Ford představil sedmou generaci Mustangu. Přináší designovou revoluci a neřeší udržitelnost

Ve Fordu se rozhodli ukázat, že na příchod elektrické verze ikonického Mustangu je zatím brzy. Přicválal tak velmi podrážděný hřebec.

ponik2

Foto: Ford

Ford Mustang sedmé generace

0Zobrazit komentáře

Výčet těch nejikoničtějších vozů historie je dlouhý, přesto v něm bude Mustang zaujímat jednu z předních pozic. Nyní legenda od Fordu přichází již ve své sedmé generaci, která dostala do vínku ostrý vzhled a ještě zběsilejší dynamiku, která se odvíjí od modernizovaného osmiválce.

Premiéra nové generace světově nejprodávanějšího kupé se uskutečnila na autosalonu v Detroitu a Ford poslal do světa jasný vzkaz, že na elektrické či hybridní čarování je v případě Mustangu prozatím čas. Jediný elektřinou poháněný Mustang tak nadále zůstává Mach-e, tedy SUV variace na klasiku, která se namísto okusování zelené travičky i nadále napájí z benzínových říček.

U nejnovější verze tradičního Mustangu je hned na první pohled jasné, že se Ford rozhodl pořádně inovovat. Zatímco proporčně se můžeme bavit jen o lehké evoluci, co se designu týče, přichází ostrá revoluce.

Linie vozu jsou daleko dynamičtější, pracují s hranami a ostrými zlomy a LED světlomety se zeštíhlily a zaryly hluboko do agresivně vyhlížející masky. V ní zejí také dva velké sací otvory, které napomáhají vozu k co možná nejvyššímu výkonu. Průduchy lze najít také na kapotě a změn se dočkal i spodní lem předního nárazníku.

ponik1

Podrážděný, tak Ford označuje nový Mustang

Vůz má širší postoj, který je patrný také při pohledu na záď. Ta též dostala přepracované lampy s tradičním rozdělením do tří segmentů i jiný difusor pro co nejlepší aerodynamiku. Přepracovaná byla i střecha, což ovšem neplatí pro verzi kabrio. Pomyslnou tečkou za optickým divadlem novinky jsou litá kola, za jejichž paprsky se ukrývají třmeny Brembo, dodávané jako součást standardního balíčku Performance Pack.

I sám Ford říká, že vzhled vozu prozrazuje, že nový Mustang je podrážděnější než kdy dříve, což se také projevuje v momentě, kdy se mu kopne do slabin. V tu chvíli rozehraje svůj koncert modernizovaná pětilitrová V8, jejíž výkon si sice automobilka prozatím nechává pro sebe, nicméně by se mělo jednat o hodnotu vyšší než 450 koňských sil. Ve Spojených státech se navíc dočkají i 2,3litrového čtyřválce EcoBoost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pohonná jednotka bude párována buď se šestistupňovou manuální převodovkou, případně s desetistupňovým automatem, přičemž obě varianty distribuují výkon k zadním kolům vozu. Ovlivňovat ho budou moci řidiči skrze šest jízdních režimů – Normal, Sport, Drag, Slippery, Track a Individual. Podle Fordu se podařilo vytvořit vůbec nejschopnější Mustang všech dob, což se má projevit, ať už budete sedět za volantem verze s automatem, či manuálem.

Velkou show Ford rozehrál také uvnitř vozu. Uvnitř se nachází dvojice obrazovek, tedy 12,4palcový displej sloužící jako digitální palubní deska, na kterou plynule navazuje 13,2palcový centrální displej infotainmentu. Obě obrazovky nabízí maximální míru individualizace. Ostatně novinka má být tím nejdigitálnějším Mustangem všech dob, za což svým životem zaplatila téměř veškerá fyzická tlačítka, skrze která lze ovládat snad jen rádio či klimatizaci.

mustang1

Foto: Ford

Nejdigitálnější interiér Mustangu všech dob

Kapitolou sama pro sebe je pak verze Dark Horse, která bude nabízena po boku verze GT. Ta přinese ještě větší výkonový potenciál, robustnější vzhled a řadu dalších detailů přispívajících k dynamice vozu.

Kdy přesně se nový Mustang dostane k evropským zákazníkům, není v tuto chvíli jasné. Nicméně ve Spojených státech by se měl dostat na trh během léta příštího roku. Ford má tak dostatek času na to, aby časem odtajnil také cenovku své novinky.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Zaoceánské lodě stály miliardy, zamíří ale jen na šrotiště. Měly přepravovat nejvíce lidí na světě

Jedno plavidlo Global Dream mělo pojmout přes devět tisíc pasažérů, což by byl rekord. Obří náklady však poslaly ke dnu jejich stavitelskou firmu.

Jiří BlatnýJiří Blatný

global_dream

Foto: MV Werften

Lodě Global Dream a Global Dream II měly uvézt nejvíce pasažérů na světě.

0Zobrazit komentáře

Do příchodu pandemie covidu se byznysu turistických zaoceánských plaveb dařilo, v roce 2019 zapsal zisk ve výši 27 miliard amerických dolarů (651,4 miliardy korun). Pak ale přišly lockdowny a hodnota sektoru se propadla o devadesát procent. Obětí tohoto pádu jsou teď i zaoceánské lodě Global Dream a Global Dream II, které měly být co do kapacity největšími na světě.

Mělo jít o přelomový počin v oblasti zaoceánských výletních plaveb. Sesterské lodě by se mohly po oceánech plavit s až devíti tisíci cestujícími a dvoutisícovou posádkou. To z nich mělo činit koráby s největší kapacitou cestujících, což dokonce znamenalo, že musela vzniknout nová třída výletních lodí nazvaná Global-class.

Váha jednoho kusu měla být 208 tisíc tun, čímž by se sestry v žebříčku zařadily za pět přelomových exemplářů třídy Oasis společnosti Royal Caribbean.

K vodě se ovšem z doků v severoněmeckém Wismaru nedostanou. Kvůli krachu výrobce totiž bude jejich jediným kurzem zřejmě směr šrotiště.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obří plavidla s délkou 342 metrů, dvaceti palubami a vlastními aquaparky od roku 2019 stavěla německo-hongkongská firma MV Werften, která za jejich konstrukci zaplatila 1,4 miliardy amerických dolarů (33,7 miliardy korun). Výrobu lodí si v roce 2016 objednala asijská firma Dream Cruises.

Kromě bazénů a tobogánů se cestující mohli těšit třeba na rekordních osm kinosálů, obchodní centra, pláže nebo restaurace. Lodě byly na začátku letošního roku už téměř připravené ke svým panenským plavbám. MV Werften ovšem zkrachovala a protože se pro lodě zatím nenašel kupec, technici Global Dream II rozeberou na díly do šrotu. Zvlášť se likvidátoři budou snažit prodat některé lodní systémy a motory.

Sesterská loď Global Dream zatím k likvidaci určená není, stále se hledá kupec. Podle britského serveru Express by o ní mohl být větší zájem, protože je blíže svému dokončení. S její stavbou se totiž začalo o rok dříve než s tou Global Dream II. Potenciální nový majitel by ale musel přidat investici okolo 230 milionů dolarů (5,5 miliardy korun), aby loď případně dokončil. Taková je totiž hodnota práce a materiálu.

Motoristický portál Autoevolution ale dodává, že poptávka po zaoceánských výletních lodích v posledních letech i kvůli pandemii covidu klesá. Likvidátoři tak možná zanedlouho budou muset bílou vlajkou odmávat i osud druhého exempláře.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

Newsletter Weekly | Poslední vydání