Fenomén TikTok. Sociální síť stovek milionů mladých, které už skoro nezajímá Instagram ani YouTube

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tiktokappInsider

Foto: TikTok

TikTok

0Zobrazit komentáře

Internetovým světem v posledních měsících hýbe název TikTok. Tato původem čínská sociální síť, která je zaměřená na krátká videa a před rokem a půl pohltila známé Musical.ly, raketově roste po celém světě. A snad to nejdůležitější – jejich uživatele tvoří z největší části nejmladší generace pohybující se na internetu, která často chodí ještě na základní školu. Je jich již přes půl miliardy a bez nadsázky se dá říct, že je to publikum, kterému nejenom že už nic neříká Facebook, ale často už je pro ně mimo trend i Instagram nebo YouTube.

Ve své domovině je TikTok známý jako Douyin a necelý rok po zmíněné akvizici byl s Musical.ly sloučen v jednu aplikaci pod nejhodnotnějším startupem světa ByteDance. Pro služby zaměřené na stále mladší publikum je charakteristická naprostá intuitivnost i jednoduchost a TikTok není výjimkou.

Jedná se o sociální síť se vším všudy, nicméně jeho charakteristickou možností je přidávat do vlastního videa cizí hudební nebo mluvený podkres. Vzniká tak nekonečná plejáda patnáctivteřinových videí, která obvykle pracují se znělkami, jež jsou v daném čase a prostoru zrovna v kurzu. Obrazovou složku pak může tvořit vše od vtipů či zcela konkrétních gest, přeříkávání hlášek či předvádění tanečků replikovaných tisíci uživateli najednou.

Jako každá sociální síť má i TikTok mnoho tváří, ale na první dobrou nečekejte, že najdete umělecké účty tvůrců videí či fotografií, jako jsou běžně k vidění na Instagramu nebo YouTube. Místo toho je, co se zpracování týče, TikTok i zde plně přizpůsobený nejmladší generaci – do videa tak lze pomocí značné šíře nástrojů přidat nejen filtry, ale i všemožné efekty. Zajímavou možností je také netradiční způsob sdílení – to uživatel provádí tak, že vedle cizího videa dá do takzvaného duetu své nové video. Procházet celou platformou lze podle hashtagů, uživatelů či zvuků, hlavní feed se pak rozděluje na sekce Sleduji a Pro tebe.

Pokud jste o TikToku nikdy neslyšeli, na jednu stranu se není čemu divit, na stranu druhou vás míjí část internetu, která v sobě jen v Česku akumuluje stovky tisíc uživatelů. Ačkoli přesná čísla pro tuzemsko známa nejsou, velký potenciál lze odhadnout z nejznámějších českých účtů i faktu, že vývojáři firmy, která je stará teprve 2,5 roku, překlopili aplikaci kompletně do češtiny.

Nové osobnosti, které jsou na TikToku vidět, by se podle zdrojů jejich publika daly rozdělit na dvě velké skupiny. První tvoří ti, kteří své publikum našli v dřívějších dobách na YouTube nebo Instagramu (právě s těmito dvěma sítěmi TikTok nabízí propojení) a jeho část přivedli na TikTok nebo dřívější Musical.ly. V druhém případě – a nejspíš v tom zajímavějším – se pak jedná o uživatele, kteří si své statisícové fanouškovské základny vybudovali primárně na TikToku, případně Musical.ly.

Právě na nich lze vidět největší růst platformy. Některé účty založené teprve před pár měsíci se mohou pyšnit desítkami tisíc fanoušků. Například uživatelka @princesspája založila svůj účet na začátku listopadu a už nyní má 22 tisíc fanoušků. Ani u menších účtů však není výjimkou, že příspěvky mají tisíce srdíček, což je tu ekvivalent lajků.

Český TikTok se však stal samostatnou komunitou se svými vlastními idoly, které jen zřídka mají větší dosah na jiných sociálních sítích. Jedním z nejznámějších influencerů je Adam Kajumi (@adamkajumi), devatenáctiletý Čech s afghánskými kořeny, který má na TikToku 480 tisíc fanoušků a na srazech ho potkávají jen o několik let mladší lidé. V rozhovoru pro XTV.cz řekl, že si plně uvědomuje svůj vliv a mediální dosah a chce ho využít k pozitivnímu vlivu na společnost. Zvučných jmen českého TikToku je však mnohem více a podobně jako influenceři na ostatních sítích spolu mnohdy spolupracují.

Mezi youtubery si lze ve vztahu k TikToku všimnout dvou opačných postojů. Například Anna Šulcová, která má 421 tisíc odběratelů na YouTube a na Instagramu 548 tisíc sledujících, se může pyšnit i 252 tisíci fanoušky na TikToku, přestože zde dle příspěvků natočila svůj první klip teprve před pěti měsíci. Podobně výraznou konverzi můžeme vidět u Adama Macha (230 tisíc odběratelů na YouTube, 254 tisíc sledujících na Instagramu), který za necelé čtyři měsíce získal na TikToku 70 tisíc fanoušků.

marshmello-fortnite

Přečtěte si takéZnámý DJ Marshmello vyprodává koncerty i ve hře Fortnite. Na jeho show přišly desítky milionů hráčůZnámý DJ Marshmello vyprodává koncerty i ve hře Fortnite. Na jeho show přišly desítky milionů hráčů

Zcela opačný postoj lze vidět například u plzeňského youtubera Rotha Welldena, který si TikTok založil čistě ze vtipu a ve svých následných videích zpochybňoval smysl celé platformy. Poukázal mimo jiné na fakt, že velká část obsahu na TikToku používá hudbu s autorskými právy.

Miliardová aplikace, kterou neznáte

O jak velkém fenoménu se ale vlastně bavíme? Přesné statistiky si TikTok tradičně nechává pro sebe a poslední oficiální číslo, které zveřejnil v červenci 2018, říkalo, že po světě má více než půl miliardy měsíčně aktivních uživatelů. Jedná se však o dobu předtím, než se do jeho portfolia začlenilo celé Musical.ly – to mělo na konci roku 2017 přes 200 milionů aktivních uživatelů.

Podle analýz společnosti Sensor Tower však rostl TikTok raketově i po velké akvizici, jen v prosinci 2018 si ho stáhlo 75 milionů nových uživatelů, v listopadu i v říjnu šlo o necelých 70 milionů a v září přes 60 milionů. I kdyby se měsíčně aktivními uživateli z těchto cifer stala jen malá část, znamenalo by to, že TikTok se blíží mílovými kroky k miliardové hranici.

Těmto famózním číslům odpovídají i data o stahovanosti aplikace pocházející od stejné společnosti. Za prosinec 2018 byl TikTok nejstahovanější aplikací na App Storu a čtvrtou nejstahovanější na Google Play. Stejné pořadí mu patří i za celý rok 2018 a v celkovém součtu tak porazil Instagram, Snapchat i YouTube. A například v únoru 2019 byl TikTok na Google Play označen štítkem pro druhou nejoblíbenější aplikaci vůbec.

Na dotaz CzechCrunche ohledně konkrétních čísel, které se týkají České republiky, se TikTok odmítl vyjádřit. Hrubý odhad však lze získat za pomoci uniklých dat týkajících se západní Evropy, které měla obdržet redakce britského serveru DigiDay od významné evropské reklamní agentury. Z nich vyplývá, že Německo má 4,1 milionu měsíčně aktivních uživatelů, Francie 4 miliony, Spojené království 3,7 milionu, Španělsko 2,7 milionu a Itálie 2,1 milionu.

Při přepočítání těchto čísel na počty obyvatel daných zemí lze zjistit, že TikTok používá v průměru zhruba každý sedmnáctý až pětadvacátý obyvatel z daných zemí. Při aplikaci na tuzemskou situaci by to znamenalo, že v Česku je mezi 400 a 600 tisící měsíčně aktivních uživatelů TikToku. Tomu by ostatně odpovídala i velikost největších českých profilů zmíněných výše.

Reklama přes hastagy a filtry

V prezentaci určené pro reklamní agentury, z níž pochází uniklá čísla o počtu evropských uživatelů, se nachází také náhled způsobů, jak chce ByteDance na TikToku reklamu prodávat. Kromě formátu klasického reklamního videa, které může být zobrazováno mezi ostatními příspěvky v kartě Pro tebe, také nabízí kampaně založené na specifickém hashtagu nebo filtru pro video dané značky.

Reklamní příspěvky, které publikují influenceři na popud nabídek od třetích stran, nejsou na TikToku na rozdíl od jiných sociálních sítích příliš vidět. To je dáno i zmíněnou povahou TikToku, která předpokládá, že alespoň ve většině případů je k vlastní obrazové složce použitý cizí zvuk nebo skladba. Například influencer Ondy Mikula ale v poslední době pořádal soutěž o lístky na koncert.

tiktok2

I přes relativně nerozvinutý reklamní potenciál však existují lidé, kteří se jakožto tiktokoví influenceři plně uživí. Podle průzkumu magazínu Business Insider je na to potřeba nejméně 250 tisíc sledujících, což splňuje a i dvakrát převyšuje na českém TikToku hned několik lidí. Konkrétně pak mohou získávat finance při přímých přenosech, během kterých jim diváci mohou přispět konkrétní částkou, nebo třeba prodejem vlastního merchandisingu, který mají podobně jako nejslavnější hvězdy YouTube nebo Instagramu.

Nebezpečí a strach rodičů

V českých a světových médií se o TikToku doposud psalo spíše v souvislosti s nebezpečími, která s sebou nese. Podobná nebezpečí mohou na uživatele čekat takřka na jakékoliv platformě, případ TikToku je však o to náchylnější, že jeho uživateli jsou běžně i děti, kterým je devět či deset let, a to i přesto, že TikTok by měly používat děti minimálně ve věku třinácti let.

Například redakce serveru iDnes.cz měla narazit i na videa chlapců, kteří si vzájemně pokládají na hrdla nože či snímky zaměřené na anorexii, sebepoškozování nebo sebevraždy. Komunitní podmínky TikToku takový obsah explicitně zakazují. TikTok jsme proto kontaktovali i s dotazem, jak rychle takový obsah detekuje a jak rychle ho dokáže odstranit, nedostalo se nám však žádné odpovědi.

Server iDnes.cz dále upozorňoval na nebezpečí kyberšikany i větší příležitost pro pedofily. Citoval k tomuto tématu Kamila Kopeckého, odborníka na rizikové chování na internetu z Univerzity Palackého v Olomouci, který řekl, že na záznamech se často objeví i obnažené části těla dětí, které přitahují pozornost pedofilů, a situace tak může vyústit v žádost o zaslání sexuálně explicitních fotografií.

Policisté, záchranáři i důchodci

Na závěr je nutné podotknout, že na TikToku nejsou jen děti, ačkoliv se jedná rozhodně o početnou část uživatelské základny. Stejně jako každá jiná sociální síť má i TikTok poměrně velkou diverzitu uživatelů a jednou ze skupin, která si vysloužila pozornost, jsou překvapivě například policisté. Pod hashtagy #cop nebo #coplife lze najít stovky tisíc videí strážců zákona, kteří tvoří obsah podobný tomu, jež lze vidět i v jiných zákoutích TikToku. Podobná situace je i v případě hasičů či záchranářů.

Co se věkových kategorií týče, není výjimkou narazit i v českém prostředí na starší uživatele, ať už mladé dospělé, rodiče, kteří natáčí se svými dětmi, nebo dokonce důchodce.

Přesto však zůstává ve většině TikTok sociální sítí pro nejmladší generace, která bude teprve dorůstat. Novinář Petr Koubský v Deníku N nedávno nazval Facebook civilizační chorobou, která nás všechny víceméně uvěznila ve svých spárech. Kdo ví, třeba se dočkáme doby, kdy dnešní školáci budou uvězněni ve spárech TikToku.