Ferrari ctí své zákazníky. Pro jednoho z nich proto vytvořilo unikátní futuristický supersport

Vůz SP48 Unica vychází z vyprodaného modelu F8 Tributo, jeho podobu ale od základu překopal. Výsledek vypadá jako auto z budoucnosti.

ferrari-sp48-unica-min

Foto: Ferrari

Ferrari SP48 Unica

0Zobrazit komentáře

Modelová paleta vozů Ferrari je natolik exkluzivní, že by si v ní měl bez problému vybrat každý. Model Ferrari SP48 Unica je ovšem důkazem toho, že někteří zákazníci italské automobilky jsou natolik nároční, že je nutné vytvořit jim vůz přesně na míru. Jeden z nich má tak nyní v garáži nesmírný poklad.

Zákaznická základna značky Ferrari sice není největší, svou výjimečností však překonává klientelu většiny konkurence. Tomu odpovídá i servis automobilky, který dokáže vyhovět i těm nejnáročnějším požadavkům. Třeba vyrobit zcela nový vůz jasně odpovídající preferencím svého majitele.

Přesně za takových okolností vznikla novinka pojmenovaná SP48 Unica. Slovo Unica je zde zásadní, jelikož vůz vzniknul v jednom jediném exempláři. Základem se mu stal model F8 Tributo, který byl ovšem přepracován natolik, že by jej v Unice hledal málokdo.

ferrari-unica4

Foto: Ferrari

Prosklené zadní víko obnažující pohonnou jednotku zde nečekejte

Vzhled vozu s výrazně futuristickými křivkami byl vytvářen pomocí speciálního modelování a 3D prototypování, díky čemuž mohl anonymní majitel, o němž Ferrari prozradilo jen to, že se jedná o dlouhodobého zákazníka značky, ovlivňovat každý detail.

Příď vozu by měla odkazovat na model Roma, záď byla ovšem pojata zcela specificky a zbavila se typického prosklení, skrze které je jinak vidět na osmiválcovou pohonnou jednotku uloženou uprostřed. Tato změna dává vozu daleko uhlazenější vzezření, které podtrhují tenké LED lišty zadních světel.

Ferrari bylo na podrobnější informace skoupé a nezveřejnilo žádné o technice. Lze ovšem předpokládat, že základem pohonného ústrojí se stal 3,9litrový vidlicový osmiválec o výkonu 720 koňských sil, který dokáže automobil katapultovat z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a vybičovat jej k rychlosti až 340 km/h.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tajemstvím je opředena i hodnota této speciality. Cena základního Tributa, které je beznadějně vyprodáno, začínala na částce 6,5 milionu korun. Díky unikátní přestavbě však musela být konečná suma daleko vyšší.

Pro Ferrari se v poslední době jedná již o několikátou na míru šitou specialitu, kterou pro své zákazníky vytvořilo. Příkladem jsou modely Omologata či BR20, které dokazují, že vozy Ferrari mohou vypadat přesně podle vašich představ. Pokud na nich pracujete pod dohledem specialistů.

Avšak běda tomu, kdo provádí úpravy za zády značky. Zákazníci Ferrari se musí řídit kodexem, podle kterého nesmí bez souhlasu a asistence automobilky měnit barvu vozu, upravovat tvar karoserie, zasahovat do motoru či zakrývat logo automobilky. Pokud je tento kodex porušen, dostává se zákazník na černou listinu a Ferrari mu již žádný vůz neprodá. Proč? Protože každé Ferrari je podle expertů z Maranella specifickým uměleckým dílem.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Ostrava vzorem dalším městům. Tamní dopravní podnik nasazuje největší flotilu elektrobusů v zemi

Elektrobusy začnou operovat tam, kde je největší zátěž na životní prostředí. Dobíjet je budou speciální stojany za pár minut.

dpo-solaris

Foto: Solaris Bus & Coach

Dopravní podnik Ostrava modernizuje svou flotilu o nové elektrobusy

0Zobrazit komentáře

Hned 24 nových elektrických autobusů postupně doplní vozový park Dopravního podniku Ostrava. Ten se díky nim bude moci pochlubit vůbec největší elektrifikovanou flotilou autobusů v České republice, která mu pomůže ročně ušetřit několik set kilogramů emisí oxidu uhličitého.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) se již řadu let snaží vyhýbat konvencím a zavádět do ulic novinky, které vycházejí vstříc pohodlnější přepravě i zdravějšímu životnímu prostředí. V roce 2019 město například jako první v České republice zrušilo papírové jízdenky a o rok později zavedlo na speciální vyhlídkové lince dvoupodlažní doubledeckery, které jsou známé především z londýnských ulic.

V posledních letech se podnik zaměřuje také na udržitelnost a jí odpovídající modernizaci své flotily. Vůbec první elektřinou poháněný autobus DPO zakoupil v roce 2010, ovšem největší změny přišly v roce 2016. Tehdy do funkce generálního ředitele DPO nastoupil Daniel Morys, který si vzal za cíl vybudovat z něj nejmodernější podnik svého druhu v zemi.

Tato snaha v minulém roce vyústila v odstavení posledního dieselového autobusu a závazkem, že město již nebude stroje poháněné tímto typem motoru pořizovat. Dieselové autobusy tak dnes ve službách podniku slouží jen jako záloha. Základní jádro autobusové flotily aktuálně tvoří autobusy poháněné zemním plynem, kterých město aktuálně provozuje 227 a které doplňují další autobusy s nízkoemisními či bezemisními typy pohonů.

dpo-ostrava

Foto: DPO

DPO v Ostravě nasadí elektrobusy Solaris Urbino 12 electric

Mezi nimi jsou i elektrobusy, kterých město do nedávna provozovalo osm. Od května toto číslo postupně navyšuje na 32, přičemž všech 24 nových elektrobusů chce mít v provozu do konce roku. Jedná se o vozy výrobce Solaris Bus & Coach s technologií OppCharge, které DPO nakoupí za 308 milionů korun bez DPH. Tato částka by měla být z velké části hrazena z fondů Evropské unie.

Suma zahrnuje také náklady na rozšiřování potřebné nabíjecí infrastruktury v podobě dobíjecích ramen Siemens. Ty umožňují průběžné dobíjení elektrobusů, které bude nově možné i v terminálu Hranečník. Další nabíječka autobusů je provozována v Ostravě-Svinově a časem by měla jedna vzniknout i v centru města na ulici Valchařská. Autobusům tak budou k dispozici tři nabíjecí body, ze kterých budou následně odbavovat cestující na linkách v přilehlých lokalitách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Podle technických údajů se už za jednu minutu do autobusu dostane dostatek elektřiny, aby ujel čtyři kilometry. Pokud spoj má průměrný rádius deset až dvacet kilometrů, tak mu v zásadě stačí několikaminutové nabíjení,“ řekl Daniel Morys.

Podle Moryse by měly být autobusy schopné obsloužit podstatnou část Ostravy, ovšem primárně budou nasazovány na místech, kde je potřeba pomoci životnímu prostředí. Provozem autobusů by totiž měl být podnik schopen ušetřit 700 kilogramů emisí oxidu uhličitého za rok.

dpo-solaris1s

Foto: DPO

Nabíjení elektrobusů probíhá pod speciálními dobíjecími stojany značky Siemens

Po dokončení modernizace by měl být elektřinou poháněný každý desátý autobus v celé flotile města, což je vůbec nejvíc v republice. Tento stav kvituje i ministr dopravy Martin Kupka: „Tohle je způsob, který podle mého soudu má perspektivu. Zde to bude fungovat opravdu velmi dobře a pevně doufám, že se podaří moderní způsoby, jak zajistit elektrifikovanou hromadnou dopravu, dál šířit v rámci České republiky.“

ladislav-janckulik

Přečtěte si takéZa tři roky vyrostl na 100 milionů. Teď je startup mimo provozMěnil logistiku a za tři roky vyrostl na 100 milionů. Teď ale startupu došly peníze a hrozí mu konec

Ministerstvo dopravy se podle Kupky snaží pomoci s budováním sítě dobíjecích stanic i v dalších městech. V dalším operačním programu Doprava III chce podpořit výstavbu dobíjecích stanic až šesti miliardami korun. I další města by se tedy mohla z hlediska městské hromadné dopravy stávat tak pokroková jako právě Ostrava.

S přispěním ČTK.