Filharmonie rozehraje Mafii, polští pohané zase Zaklínače. Brno přivítá dva herní koncerty i konferenci

Významná videoherní akce Game Access na přelomu května a června už posedmé otevře brány do herního průmyslu. A to i za hudebního doprovodu.

Michal MančařMichal Mančař

mafia

Foto: 2K

Legendární česká hra Mafia

0Zobrazit komentáře

Bude to představení stovek videoherních studií z Česka i mimo něj, které přivítá tisícovky návštěvníků – a kromě přednášek, workshopů či možnosti vyzkoušet nové hry láká i na koncerty. Vývojářská konference Game Access, jež se odehraje od 31. května do 2. června na brněnském výstavišti, představuje svůj sedmý ročník. A to za zvuku soundtracku českých her i Zaklínače.

Brno patří mezi bašty videoherního vývoje v Česku. Najdete zde silnou komunitu herních autorů, vysoké školy zaměřené na videoherní tvorbu i sídla studií jako 2K Czech, Madfinger Games, Ingame Studios či Ashborne Games nebo pobočku největší české herní firmy Bohemia Interactive. Už za týden moravská metropole navíc přivítá konferenci Game Access.

Pro vývojáře i příznivce her bude vrcholem sedmého ročníku vývojářské akce vystoupení Warrena Spectora podepsaného pod videoherními ikonami jako System Shock nebo Deus Ex. Spector je jedním z osmi desítek řečníků, mezi kterými najdete například Jill Murrayovou, scenáristku série Assassin’s Creed a Shadow of the Tomb Raider, či Petriho Alanka, skladatele hudby pro Alana Wakea nebo Control a Quantum Break.

Právě hudba bude dalším velkým lákadlem Game Accessu. Pavilon P brněnského výstaviště se v sobotu 1. června promění na koncertní síň, v níž Filharmonie Brno rozehraje koncert Czech Games Live Orchestra, tedy soundtracky z českých videoher. Prim hraje Mafia, herní a hudební fanoušci se ale mohou těšit i na skladby z vojenského simulátoru Arma od Bohemia Interactive anebo hudbu z nedávno vydané historické strategie Last Train Home o československých legiích.

V neděli 2. června nicméně orchestr ustoupí pohanům. Polská kapela Percival Schuttenbach se po pěti letech vrací, aby v Brně rozjela svůj Divoký hon naživo. Znalci her dobře vědí, že název show odkazuje na podtitul jedné z nejlepších her na hrdiny – Zaklínače 3. Na jeho soundtracku hudebníci z Percivalu spolupracovali, a i kdybyste názvy skladeb jako Lazare nebo Sargon neznali, songy samotné poznáte po prvních dvou sekundách poslechu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lístky na oba letošní koncerty začínají na 990 korunách a prodávají se odděleně od vstupenek na Game Access. Nejlevnější vstupné na konferenci vychází na 4 100 korun. Studenti mají padesátiprocentní slevu, pořadatelé navíc poskytují možnost bližší spolupráce se školami. Ty budou na Game Accessu také zastoupeny, prezentovat projekty svých studentů nebo představovat možnosti herního vzdělávání budou Masarykova univerzita, Západočeská univerzita v Plzni či brněnská Střední škola uměleckomanažerská.

Videoherní koncerty ke Game Accessu neodmyslitelně patří. Loni zde vystoupil Frank Klepacki, autor hudby pro sérii Command & Conquer – ano, včetně kultovního Hell Marche –, který nejprve na přednášce poodkryl zákulisí tvorby soundtracků, načež se svou kapelou návštěvníky rozdrtil vlnou industriálního metalu.

Plesl, Novotný, Stryková… To není český film, ale videohra. Připomíná 100 let od smrti Franze Kafky

V hlavních rolích Jaroslav Plesl, David Novotný, Jana Stryková a Šárka Krausová. Scénář Franz Kafka. Režie Charles Games.

Michal MančařMichal Mančař

kafka-boxed

Foto: Charles Games

Nová česká hra Playing Kafka od studia Charles Games

0Zobrazit komentáře

Žil v Praze, psal německy, byl Žid. A neměl dobrý vztah se svým otcem. Složitou osobnost spisovatele Franze Kafky nyní prozkoumáte neobvyklým způsobem – v právě vydané české videohře Playing Kafka. Tu stvořilo domácí studio Charles Games a pro její dabing si přizvalo známá herecká jména. Třeba Jaroslava Plesla.

Nejkafkovštější hra, jak Playing Kafka sami vývojáři označují, vychází u příležitosti blížícího se červnového výročí 100 let od úmrtí autora. Kafkovu tvorbu ve videoherní podobě zachytili vývojáři z Charles Games, které můžete znát jako tvůrce titulů, jež zpracovávají často i složitá či edukativní témata od totalitní historie Československa až po klimatickou změnu. Jejich novinku Playing Kafka si můžete zdarma stáhnout na Steamu i na mobily s operačním systémem Android nebo iOS.

Playing Kafka sice obsahuje tři části inspirované Procesem, Zámkem a Dopisem otci, ale není jen virtuálním převyprávěním spisovatelova díla nebo výukovým nástrojem. Vyhýbá se suché prezentaci životopisu nebo vysvětlivkám. Je to prostě hra, žánrově byste řekli adventura. Ačkoliv při pomyšlení na osudy kafkovských hrdinů vás možná napadá otázka, jestli ji jde vůbec úspěšně dohrát…

„Dohrát ji určitě jde, dokonce několikrát. Větvením dialogových ramen má hráč možnost projít hrou několika různými způsoby. Zážitek z Procesu a Zámku se tak může několikrát změnit podle toho, komu věříte nebo na čí stranu se přidáte,“ říká Lucie Formánková z Charles Games pro CzechCrunch.

Zážitku navíc pomáhá i domácími hráči často velmi oceňovaná skutečnost: český dabing. Ústřední role se ve třech částech hry – včetně samotného Kafky v Dopisu otci – zhostil oblíbený divadelní a filmový herec Jaroslav Plesl. Hlas vypravěče a dalších postav patří Davidu Novotnému. Leni z Procesu a Frídu ze Zámku namluvila Jana Stryková a Olga ze Zámku promlouvá hlasem Šárky Krausové. Jiří Vyorálek zase dabuje dozorce v Procesu.

„Z českého dabingu máme velkou radost. Je to pro nás zcela nová zkušenost. Spolupracovat s profesionálními a v českém kulturním prostoru etablovanými herci byl skvělý zážitek a v kontextu nezávislé herní scény rozhodně ne běžný,“ přibližuje Lucie Formánková. Díky svým zkušenostem a znalosti Kafkova díla z divadelních angažmá prý také mohli herci s vývojáři diskutovat a výslednou hru dotvářet.

„Měli jsme pocit, že postavy nejen ožívají, ale dabing do příběhu přináší nové interpretační roviny,“ přidává Formánková. Různě emotivní zabarvení hlasů tak podle něj může ovlivnit i samotnou hratelnost a hráčské rozhodování. A to nejen v češtině, Playing Kafka vychází také v němčině a angličtině.

Kafkova tvorba plná bezvýchodnosti, absurdity a izolovanosti fascinuje knihomoly i literární vědce dodnes. Jak se z takového materiálu ale udělá interaktivní hra? „Snažili jsme se o co nejméně pasivní představení a naopak velmi dynamickou ochutnávku, která zachycuje ducha Kafkovy tvorby, ale zanechává i mnoho prostoru pro následný hlubší zájem o jeho literární zpracování. Včetně spousty humoru a zábavné ironie, které Kafkovo dílo obsahuje a ve hře jsme se je snažili zachytit,“ říká vývojářka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Konkrétní příklad přidává její kolega z Charles Games Ondřej Paška: „Bylo potřeba hodně krátit, vyzobávat malé části. Například Dopis Otci nás potrápil, abychom na krátkém prostoru zachovali ducha těch mnoha úzkostně popsaných stran plných skutečných i domnělých křivd z Kafkova života. Nakonec jsme ale udělali mechaniku i ze samotného psaní. Simuluje to, jak obtížné muselo pro Kafku být hledat správná slova.“

Když je řeč o spisovatelových slovech a jejich krácení, Playing Kafka titulního autora místy přímo cituje, jinak jsou jeho texty parafrázované anebo posloužily jako inspirace, aby vznikla především videohra, ne digitální učebnice. „Mezi poučností a zábavností podle nás nemusí být rozpor. Playing Kafka nicméně není primárně edukativní. Klíčová pro nás byla nálada konkrétních textů,“ dodává Formánková.

Spíš zábavnému, a nikoliv striktně edukativnímu (či negativnímu) pojetí nahrávají i další faktory. Třeba i to, jak se hra ovládá. „Hráč uchopí hlavní postavu a přesune ji k jiné. Postavy tak vypadají jako loutky zmítané tam a zpět ve světě, který dává smysl jen částečně. Odráží to náladu Kafkových knih,“ popisuje vývojářka.

S dosažením nezaměnitelné kafkovské atmosféry pomáhá nejen loutkářské zpracování herních postav či zvolená barevná paleta, ale i kooperace Charles Games s Goethe Institutem. Právě tato organizace vznik hry ke 100. výročí Kafkovy smrti iniciovala. Na vývoji autoři také spolupracovali s odborníky na Kafkův život v čele s německým autorem Reinerem Stachem. Znalci konzultovali nejen celkový koncept hry, ale i její jednotlivé scény.

I díky tomu by měl výsledek po vzoru dřívějších děl Charles Games současně pobavit i poučit. „Věříme, že je možné, aby Playing Kafka oslovilo jak běžné hráče a oblast vzdělávání, tak i část veřejnosti, která se za hráče nepovažuje. Hra je velmi uživatelsky přívětivá a známé hlasy českých herců mohou být zážitkem,“ míní Formánková.

Přesto se Playing Kafka od stávajícího portfolia českého studia – ve kterém najdete třeba návykovou ekologickou karetní hru Beecarbonize nebo historický titul Svoboda 1945: Liberation – v lecčems liší. A to nejen tím, že je to jeho první trojrozměrná adventura nebo že je primárně tvořená pro dotykové ovládání. „Také je tam více humoru, hlavně suchého, a absurdních situací, které z Kafkova světa přirozeně vycházejí,“ popisuje Paška.

Právě tohle podle něj prosáklo i do každodenního fungování studia, jež má kořeny na Univerzitě Karlově. „Buď takových situací přibývá, nebo si jich více všímáme, ale úryvky z Kafkovy tvorby teď rozhodně citujeme při práci pravidelně. Nejvíc při jednání s úřady nebo s právníky, což je asi přirozené,“ uzavírá Ondřej Paška. Nezbývá než Charles Games popřát, aby se hře vyhnul osud Řehoře Samsy… a vyšla bez bugů.