Ford chce promítat informace o jízdě přímo na silnici. Podobnou technologii zkouší i Volkswagen
Nový systém má zvýšit bezpečnost řidičů i ostatních účastníků provozu. Především v nočních hodinách.
Head-up displej je relativně novou technologií, která řidiči umožňuje nespouštět z očí dění na vozovce před sebou a zároveň dostávat nejrůznější informace přímo z vozu. Ty se mu totiž ukazují na čelní sklo. Některé automobilky však chtějí princip head-up displeje zdokonalit a informace promítat rovnou na silnici před automobil.
Jakou rychlostí se vůz pohybuje, kam má podle navigace odbočit či jaké omezení jej na silnici čeká. To všechno jsou informace, které si může řidič promítat pomocí head-up displeje na čelní sklo. Před očima má jak vozovku, tak tyto užitečné informace, které nemusí hledat nikde na přístrojové desce či na obrazovce infotainmentu.
Tento technologický výstřelek přináší především bezpečnost, ovšem automobilky by jej rády posunuly na zcela novou úroveň. Důležité informace totiž chtějí z čelního displeje přesunout přímo na silnici, kde by se mohly zobrazovat díky speciálním technologiím ukrytým ve světlometech.
V případě Fordu se inženýři zaměřili především na bezpečnost za volantem v nočních hodinách. Jak Ford uvádí, podle studií dochází ve Velké Británii ke 40 procentům nehod právě za tmy, a to i přesto, že po setmění usedá za volant podstatně méně lidí než za bílého dne. Ford dále uvádí, že největší riziko nehody vzniká v momentě, kdy řidič spustí oči ze silnice, přičemž při rychlosti 90 km/h vůz za jedinou sekundu urazí 25 metrů.
V praxi to znamená, že jediný letmý pohled na přístrojovou či palubní desku může znamenat několik ujetých metrů bez jakékoliv pozornosti. A právě to je problém především za tmy, kdy může řidič minout odbočku či přehlédnout důležitou značku.
Ford by proto rád začal tyto informace promítat přímo na vozovku, aby měl řidič vždy jasně před očima veškeré značení. Zároveň by tento systém měl posloužit pro ostatní účastníky provozu. Chodcům by například vůz mohl promítat přechody a v případě předjíždění cyklistů by mohl řidiči ukazovat jízdní stopu, jejíž dodržení zajistí předjetí s bezpečným bočním odstupem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs