Film o nejlepším filmu všech dob. Netflix ukázal trailer na novinku Davida Finchera o vzniku Občana Kanea

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

mank-david-fincher-gary-oldman-netflix-1

Foto: Netflix

Film Netflixu Mank se zaměřuje na okolnosti vzniku Občana Kanea, často označovaného za nejlepší film všech dob

0Zobrazit komentáře

Loni to byl Martin Scorsese a Irčan, letos je to, zdá se, David Fincher a Mank. Netflix opět umožnil vysoce ceněnému hollywoodskému tvůrci vytvořit ambiciózní film, který si nejspíš vyslouží mnoho chvály, ale není zjevným diváckým hitem. Snímek Mank, zaměřující se na příběh vzniku legendárního filmu Občan Kane, je totiž natočen tak, aby vypadal co nejvíce jako americká kinematografie 30. let.

Na 4. prosince chystaná novinka nese jméno Hermana J. Mankiewicze. Ten se u filmů nejčastěji objevoval jako spoluautor scénářů, kterým propůjčoval specifický humor plný chytrých satirických narážek. Jeho nejznámějším dílem je ale samozřejmě převážně seriózní Občan Kane, za něhož dostal spolu s režisérem a hlavním hercem Orsonem Wellesem Oscara. V Mankovi se ale možná objeví argumenty, že geniální režisér v roce 1942 cenu Akademie za scénář dostat neměl.

Životopisný snímek totiž vznikl podle scénáře Fincherova zesnulého otce, který se prý poměrně blízko držel teorie rozporující Wellesovo spoluautorství scénáře jednoho z nejoceňovanějších filmů všech dob. Jelikož byly argumenty ze 70. let poměrně spolehlivě vyvráceny, bude mimo jiné zajímavé sledovat, jak se tvůrci k potenciálně kontroverzní látce postavili. V každém případě se však bude jednat o zajímavou poctu zásadnímu filmu i kinematografii obecně.

Celé dílo se vydává směrem stylové autenticity, skutečně tedy působí, jako by vzniklo v době, kdy se odehrává, tedy ve 30. letech minulého století.  Samozřejmostí je tak černobílý obraz s výrazným zrněním filmového celuloidu. Hned ve dvojici zveřejněných upoutávek se ale objevují také mnohé vizuální i dějové narážky přímo na Občana Kanea.

Jeho režisér Orson Welles byl velký vizionář. Prosadil se už v rozhlase, kde prý jeho inscenace hry Válka světů vyvolala paniku, protože ji někteří posluchači považovali za hlášení o skutečné invazi z jiné planety. Jeho ambiciózní povaha a schopnost pohltit publikum motivovala rozhlasovou a filmovou společnost RKO k tomu, aby s Wellesem podepsala takřka bezprecedentní smlouvu.

Ve studiovém systému tehdejšího Hollywoodu totiž režiséři téměř nikdy nedostávali naprostou tvůrčí svobodu, kterou Welles u Občana Kanea dostal. Díky tomu byl ve svém nejslavnějším díle schopen používat technicky složité a nákladné prvky jako extrémní hloubku ostrosti. Ta umožňovala vytvořit iluzi velké vzdálenosti mezi popředím a pozadím obrazu, přičemž oba zůstávaly ostré.

Ačkoliv Občan Kane vyvolal revoluci ve filmovém vyprávění, jeho styl téměř nebyl ve stejné míře napodobován a dodnes tak působí originálně. Příběh o hledání významu posledních slov mediálního magnáta je navíc zprostředkován složitou sérií flashbacků, které nepůsobí zastarale ani vedle počinů Christophera Nolana. První trailer Manka naznačuje, že také on bude komplexně zkoumat osudy zásadní postavy filmových dějin.

mank-david-fincher-amanda-seyfried-netflix-1

Foto: Netflix

Amanda Seyfried ve filmu ztvárnila herečku Marion Daviesovou

Sám Fincher, jenž nikdy nechodil do filmové školy, má ostatně stejně jako Welles status perfekcionistického režiséra zcela oddaného své vizi. Už několik měsíců například internetem koluje komentář herečky Amandy Seyfried o tom, jak strávila celý týden natáčením snad dvou set jetí (pokusů). Taková míra oddanosti je ojedinělá i u tvůrce jinak známého natáčením i několika desítek jetí většiny scén.

David Fincher na plátnech naposledy představil před šesti lety kriminální thrillerem Zmizelá. Spolu se scenáristkou a autorkou předlohy Gillian Flynnovou se mu podařilo diváky ohromit spletitou záhadou vyšetřování zmizelé manželky a přitom s černým humorem analyzovat vztahy, dopady finanční krize z roku 2008 a moderní svět médií. Ani od Manka tak nelze očekávat jen typický oscarový životopisný film.

tenet

Přečtěte si takéVíce než rok jsem se vyhýbal informacím o Tenetu. Odměnou byla strhující podívaná a zmatení ze skutečného světaVíce než rok jsem se vyhýbal informacím o Tenetu. Odměnou byla strhující podívaná a zmatení ze skutečného světa

V souvislosti s Mankem se o možných nominacích na Oscary přesto mluvilo už dlouho před nynějším zveřejněním první upoutávky. Jedním z důvodů je samotný námět z hollywoodských dějin, na jaké Akademie většinou slyší. Ruku v ruce s ním jde pak cinefilské zpracování a tvůrci. Fincher patří k nejváženějším hollywoodským režisérům, představitel Mankiewicze Gary Oldman už jednoho Oscara má, tvůrci hudby Trent Reznor a Atticus Ross také, navíc za Fincherovu Sociální síť.

Garymu Oldmanovi v hereckém výkonu tentokrát mohl pomoci samotný fakt, že se film z velké části natáčel na stejném ranči, kde skutečný Mankiewicz pracoval na scénáři k Občanu Kaneovi. Vedle něj uvidíme Toma Burkeho jako Orsona Wellese, zmiňovanou Amandu Seyfried jako herečku Marion Daviesovou, Lily Collinsovou a další.

Ačkoliv jeden z producentů řekl, že je to „skvělý film, který uvidí šest lidí“, pro Netflix Mank představuje další z vysoce prestižních a umělecky ambiciózních projektů jako předloňská Roma, loňský Irčan a Manželská historie a další. Streamovací služba se přitom v propagačních materiálech přepíná do výrazně cinefilského módu, když v tweetech používá typicky scenáristický font nebo v traileru svoje logo upravila tak, aby připomínalo dobové logo společnosti RKO.

Mank je ovšem jen jedním z většího množství projektů, s nimiž Netflix cílí na příští Oscary. Už v červnu vydal válečné drama Da 5 Bloods a za týden vychází politické drama Aarona Sorkina Chicagský tribunál. Do konce roku pak budou následovat projekty jako italské drama The Life Ahead, novinka Rona Howarda Hillbilly Elegy nebo sci-fi thriller George Clooneyho The Midnight Sky, který prý kombinuje vlivy oscarových snímků Gravitace a Revenant.