Firmy kanceláře neopustily a ani se to nestane. Jen je teď využívají jinak, hlásí projekt West Flexi Offices

Iva BrejlováIva Brejlová

damy-west-flexi-offices

Foto: West Flexi Offices

Marie Kantorová a Kateřina Burešová se starají o projekty Offices Unlimited

Kdysi chtěli prostě jen vyhovět klientům. Mladé firmy nebo freelanceři totiž často u realitní kanceláře Svoboda & Williams hledali dobře dostupné místo, kde by mohli pracovat. Jenže si nemohli dovolit zavázat se k nájmu kanceláře na tři nebo pět let. A žádné podobné prostory, které by se daly navíc označit jako reprezentativní, prostě nebyly. Ve Svoboda & Williams se proto rozhodli příležitosti využít sami, a tak vznikla sesterská firma Offices Unlimited s cílem nabízet flexibilní koncept kanceláří. Takový pracovní prostor teď velmi dobře funguje, hlásí.

Že se tady soustředí na umění a design, je nepřehlédnutelné. V projektu West Flexi Offices v pražských Stodůlkách odlehčují vnitřní prostory prosklené příčky, které opticky zvětšují celé místo. Architektonické řešení je zpracované specializovaným ateliérem SAD. Světlo v zasedačce vytvořila na míru designérka Jitka Škopová. Prostory plní designový nábytek, obrazy na zdech pocházejí od současných českých výtvarníků a výtvarnic. Aby se sem dostal ten vůbec největší – tři a půl metru dlouhé velkoformátové plátno od českého výtvarníka Petra Písaříka – museli použít plošinu.

Celkem tu vnitřní vybavení vyšlo přibližně na tisíc eur na jeden metr čtvereční. To je dvojnásobek toho, co v předchozím projektu stejného typu, který společnost Offices Unlimited otevřela v roce 2019 na Pražského povstání. „V nákladech se výrazně projevil nárůst cen stavebních materiálů a vybavení. Když uvážíme, že je mezi projekty jen dva roky rozdíl, mnohem více si uvědomujeme, k jak výraznému posunu na trhu došlo,“ vysvětluje Kateřina Burešová, Flexible Workspace Consultant ve Svoboda & Williams.

Z kanceláře do kanceláře

Na těchto prostorách šetřit nechtěli. Kanceláře West Flexi Offices na pražských Stodůlkách jsou nejnovějším, prakticky výstavním dílem takzvaných sdílených flexibilních kanceláří. Jako sdílené nabízejí možnost využít vybavené místnosti a společné části, mimo jiné třeba kuchyňku nebo odpočinkové zóny. Jako flexibilní pak umožňují klientům měnit nabídku využitého prostoru podle jejich potřeb. Tedy například zmenšit požadovanou plochu. Nebo ji naopak zvětšit, pokud je místo k dispozici. Nebo se dokonce přestěhovat do jiné budovy v rámci Offices Unlimited.

west flexi offices

Foto: West Flexi Offices

Firmy podle West Flexi Offices hledají reprezentativní kanceláře s flexibilní dobou nájmu

Někdy to jsou nárazová pracovní útočiště pro jednotlivce i celé týmy. Jindy třeba jen denní kanceláře. Ale i coworkingový prostor, kde je možné se setkávat s pracovníky úplně jiných společností nebo jinými freelancery.

Taková kombinace je pro firmy zajímavá. Offices Unlimited spravuje už pět tisíc čtverečních metrů na třech různých místech v Praze. Zaplněné jsou dlouhodobě minimálně z 85 procent. „Zaměstnavatelé si, alespoň tedy ve většině případů, uvědomili, že kanceláře jsou potřeba. Změnilo se ale jejich užívání a především účel. Z místa pro práci se stalo spíše místo pro setkávání, budování vztahů, spontánní interakci, brainstormingy a utužování firemní kultury,“ říká Marie Kantorová, taktéž Flexible Workspace Consultant ve Svoboda & Williams.

Stále vyšší poptávka

Když se kdysi Svoboda & Williams rozhodli připravit službu pro klienty, kteří se ptali na zajímavé kanceláře v centru města, kde by se nemuseli uvázat na dlouhé roky dopředu, psal se rok 2016. O rok později už sesterská firma Offices Unlimited otevřela první prostor v ulici Na Příkopě. A když měly tyto kanceláře úspěch a rychle se zaplnily, zajistila další v budově Pankrác House.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stodůlky, kde se v posledních letech nabídka kanceláří významně rozšiřuje, jsou třetím prostorem. Nejnovějším a co do realizace zároveň nejnákladnějším. Je otevřený od konce loňského roku a obsazeno je tu 65 procent plochy, která je k dispozici. „Jsme se současným číslem velmi spokojeni,“ pochvaluje si Burešová s odkazem na pár měsíců fungování.

Jakmile budou hotové, budou mít West Flexi Offices přes 1 500 čtverečních metrů. Zatím je k dispozici asi polovina z nich, ta druhá se ale připravuje. Nájemníkům se otevře v polovině roku. Aktuálně se tu tak nájemníci pohybují v 21 kancelářích od těch nejmenších, které mají devět metrů čtverečních, po ty s plochou 74 metrů. Což je prostor velký jako byt.

Administrativní komplex je součástí portfolia Patria investiční společnosti, jejíž vedení se rozhodlo část jednoho patra vyčlenit právě pro koncept sdílených kanceláří. „Vnímáme, že po konceptu flexibilních kanceláří je v naší lokalitě stále vyšší poptávka, kterou tímto saturujeme,” říká Tomáš Pribiš, člen představenstva Patria.

Coworkingy v rámci klasických kanceláří

Poslední dva roky podle Kantorové mimo jiné ukázaly, že ani home office není ideální místo. „V provizorní kanceláři v domácích podmínkách kreativní energie tolik neproudí,“ říká. Jenže sedět celé dny v klasických kancelářích se taky mnohým přestalo chtít.

„Na trhu s kancelářskými prostory sledujeme jednoznačně rostoucí zájem o flexibilní koncepty. Vzestupnou tendenci tohoto trendu jsme vnímali ještě před pandemií. Ale pandemie ho urychlila,“ popisuje. Zájmu o sdílené kanceláře si podle ní zároveň všímají i významní pronajímatelé. S provozovateli coworkingů a sdílených kanceláří začínají navazovat dlouhodobé spolupráce.

„Buď část budov pronajímají těmto operátorům, anebo sami zřizují v části budovy sdílené kanceláře a na provoz si najímají manažera,“ říká s tím, že to už teď vede k tomu, že v rámci standardní kancelářské budovy je třeba patro nebo alespoň jeho část vyčleněná ke sdíleným konceptům. „Domníváme se, že v budoucnu budou sdílené a flexibilní kanceláře tvořit deset procent plochy v rámci každého moderního administrativního komplexu,“ představuje si.

Partnerem článku je společnost Offices Unlimited. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Technologické trendy roku 2022? Programovatelná ekonomika i pokročilá automatizace, předpovídá Trask

Jan AntošJan Antoš

antos-traskKomentář

Foto: Trask

Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v Trasku

Automatizace, práce s daty, lepší uživatelská zkušenost. Zatímco mnozí upínají zraky k NFT nebo ambici technologických společností vytvořit společné metaverzum, firmy reagují na společenské změny a nové požadavky zákazníků hledáním inovativních řešení. Které trendy je třeba sledovat a jak nám technologie mohou pomoci v nestabilní době?

V komentáři pro CzechCrunch o tom spolu se svými kolegy píše Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v tuzemské technologické společnosti Trask. Ta zároveň pořádá již čtvrtý ročník konference Trask Future Insight 2022, kde řada expertů napříč obory prozradí, jaké trendy ovlivní budoucnost evropských firem.

***

Konec loňského roku ukázal, že v přesném určování budoucího vývoje mají lidé stále velké mezery. Firmy se snaží čelit provozním překážkám, včetně obtížného hledání pracovníků, inflační spirály nebo ztíženého fungování dodavatelských řetězců. Podle společnosti Gartner tak letos posílí zejména ty technologické trendy, které umožní na turbulentní změny reagovat. Níže představujeme pět trendů, které stojí za pozornost.

Digital Business Platform

Inflace a výkyvy kurzu způsobí tlak na flexibilitu produktů, balíčků a nabídek většiny velkých firem. Stávající firemní ekosystémy však na nové požadavky vedení a obchodu často nestíhají reagovat. Co s tím? Podle Lenky Koňušíkové budou firmy nucené do kompletní výměny svých systémů – modernizovat budou nejen vlastní digitální kanály, ale především veškeré systémy, nad kterými digitální kanály stojí. Ty se označují jako Digital Business Platform.

Jsou to systémy jak technologické (integrační vrstva), tak byznysové (lead management, skóring nebo správa identit zákazníka). Cílem bude udělat tuto platformu více modulární a zvládat i rychlé zastarávání jednotlivých částí.

„Firmy se budou dál posouvat k agilnímu řízení, aby zvýšily svou odolnost vůči náhlým změnám, jaké způsobily například lockdown nebo nové regulace. Vyžaduje to ale jiný přístup a velmi úzkou spolupráci byznysu a IT. Ty by měly usilovat o propojování všech funkcí mezi kanálem a core systémem – od zákaznických procesů a partnerských ekosystémů přes vlastní informační systémy až po konektivitu a IoT,“ tvrdí Koňušíková, která v Trasku vede tým Portal & Mobile Solutions.

Total Experience

Odpověď na zvýšenou poptávku po digitálních službách nabízí strategie Total Experience (TX). Ta sleduje všechny zkušenosti společnosti, od zaměstnance až po zákazníka a další uživatele. Jinými slovy spokojenost zákazníka podle ní začíná už u pracovníků firem. Ukazuje se totiž, že i uživatelská zkušenost (UX) s back office nebo CC systémy ovlivňuje to, zda bude zákazník na konci spokojený.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firmy tak letos zaměří více pozornosti na uživatelskou zkušenost zaměstnanců při práci. Zvýší investice do technologií pro monitoring a vyhodnocování uživatelských cest, hyperpersonalizace či nových vzorců spotřeby, kdy se zážitek i v rámci e-commerce stává produktem číslo jedna.

Programovatelná ekonomika

Oblast, o kterou je třeba se zajímat už teď – podle společnosti Gartner se totiž po roce 2025 bude rozvíjet s podobnou dynamikou jako e-commerce v posledních dvou letech. O co ve zkratce jde? V dnešním světě často delegujeme různé druhy práce, jako třeba úklid nebo hlídání, na druhé lidi. Programovatelná ekonomika však stojí na delegaci lidské práce strojům nebo jiným firmám, čímž nejenže zvyšuje pocit pohodlí, ale také zajišťuje nejlepší dostupné služby.

Podle Petra Gáby, produktového manažera Trasku pro agregační platformu BAAPI, je IT infrastruktura na delegování lidské práce strojům připravená už teď. „E-commerce, rozhraní API, hlasoví asistenti – všechny tyto prvky spojené do jednoho systému pomohou například rodičům zařídit nákup všech dětských školních potřeb lépe a levněji, než kdyby e-shopy procházeli sami,“ říká.

gaba-petr

Foto: Trask

Petr Gába, produktový manažer agregační platformy BAAPI

Inovativní firmy proto už teď investují do základních pilířů této oblasti, od datové připravenosti přes API až po propojování firem do společných propozic skrze komoditizované produkty. „Vystavět API samo o sobě zde však nestačí. Produkty musí být dostatečně jednoduché, aby byly roboticky uchopitelné,“ vysvětluje Gába.

„Stačí se podívat do zahraničí, která API svých partnerů už dnes hlasoví asistenti Alexa nebo Siri volají. Podobný trend už pozorujeme i v automatizované komunikaci mezi firmami, kde se tím vytváří prostor pro nové distribuční a servisní kanály nebo pro redukci back office a zvýšení produktivity,“ dodává expert Trasku.

ESG

Nová regulatorika a změny v očekávání společnosti skokově urychlí množství investic do ESG technologií (takových, které jsou ekologické, společensky ohleduplné a odpovědně řízené – pozn. red.). V první řadě se bude jednat o analytické, datové a reportingové nástroje následované B2B integrací pro automatizaci předávání dat.

„ESG představuje velmi zajímavou a různorodou oblast. Pomoc klientům se přitom bude lišit podle segmentu podnikání. Banky začnou v rámci ESG řešit například účely poskytovaných úvěrů – uhlíková stopa předmětu financování bude zvyšovat jeho rizikovost. U výrobních společností zase bude uhlíková stopa delší a bude se obtížněji zjišťovat, protože v sobě bude zahrnovat celý dodavatelský řetězec,“ vysvětluje Milan Bartoš, Data Management manažer z Trasku.

„Nabízí se různé přístupy, využití různých technologií, dovedností a zkušeností. ESG tedy bude téma nejen pro reportéry a dataře, ale také pro specialisty v oblasti CRM, ERP nebo blockchainu,“ doplňuje Milan Bartoš

Automatizace

Nové technologie umožňují automatizovat čím dál sofistikovanější aktivity. Firmy postupně získávají maturitu v procesní automatizaci, a tak brzy bude možné automatizační projekty škálovat rychleji. Klíčovými v tom budou umělá inteligence a schopnost IT týmů aplikovat ji na konkrétní problémy. Automatizace a zvyšování produktivity přitom bude určujícím trendem celých dvacátých let tohoto století.

„V Trasku aktuálně pomáháme klientům automatizovat rozsáhlejší firemní procesy prostřednictvím nasazení kognitivních technologií, zejména takzvaný natural language processing. Nejčastěji se jedná o klasifikaci, kategorizaci a extrakci dat z došlých dokumentů, zákaznické komunikace či dalších typů textových vstupů s cílem ušetřit kapacitu back-office útvarů a zrychlit zpracování agend,“ popisuje Pavel Tužil z Trasku, jak může vypadat konkrétní případ automatizace ve firmách.

***

Tím samozřejmě výčet důležitých trendů nekončí. V popředí zájmu bude podle zástupců Trasku také přechod firem na multi-cloudové prostředí, častější využívání low-code a no-code platforem, efektivnější práce s daty či kyberbezpečnost, kterou bude stále těžší udržet.

tatra-1

Přečtěte si takéVedení Tatry nemá naši důvěru, říká Materová o střetu se StrnademBoj se Strnadem pokračuje. Vedení Tatry ztratilo naši důvěru, může ohrozit firmu, říká Materová

Právě pro představení všech zásadních trendů, inovací a technologií pořádá tuzemská miliardová firma konferenci Trask Future Insight 2022, která proběhne 7. dubna 2022 v galerii DOX. Více informací včetně registrace najdete na webu Trasku.

Partnerem článku je společnost Trask. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.