Film High Flying Bird režiséra Stevena Soderbergha sklízí úspěch na Netflixu. Celý je točený iPhonem
Dlouhá éra tvorby filmů za využití těch nejkvalitnějších a nejmodernějších technologií se možná v některých případech chýlí ke konci. Na vzestupu jsou naopak alternativní způsoby tvorby za využití mnohem obyčejnějších nástrojů. Myšlenka natočení filmu na mobilní telefon by se ještě před pár lety zdála jako zcela bláhová a nemyslitelná z důvodu nedostatečné kvality, s příchodem technologických vylepšení v oblasti fotoaparátu a kamery u nových smartphonů je právě taková možnost zajištěna a podle všeho má i slibnou budoucnost.
Důkazem je horká novinka, snímek High Flying Bird od oscarového režiséra Stevena Soderbergha, který je jedním z těch, kteří v posledních letech novému fenoménu podlehli. Podle šestapadesátiletého režiséra bude s dalším vylepšováním technologií tento způsob ve filmové tvorbě brzy dokonce naprosto běžným. Ať už z toho důvodu, že je velmi jednoduchý, a zároveň dnes už právě díky pokročilým technologiím divákům přináší i velmi kvalitní obrazový zážitek.
Soderberghův nový film byl celý natočený na iPhone 8 a minulý pátek vyšel na streamovací platformě Netflix. Od té doby již sklidil velkou spoustu recenzí, negativních i pozitivních ohlasů, a to jak na tvorbu, tak příběhové zpracování. Agregátor filmových recenzí Rotten Tomatoes snímek dokonce v současné době hodnotí 91 %, je tedy patrné, že druhý výtvor režiséra se opravdu vyvedl.
Drama pojednává o příběhu sportovního agenta, který se rozhodne vzít během výluky v zámořské nejvyšší basketbalové soutěži NBA pod svá křídla jednoho z mladých hráčů a zachránit oběma kariéru. Hlavní hvězdou nového filmu je Američan André Holland, kterého můžeme mimo jiné znát například z oblíbené filmové série American Horror Story, snímku Moonlight z roku 2016 nebo rodinného dramatu Black or White.
První pokus nevyšel
Oscarový režisér Steven Soderbergh, který prestižní sošku získal v roce 2000 za kriminální film Traffic – nadvláda gangů, se rozhodl odlišit od ostatních tvůrců filmů této doby již před několika lety, kdy se poprvé pokusil bez využití jakýchkoliv profesionálních kamer natočit celý film pouze iPhonem. Steven Soderbergh tehdy začal hledat zálibu v tvorbě nízkonákladových filmů s méně kvalitním zpracováním, ale zároveň zachováním kvalitního obsahu.
Svůj první snímek vytvořený za použití chytrého telefonu vypustil do světa před rokem, tehdy se ale mnoha pozitivních ohlasů z řad publika nedočkal. Šlo o psychologický thriller Unsane, který natočil za pouhé dva týdny na iPhone 7 Plus a podle diváků se doba strávená na jeho tvorbě odrazila i na jeho konečné kvalitě. Lidé kritizovali jak nudný obsah filmu, tak i jeho nekvalitní zpracování a nezajímavé využití kamery.
Odlišit se od zaběhnuté hollywoodské tvorby se ale rodákovi z Atlanty podle všeho povedlo. Ačkoliv dnes už nepatří mezi mainstreamové režiséry, jeho tvorba se zalíbila rychle rostoucímu Netflixu, který s ním podle všeho plánuje uzavřít dlouhodobou spolupráci. V rozhovoru pro Filmmaker Magazine loni v červenci Soderbergh zmínil kromě jiného také to, že je pro něj nyní už těžké představit si tvorbu dalšího filmu pro hollywoodské studio.
Právě proto, že se od tohoto zaběhnutého a jednotvárného formátu chtěl oprostit, navázal partnerství s Netflixem, který mu umožňuje mít volnější ruku. „Rozčiluje mě, jak systém tvorby filmů funguje z ekonomického i kreativního hlediska. To je taky jeden z důvodů, proč nový projekt Panama Papers skončí nakonec na Netflixu, protože je to právě jeden z těch filmů, se kterými nechtějí mít běžná americká studia nic společného,“ komentoval své rozhodnutí Soderbergh.
Také High Flying Bird zvládl Steven Soderbergh se svým týmem natočit před rokem během pouhých tří týdnů a vedle trojice iPhonů využíval zejména anamorfický objektiv od Moondog Labs a předsádku 2x Tele Lens od Momentu. Výsledek je ale mnohem lepší než v případě Unsane. „Bavil jsem se s Netflixem už při natáčení Unsane a když jsem se nakonec rozhodl jít jinou cestou, tak jsem řekl: ‚Podívejte, dělám ještě na další věci a zajistím, abyste to viděli jako první.‘ Když to bylo prakticky hotové, ukázal jsem jim to a oni řekli: ‚Super, rádi bychom to koupili,‘“ popisoval Soderbergh pro magazín The Hollywood Reporter. Netflix nakonec práva koupil loni v září a spolupráce s režisérem zřejmě bude pokračovat.
Foto: Netflix