Filmy budeme i čichat. Němé snímky jsme si se zvukem také neuměli představit, říká vynálezce

Nové nápady mají na začátku problém přesvědčit, myslí si Izraelec Avner Gal. Se startupem iRomaScents chce rozšířit sledování filmu o vůně.

Jiří BlatnýJiří Blatný

gal_ti1080Rozhovor

Foto: Týden inovací

Avner Gal

0Zobrazit komentáře

Filmaři se diváka snaží nalákat na dechberoucí záběry, jasné barvy nebo na zajímavý hudební doprovod. Co kdyby ale mohli zaumout i jiné smysly? Izraelský podnikatel Avner Gal se startupem iRomaScents vyvíjí zařízení, které má rozšířit zážitek z filmu o vůně. Využití by ale mohlo najít třeba i při nákupu parfému, kde by vám udělalo základní předvýběr toho, co by se vám mohlo líbit. „Může to ale být jakýkoliv produkt, kde záleží na vůni. V každodenním životě přece používáme čich pořád a ani nad tím nepřemýšlíme,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Gal, který svůj výtvor ukázal na Týdnu inovací v Praze.

Na námitky, že jsme se doteď bez vůně u filmů nebo videoher obešli, reaguje, že tak to s novými nápady je vždy. „Opravdu věříme tomu, že se vůně nejen ve filmech nebo ve videohrách stane normou. Stejně jako v případě chytrých telefonů. Film byl také napřed černobílý a němý. Steve Jobs přišel se smartphonem, do té doby jsme bez nich žili úplně bez problému, ale teď s nimi chodíme i na záchod. Dobrý podnikatel umí poptávku po svém produktu vytvořit,“ uvádí Izraelec.

Než se vydal na podnikatelskou dráhu, strávil Gal čtyřiadvacet let v izraelském námořnictvu mimo jiné vývojem systémů pro elektronický boj. Roli nových technologií ve vojenském průmyslu proto vnímá jako zásadní trend. Nemyslí si však, že člověka umělá inteligence a podobné nástroje v budoucnu plně nahradí. „Jakékoliv systémy jsou jednoduše nástroje, které mají společného jmenovatele. Ovládají je lidé. To, co se v průběhu let samozřejmě proměňuje, je komplexnost těchto nástrojů a zároveň jejich uživatelská přístupnost. Pořád je to ale jenom nástroj,“ vysvětluje v rozhovoru.

Váš startup přišel s nápadem, jak rozšířit různé činnosti, jako je sledování filmů, hraní počítačových her nebo nakupování, o vůně. Co za takovým nápadem stálo?
Když si dnes jdete něco koupit, ať už je to pro vás, nebo pro někoho jiného, a nevíte, co přesně hledáte, přijdete do obchodu a poradíte se s prodavačem. Hledáte třeba novou kolínskou. Prodejce se ale může snažit na vás vydělat a místo, aby doporučil něco, co se vám líbí, co vám padne, vás odkáže na drahý produkt. Není to objektivní rozhodnutí. A to chceme změnit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dejme tomu, že hledám novou kolínskou. Jak se tedy můj zážitek z nákupu změní, když přijdu do obchodu vybaveného vaší technologií?
Máme program, který se vás zeptá na různé otázky –⁠ vaše pohlaví, věk, preference ohledně vůní, jestli třeba chcete ovocnou nebo spíše zemitou. Na tabletu naklikáte odpovědi a na základě toho vám program doporučí tu nejvhodnější vůni přímo pro vás. Chápeme ale, že to nemusí být úplně ono, takže vám software nabídne i tři další podobné alternativy.

Kdy do toho vstupuje čich?
Poté, co si vyberete parfém, který se vám nejvíce líbí, zmáčknete tlačítko na tabletu a náš přístroj, který je na něj napojený, vám nabídne vzorek jeho vůně. A protože vám, jak už jsem řekl, náš program nabídne celkem čtyři produkty, přinejhorším si přičichnete jen ke čtyřem vůním a nebudete z obchodu odcházet z bolestí hlavy. A nemusí to být jen kolínská či parfémy, ale jakýkoliv produkt, kde záleží na vůni. V každodenním životě přece používáme čich pořád a ani nad tím nepřemýšlíme.

iroma1280

Přístroj iRomaScents

Podle webových stránek vaší firmy dokáže jeden přístroj nabídnout čtyřicet pět vůní. Můžete přiblížit, jak vlastně funguje?
Uvnitř přístroje je zásuvka, říkáme jí buben, se čtyřiceti pěti komorami. Každá z nich může obsahovat jiný vzorek vůně. Jedna stanice určená pro obchody se skládá z tabletu, na kterém odpovídáte na otázky, a z přístrojů na něj napojených. Jeden tablet může spolupracovat až se třemi zařízeními, takže dohromady máte k dispozici až sto třicet pět různých vůní.

Takže lze upravovat vzorky podle potřeby konkrétního obchodu.
Ano, přesně tak. Je to šité na míru.

Jak dlouhou dobu jste strávili vývojem?
Nápad jsem měl před několika lety, ale tehdy jsem byl zaneprázdněný něčím jiným. Ale kapitál pro vývoj se nám podařilo získat přesně před dvěma lety a funkční produkt jsme představili asi před rokem a půl v Las Vegas.

Jak velká investice to tehdy byla?
To vám neřeknu, omlouvám se.

Nakupování podle vás není jedinou oblastí, kde má využití čichu potenciál. Zaměřujete se i na zábavní průmysl. Chcete rozšířit třeba zážitek ze sledování filmu. Jak ale dostanete vůně, které se objeví v konkrétním snímku, k lidem do obývacího pokoje? Předpokládám, že to není tak jednoduché jako v případě obchodů.
To je dobrá otázka. Dlouho jsme si s ní lámali hlavu, nakonec jsme došli k docela praktickému řešení. Jak už jsem řekl, v jednom zařízení uchováme až čtyřicet pět vůní. To by samozřejmě na všechny filmy nestačilo. Ale čtyřicet pět vůní na jeden filmový žánr? S tím už se pracovat dá.

Někdo kdysi řekl, že není důvod, proč by člověk doma měl mít počítač.

Takže budete nabízet různé náplně podle filmového žánru?
Ano, plánujeme nabízet knihovnu různých bubnů. Budete si moct koupit zařízení a náplně odděleně.

Produkt zatím není na trhu, plánujete ho vypustit začátkem příštího roku. Kolik za něj zákazník zaplatí?
Cena pro zařízení, které je určené do obývacího pokoje, bude pět set amerických dolarů (zhruba 12 500 korun, pozn. redakce). Na začátku příštího roku bude k dispozici verze pro obchody, kterou jsme tu zmínili. Verzi pro filmový průmysl máme v plánu vypustit v druhé polovině roku 2023.

Na jaké zákazníky cílíte?
Někdo kdysi řekl, že na světě neexistuje důvod, proč by člověk doma měl mít počítač. A my cílíme na všechny. I na ty, kteří si myslí, že pro to doma nemají využití. Podle nás to opravdu jednou bude jedna z věcí, kterou prostě budete mít doma. Samozřejmě se tak nestane zítra, ale jednou to přijde. Stejné to bylo s počítačem.

gal1280

Foto: Týden inovací

Avner Gal při přednášce během letošního Týdnu inovací v Praze

Projevily zájem o spolupráci s vámi nějaké filmové společnosti?
Ano, jsme s nimi v kontaktu. Nemůžu ale bohužel zatím říct konkrétní jména, snad chápete.

Předpokládám, že kromě zábavního průmyslu by mohl být zájem v reklamě.
Rozhodně. Reklamy s vůní, to naprosto změní hru. Ono to souvisí i s filmy. Product placement je dnes naprosto normální. Stejně jako hlavní postava filmu nosí konkrétní značku hodinek, bude se vonět například konkrétní vůní.

Před tím, než jste se vydal na podnikatelskou dráhu, jste strávil čtyřiadvacet let v izraelském námořnictvu jako důstojník a výzkumník. Co vám tahle vaše etapa dala, na co spoléháte dodneška?
Je toho hodně, dalo mi to spoustu zkušeností. Začínal jsem jako technik, pak jsem se zaměřil na inženýrství. Potom, co jsem odešel, jsem se rozhodl, že udělám něco pro sebe. Tak jsem získal titul MBA z marketingu. Teprve spoustu let po odchodu z armády jsem si uvědomil, že moje první podnikatelská zkušenost vlastně pochází ještě z doby, kdy jsem nosil uniformu. Tehdy jsme to ale nenazývali startupem, byla to prostě práce.

Elon Musk, to je jiný příběh. On je šílený.

Ve vašich armádních letech jste se specializoval na elektronický boj. Jak přemýšlíte o spojení války a technologií? Bude ve válkách postupně bojovat méně lidí a více robotů?
Dneska všichni mluví o umělé inteligenci a občas mi přijde, že si lidé myslí, že jsme ji vynalezli teprve nedávno. Takzvaná umělá inteligence ale existuje od chvíle, kdy se na světě objevil software. Dřív se tomu ale říkalo jinak, třeba algoritmus. Pořád je to algoritmus, ale je atraktivnější to nazvat umělou inteligencí, obzvláště pro firmy. Je pak snazší získat kapitál a je to lepší pro marketing.

Ale abych odpověděl na vaši otázku –⁠ lodě, letadla, tanky, roboti nebo jakékoliv systémy jsou jednoduše nástroje, které mají společného jmenovatele. Ovládají je lidé. To, co se v průběhu let samozřejmě proměňuje, je komplexnost těchto nástrojů a zároveň jejich uživatelská přístupnost. Pořád je to ale jenom nástroj. Technologie nahradí část lidské činnosti, ale podle mě ji nikdy nenahradí celou, to platí i pro válku.

Elon Musk a další podnikatelé chtějí ale třeba v případě autonomních vozidel z té rovnice člověka vypustit úplně, není to tak?
Musk je jiný příběh. On je šílený. V dobrém slova smyslu. Přichází s novými nápady, které se nemusí zdát úplně potřebné. Ale všechny dobré vynálezy v historii začaly jako nápady, o kterých si tehdy všichni mysleli, že je nepotřebují. Steve Jobs přišel se smartphonem, do té doby jsme bez nich žili úplně bez problému, ale teď s nimi chodíme i na záchod. Dobrý podnikatel tak umí tu poptávku po svém produktu vytvořit.

Podle vás je to případ i vašeho produktu? I bez něj jsme se totiž doteď obešli.
Ano. Opravdu věříme tomu, že se vůně nejen ve filmech nebo ve videohrách stane normou. Stejně jako se to stalo v případě chytrých telefonů. Vy už tu dobu nepamatujete, ale film byl napřed černobílý a němý. Kdybych dnes dětem pustil takový snímek, myslely by si, že je prostě rozbitý. Norma se totiž už změnila.

Česko-slovenský startup Around přepisuje historické tabulky. Prodal se za rekordních více než 6 miliard

Za tolik peněz se zatím nikdy žádný český nebo slovenský startup neprodal. Jde zároveň o transakci, o níž dlouho vůbec nikdo nevěděl.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

aroundStory

Foto: Around

Zakladatelé startupu Around: Dominik Zane, Matt Zakutny a Pavel Serbajlo

0Zobrazit komentáře

Upéct největší obchod v dějinách česko-slovenské startupové scény a nikomu o tom neříct chce jistě značné odříkání. Zakladatelé projektu Around, který v posledních letech vystřelil, protože nabídl méně vyčerpávající videohovory, to ale dokázali. Až po několika měsících nyní vyplulo na povrch, jaký historický zápis mají za sebou. Dominiku Zanovi, Mattu Zakutnému a Pavlu Serbajlovi se podařilo, co zatím v Česku a na Slovensku nikomu před nimi. Svůj startup prodali v přepočtu za více než šest miliard korun, čímž bezpečně přepsali historické tabulky.

Je to jen relativně nenápadná věta v tiskové zprávě americké společnosti Miro. Pro tuzemský startupový svět ale klíčová. Miro v ní říká, že před čtyřmi měsíci v tichosti akvírovala právě startup Around. Jejím nástrojům na vzdálenou spolupráci má pomoci k dalšímu růstu a věří mu natolik, že za mladou firmu od česko-slovenských zakladatelů zaplatila stovky milionů dolarů. Jedná se neoficiální údaj, ale podle informací CzechCrunche se částka pohybovala řádově mezi 250 a 300 miliony dolarů. To je v přepočtu bezpečně přes šest miliard korun a možná ještě o něco víc.

V takových obchodech je běžné, že část peněz získávají akcionáři v hotovosti a část v akciích či podílech kupující firmy, které se navíc mohou postupně odemykat. Podobnou podobu, byť není oficiálně známo, jak přesně strukturovanou, měl podle CzechCrunche i deal mezi Aroundem a Miro. Tak či tak se jedná v historické tabulce takzvaných exitů, tedy odprodejů startupů, o jednoznačné prvenství. Firmy jako Beat Games, Integromat, Socialbakers, Twisto, Apiary či Ytica se podle dostupných informací prodávaly řádově za nízké jednotky miliard.

Nabídek bylo víc

K prodeji došlo ve chvíli, kdy měl za sebou Around teprve dvě větší investice. V březnu 2020 získal v seedovém kole 5,2 milionu dolarů, o rok později pak v navazujícím kole označeném jako Série A dalších 10 milionů. Celkem získal 15,2 milionu dolarů, v aktuálním přepočtu kolem 380 milionů korun. To je důležitá informace mimo jiné proto, že se zatím jen relativně málo naředily podíly spoluzakladatelů, kteří podle informací CzechCrunche a zvyklostí venture kapitálového světa dál drželi střední až vyšší desítky procent. Prodej firmy tak z nich pravděpodobně udělal miliardáře, byť nebyli vyplaceni jen v hotovosti.

Velký obchod se sice uzavřel až letos v červnu, ale námluvy začaly už loni. „Přišlo to přirozeně, protože z dat a analýz jsme viděli, že uživatelé Aroundu používají také produkty Miro a opačně. Zvažovali jsme různé podoby vzájemné spolupráce,“ popisuje pro CzechCrunch jeden ze spoluzakladatelů Dominik Zane. „Našli jsme společnou vizi, která posílí obě dvě značky a přinese uživatelům ještě lepší zážitek. Around měl více nabídek na odkup, ale strategie s Mirem nám dávala největší smysl,“ doplňuje. Od zahájení vývoje v roce 2018 tak celý projekt stavící na nové formě videokomunikace nabral rychlé obrátky.

around-slack

Foto: Around

Komunikační aplikace Around od česko-slovenských tvůrců

Zatímco nejznámější nástroje jako Zoom či Google Meet napodobují zasedací místnosti a zaměřují se na osobu, která právě mluví, rozhraní aplikace Around je stavěné tak, aby se mohli jednotliví uživatelé během videohovoru soustředit především na práci. „Dívat se jeden na druhého, když pracujete, vás rozptyluje a vyčerpává. Zabíjí to vaši kreativitu a v konečném důsledku to poškozuje výsledky byznysu,“ vysvětluje Dominik Zane. Každý uživatel má proto v Aroundu jen malé kolečko, v němž ho sice ostatní vidí, ale nepoutá to takovou pozornost, jako když se koukáte na kolegovu hlavu zvětšenou na celou obrazovku.

Nápad zaujal i společnost Miro, která sídlí v San Francisku a Amsterdamu a od roku 2011 vyvíjí online platformu pro vizuální spolupráci v týmech. Po celém světě ji využívá přes 40 milionů uživatelů a teď do své nabídky přidává také Around. „Za účelem podpory hybridního způsobu práce inženýrských, produktových a designérských týmů společnost Miro akvírovala Around, aby umožnila workshopy a interaktivní setkání pro agilní postupy. Zároveň Miro zkoumá způsoby, jak využít odborné znalosti týmu Around k poskytování poutavějších a interaktivnějších zážitků v rámci systému Miro,“ stojí v tiskové zprávě.

Around se stává součástí nové iniciativy zvané Miro Labs. Firmě má umožnit experimentální investice a růst do nových oblastí. Do oblasti videokonferencí se pouští mimo jiné proto, že Zoom letos spustil funkci virtuální tabule, čímž se vydal do vod, kde je doma právě Miro. Za celou společností stojí Andrey Khusid. Jeho platforma umožňuje osobním, hybridním i vzdáleným týmům spolupracovat na různých projektech od brainstormingu po řízení projektů a největší popularitu získala během pandemie, kdy byly firmy nuceny organizovat zaměstnance v různých geografických lokalitách a časových pásmech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Díky velké změně v tom, jak firmy po celém světě pracují, Miro jen během roku 2020 zdvojnásobilo počet zaměstnanců z 250 na 500 a přilákalo velké investice v celkové výši přes 476 milionů dolarů (12 miliard korun). Mezi investory nechyběly fondy jako Accel či Iconiq Capital a valuace firmy se vyhoupla na 17,5 miliardy dolarů (440 miliard korun). Známá investiční jména za sebou má také česko-slovenský projekt Around, který podpořila řada andělských investorů i známé fondy. Z domácí scény se už v prvním kole připojilo Credo Ventures, z dalších například Initialized Capital a navazující investici vedl Wing Venture Capital.

harry-potter-hbo

Přečtěte si takéTohle jsou Lucius a Draco Malfoy ze seriálu Harry Potter od HBOSeznamte se, tohle jsou noví Draco a Lucius Malfoyovi. Seriál Harry Potter odhaluje i další studenty

Mezi andělskými investory jsou zakladatel portálu Producthunt Ryan Hoover, zakladatel platformy AngelList Naval Ravikant a loni do firmy kapitálově vstoupil také fond populárního komunikačního nástroje Slack. „Around je výborným příkladem pořekadla, že jen skvělé týmy umí postavit skvělé startupy. Zakládající tým Aroundu už měl za sebou jeden úspěšný exit, navíc se k nim přidala designérská špička z Česka a Slovenska v podobě Toma Krchy či Michala Šimkoviče alias Musha. Jsem vděčný, že jsme mohli být součástí této skvělé jízdy,“ říká k dalšímu úspěšnému zářezu v portfoliu Credo Ventures Andrej Kiska, který tento týden oznámil svůj konec v partnerské roli.

Zmíněný exit, který již mají Slovák Dominik Zane s Čechem Pavlem Serbajlem za sebou, proběhl v roce 2013. Tehdy do rukou amerického doménového obra GoDaddy prodali zhruba za 15 milionů dolarů mobilní marketingovou firmu M.dot. Tím se naplno přesunuli do Spojených států, několik let působili pod křídly GoDaddy, až se rozhodli pustit do dalšího vlastního projektu v podobě Aroundu, kde se k nim připojil další Slovák Matt Zakutny. Jejich čtyřicetičlenný tým zůstává pohromadě. Trojice zakladatelů dál povede Around v rámci nové divize společnosti Miro a zajištěných mají i několik kariérních a finančních incentiv, aby ve firmě dál zůstali.