Firma stojící za zneužitím dat uživatelů Facebooku chtěla spustit kryptoměnu na prodej osobních dat
Cambridge Analytica, analytická firma, která vznikla v roce 2013, je dnes zmiňována takřka na každém kroku, a rozhodně ne v pozitivním smyslu. V minulosti totiž prostřednictvím vlastních aplikací sesbírala osobní data více než 87 milionů uživatelů Facebooku a ta následně využila například pro ovlivnění prezidentské kampaně amerického prezidenta Donalda Trumpa nebo referenda o vystoupení Velké Británie z Evropské unie.
Mark Zuckerberg, zakladatel a CEO Facebooku, v této souvislosti nedávno vystoupil před americkým kongresem, kde mluvil o dalších krocích k lepšímu nastavení soukromí uživatelů a k zamezení podobných problémů. Aby toho ovšem nebylo málo, Cambridge Analytica plánovala také spuštění vlastní kryptoměny, která měla být založena na “prodeji” osobních dat uživatelů.
Vše mělo fungovat na principu toho, že si uživatelé vyberou jaká přesně soukromá data chtějí sdílet s inzerenty a výměnou za to získají blíže nespecifikovanou částku v nově vydané digitální měně. V souvislosti s tím chtěla Cambridge Analytica spustit ICO, tedy formu financování podobnou úvodní nabídce akcií na burze, jen pro kryptoměny.
Potvrdila to bývalá zaměstnankyně společnosti Brittany Kaiser, a zároveň dodala, že podobných zvláštních praktik bylo ve firmě mnohem více. Například také to, že Cambridge Analytica využívala i jiné pokročilé nástroje pro sběr dat uživatelů Facebooku, než pouze vědomostní a jiné kvízy v aplikacích na Facebooku, přes které data získala. Číslo 87 milionů poškozených uživatelů je tak dle ní jen menší procento toho, co firma reálně získala.
Velmi nepříjemné pozadí analytické firmy
Aby toho nebylo málo, Cambridge Analytica dle všeho pracovala v Mexiku na projektu, který měl určitým typům lidí platit kryptoměnou za vyplňování nejrůznějších dotazníků, jejichž výsledky poté měly být využity k přesnému profilování v prezidentských a jiných kampaních. Podobné prakticky mohou s velkou přesností zacílit na určité skupiny lidí a prostřednictvím mnoha kanálů zásadně ovlivnit jejich rozhodnutí v klíčových záležitostech.