Fotbalová Slavia míří do esportu. Společně s Petrem Andrýskem a jeho týmem Brute postaví vlastní mužstvo ve FIFA

Jiří SvobodaJiří Svoboda

slavia-esport

Foto: EA/Slavia/CzechCrunch

Martin „Kobby“ Strnad je prvním esportovým hráčem Slavie

0Zobrazit komentáře

Zatímco skutečný fotbal se v tuto chvíli nehraje, novinky jen proudí ze světa toho virtuálního. Po vzoru světových a už i českých trendů do světa esportů naskakuje také fotbalová Slavia, která představila svého prvního esportového hráče. Prvoligovému klubu z pražských Vršovic pomáhá Petr Andrýsek s esportovým týmem Brute.

Tým nazvaný SuperSlavia Esports čítá zatím jednoho člena, kterým je Martin „Kobby“ Strnad. Další hráče bude prozatím Slavia hledat mezi diváky. „Už odmala jsem velký fanoušek Slavie a vždy jsem chtěl být její součástí. Jsem tak rád, že se to nakonec povedlo aspoň takhle přes FIFU, když ne přes reálný fotbal,“ přiblížil Kobby.

Na celou iniciativu ale nebude pražský fotbalový klub sám. Na spolupráci se dohodl s esportovým týmem Brute, v jehož čele je zakladatel agentury Socialsharks Petr Andrýsek. Esportoví profesionálové mají pro Slavii zajišťovat organizaci hráčů, tréninky, nábor nových hráčů i jejich zázemí.

slavia1

Foto: Slavia Praha

Martin „Kobby“ Strnad

Samotný tým Brute doposud přímo ve hře FIFA nefiguroval. „Větší pozornost přitáhne derby Sparta–Slavia, i když pouze ve virtuálním světě, než zápas Sparta–Brute. Navíc i samotní fotbaloví hráči ve volných chvílích FIFU hrají a rádi se do aktivit svého klubu v oblasti esportu sami zapojí,“ přibližuje Andrýsek pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Slavia profesionalizuje své angažmá v esportech i na základě situace, kvůli které nemohou pořádat klasická fotbalová utkání. „Vstup je načasován i s ohledem na aktuální karanténní situaci, protože bychom rádi fanouškům v těchto náročných dnech přiblížili Slavii více alespoň tímto způsobem,“ napsal klub v tiskové zprávě.

Právě Martin „Kobby“ Strnad si již se svým kolegou Štěpánem „Riijk“ Sobockim hraní za Slavii vyzkoušel v lednu. V první sezóně Datart e:Ligy se společně probojovali do finále a získali 40 tisíc korun.

petr-andrysek-socialsharks

Foto: Socialsharks

Petr Andrýsek z týmu Brute bude pomáhat Slavii

Kromě samotného esportu se chce Slavia zaměřit i na zmenšení negativních jevů při hraní počítačových her a podporovat tak zdravou stravu nebo cvičení. V tom jsou ostatně za jednou i s Andrýskem – samotný tým Brute počátkem roku oznámil, že bude mít k dispozici vlastního fitness trenéra nebo mentálního kouče.

Slavia není v Česku jediným klubem, který už postavil vlastní esportový tým. Už loni na nový trend naskočily Sparta, Teplice i Plzeň. Ostatně Sparta, odvěký rival z Letné, už vyzvala nový esportový tým Slavie na virtuální derby.


Synergie, jakou mají Brute a Slavie, nejsou ve světě novinkou. Jednu z dosud nejvýznamnějších spoluprací oznámil v prosinci Juventus s esportovou skupinou Astralis, italský esportový tým Qlash zase spolupracuje s Interem Milán.

Ve světě mají své esportové sekce také Paris St. Germain, Manchester City, AS Řím nebo Ajax Amsterdam. Mimo hru FIFA se angažuje například německé Schalke 04, které investovalo do týmů v League of Legends.

dita-czechitas-boxed

Přečtěte si takéZůstaň doma a programuj. Legendární Pac-Man slaví 40 let a díky kurzu Czechitas si ho můžete sami naprogramovatZůstaň doma a programuj. Legendární Pac-Man slaví 40 let a díky kurzu Czechitas si ho můžete sami naprogramovat

„FIFA 20 není hlavní esportový titul, ale oproti ostatním titulům je skvělým mezistupněm, jak k esportu přinést nové diváky. Podle mě uvidíme více a více oba dva světy se prolínat,“ doplňuje Andrýsek.

Krize esporty akceleruje

Trend prolínání virtuálního a skutečného fotbalu tedy pokračuje, ale současná koronavirová pandemie má šanci ho ještě více akcelerovat. Důkazem je třeba nahrazení zrušené Velké ceny Formule 1 v Bahrajnu závodem ve virtuální hře nebo charitativní turnaj ve FIFA 20 pod záštitou španělské La Ligy.

slavia-players

Foto: EA

Tým Slavia Praha ve hře FIFA

V neděli ho online i ve španělské televizi sledovalo 170 tisíc lidí, kteří dali dohromady 140 tisíc eur (4 miliony korun) na boj s koronavirem. Proti sobě se tentokrát postavili profesionální hráči fotbalu ze španělských týmů, přítomný byl i komentátor La Ligy. Vítězem celého esportového turnaje se navíc stal útočník Realu Madrid Marco Asensio, který si kvůli zranění kolene skutečný fotbal zatím v této sezóně nezahrál.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

České herní studio Bohemia Interactive hlásí globální úspěch. Loni prodalo hry za rekordních 1,5 miliardy korun

arma3

Foto: Bohemia Interactive

Vojenský simulátor Arma 3 od českého studia Bohemia Interactive

0Zobrazit komentáře

Kdybychom měli v poslední dekádě jmenovat jeden rok v herním průmyslu, za který se udály nejzásadnější věci, byl by to pravděpodobně ten loňský. Hned v prvních měsících se za miliardu korun prodalo studio Warhorse, za kterým stojí Dan Vávra a Martin Klíma, ke konci roku poté studio Beat Games, které stojí za nejprodávanější VR hrou historie Beat Saber.

Vedle prodejů ale vyšlo také množství úspěšných titulů. Na poli mobilních her se dařilo také české Geewě a celkově herní průmysl v přelomu roku 2018 a 2019 utržil vůbec poprvé přes 3 miliardy korun. Tak trochu v pozadí, bez přílišné mediální pozornosti, po několikaletém vývoji vydalo další hru také české herní studio Bohemia Interactive, jež je známo především pro svůj vojenský simulátor Arma 3, který se využívá mimo jiné i pro profesionální účely.

Bohemia Interactive loni vydala na konzolích PlayStation 4 a Xbox One hru DayZ, která je zasazena do postapokalyptického světa a která už od roku 2013 boduje na PC. Jen za loňský rok se DayZ na konzolích prodalo 1,1 milionu kusů, navíc dalších 250 tisíc DLC, tedy přídavného obsahu. Celkově má tak hra na kontě napříč všemi platformami 5,8 milionu prodaných kusů a 400 tisíc kusů DLC.

dayz

Foto: Bohemia Interactive

Hra DayZ z rukou Bohemia Interactive, která loni dorazila na konzole

Vedle DayZ se ale dařilo i nejzásadnějšímu titulu studia, Arma 3, který jen za minulý rok prodal včetně placených přídavků 2,6 milionu kusů. Celkově už tak hra bilancuje s 5,5 miliony prodaných kusů a 9,7 milionu prodaných DLC. To vše pomohlo Bohemia Interactive, která slaví 20 let od svého založení, k jedněm z vůbec nejvyšších příjmů v historii. Ty dosáhly na 1,5 miliardy korun.

„Rok 2019 pro nás znamenal zúročení několika let náročných příprav v podobě vývoje našich her a DLC pro PC i konzole. Díky obětavosti a nasazení všech našich kolegyň a kolegů jsme dokázali vydat v jednom roce tolik titulů jako nikdy dříve. Právě to se projevilo na vynikajících výsledcích, které nám umožní i v příštích letech pokračovat ve vývoji nových herních zážitků,“ říká k výsledkům šéf Bohemia Interactive Marek Španěl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Studio tak v loňském roce pořádně šláplo na plyn a dokázalo po delším vývoji spustit také dva další tituly. Jedním z jich je free-to-play hra Vigor z poválečného Norska na platformě Xbox One, kterou si vyzkoušely už 4 miliony hráčů. Vedle ní pak také hru Ylands, která funguje jak na PC, tak na mobilní platformě.

V letošním roce by se Bohemia Interactive měla zaměřovat na další vývoj současných her a také na dotáhnutí nového herního enginu Enfusion, který bude sloužit jako základ pro budoucí hry. Jde tak vidět, že tituly z českých rukou mají ve světě místo.

Dokázala to i pražská Geewa, která po množství her v minulých dvou letech bodovala s mobilní hrou Smashing Four, která zaujala i velké americké hráče. Dokonce natolik, že se minulý měsíc Geewa prodala do rukou amerického obra AppLovin. Ten za ní dal odhadem stovky milionů korun a vy si již dnes můžete poslechnout náš nový CzechCrunch Podcast se zakladatelem a šéfem studia Milošem Endrlem.