Ferrari s baterkou či SUV? Někdo trpí, ale mladí to milují a firma hlásí rekordní zájem. I v Česku
Meziročně se v Česku prodalo o desetinu víc vozů Ferrari, společnost jich totiž pro zdejší trh uvolnila kvůli vysokému zájmu více než v minulosti.
Enzo Ferrari, zakladatel stejnojmenné automobilky, kdysi prohlásil: „Ferrari bude vždy vyrábět o jedno auto méně, než jaká je poptávka.“ Firma se tohoto motta drží dodnes a i díky němu lze o jejích vozech hovořit jako o investicích. Přestože cena základního modelu Roma startuje na pěti milionech, i v Česku je o auta se vzpínajícím se koněm ve znaku obří zájem. A pokud na ně nemáte? Můžete zkusit akcie, které také letí vpřed.
Ferrari bylo dlouho součástí koncernu Fiat Chrysler (který se předloni spojil s francouzským PSA a vznikl Stellantis), ale od roku 2016 je to veřejně obchodovaná společnost, která má na burze v New Yorku přes 67 procent svých akcií. Zbytek náleží italské rodině Agnelliových a Ferrariho potomkům. A zatímco valuace Stellantisu, pod nějž patří značky Jeep, Chrysler, Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Alfa Romeo nebo Maseratti, činí 56,4 miliardy dolarů, u Ferrari to je bez pár drobných 60 miliard dolarů.
Ještě jedno srovnání: Stellantis letos od ledna do června dodal zákazníkům přes tři miliony aut a utržil 106 miliard dolarů, Ferrari prodalo 6 959 vozů a obrat mělo 3,13 miliardy dolarů. Jak je pak možné, že je Ferrari celkově dražší? Ferrari je například procentuálně mnohem profitabilnější, jeho hrubá marže dosahuje 40 procent, zatímco Stellantis (podobně jako další velkoobjemové automobilky) má „jen“ 14 procent.
A pak to je podobný příběh jako s Porsche a jeho matkou Volkswagenem: přestože VW sportovní značku ovládá, jeho celková hodnota je 63 miliard a u Porsche (na burze se obchoduje jen minoritní podíl) svítí 46 miliard. Investoři zkrátka věří, že prémiové značky se na trhu bez větších problémů udrží, líbí se jim jejich potenciál i stabilní klientská základna, zatímco spletence mnoha mainstreamových značek, které čelí nájezdu čínských konkurentů a výzvám elektromobility, v nich tolik optimismu nebudí.