení firmy využívá přibližně osm z deseti nových vzniklých e-shopů a celkový podíl na trhu dosahuje 41 procent.

Dekáda Shoptetu

Miroslav Uďan zakládal Shoptet v roce 2009 společně s programátorem Tomášem Krejčím. Původní byznys plán představoval tvorbu nového e-shopu, společně však došli k rozhodnutí, že spíše než provozovat další internetový obchod bude lepší provozovat platformu pro e-shopy.

Během dekády došlo k několika velkým změnám ve firmě. Kromě neúspěšné expanze do Brazílie v roce 2013 šlo například o rok později o vykoupení Krejčího z firmy a vstup Ondřeje Tomka, zakladatele portálu Centrum.cz, který svůj podíl drží dodnes.

Ve stejném roce, kdy došlo ke změnám ve vlastnické struktuře, pak Shoptet změnil také svůj byznys – přestal dělat individuální úpravy pro jednotlivé e-shopy a začal se soustředit plně na vývoj „šablonových“ řešení.

miroslav-udan-shoptet

Foto: Shoptet

Miroslav Uďan, CEO Shoptetu

Změna, která zahrnovala přestat dělat to, co chtěli klienti, se ukázala jako krok správným směrem. Tržby začaly opět růst a zatímco začátkem roku 2017 na platformě fungovalo deset tisíc e-shopů, po třech letech firma útočí na dvojnásobek.

Konec přípravy individuálních řešení navíc uvolnilo kapacitu vývojářského týmu, který se mohl věnovat přípravě produktových novinek. V posledních letech Shoptet představil dvě nejhlavnější, díky kterým chce diverzifikovat zdroje svých příjmů a být tak méně závislý na poskytovaný „krabicových“ řešení e-shopům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jednou z nejvýraznějších změn, které ocenily zejména e-shopy a jejich zákazníci jen zprostředkovaně, bylo představení takzvaného tržiště. V rámci něj se mohou e-shopy pomocí API připojit k různým doplňkovým službám, které vyvíjí třetí strany, jako jsou například platební metody či marketingové nástroje.

„Tržiště aplikací aktuálně tvoří přibližně patnáct procent obratu. Máme celkem 144 Shoptet Doplňků, jejich počet je tedy dvojnásobně větší než před rokem,“ říká Uďan pro CzechCrunch s tím, že zároveň platí i plány rozvoje nových zdrojů příjmů, o kterých však zatím nemůže mluvit.

obchodiste

Foto: Obchodiště.cz

Shoptet chce z Obchodiště.cz udělat největší portál pro velkoobchody tuzemské e-commerce

Jedním z nich ale může být v roce 2018 spuštěná služba Obchodiště.cz, která zatím funguje zdarma. Shoptet s ní chce vyrůst v největší portál pro velkoobchody tuzemské e-commerce. Podle Uďana totiž prodej zboží e-shopům pořád probíhá na úrovni minulého století a nová platforma by situaci mohla pomoci změnit.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch PodcastuV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch Podcastu

Potenciál na to, vzhledem k vysokému počtu online obchodů běžících na řešení od Shoptetu, má. Tyto e-shopy během loňského roku evidovaly celkově 3,4 milionu unikátních zákazníků. Letos pravděpodobně bude tento počet růst – nejen kvůli neustále rostoucímu trhu e-commerce, ale také kvůli plánu firmy dosáhnout hranice 21 tisíc zapojených e-shopů. Pomocí toho chce také překonat hranici 200 milionů korun v obratu.

Tajemné plány do budoucna

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

„Chceme primárně rozšiřovat doplňky a připravit dalších zhruba 50 napojení, chtěli bychom mít napojení na všechny důležité marketplace a mít také produktové novinky, které zákazníkům umožní lépe prodávat do zahraničí,“ říká Uďan.

Shoptet aktuálně pracuje i na kompletně novém frontendu založeném na Reactu a GraphQL, který by měl platformu posunout o pořádný kus dále. Firma připravuje také dvě velké změny, moc informací však zatím prozrázet nechce. Jedna by podle slov Uďana měla rozvířit vodu v trhu e-shopů na míru, u druhé je však ještě tajemnější.