Bude to už 37 let, co vyšla policejní komedie Bláznivá střela. Film s hodně specifickým humorem kraloval televizím hlavně v 90. letech a hlášky Franka Drebina se pro mnohé staly nezapomenutelné. Teď vzniká úplně nová verze, ve které Leslieho Nielsena nahradil možná trochu nečekaně Liam Neeson, známý jako představitel spíš seriózních akčních rolí. A venku je první ukázka.
Nielsen zemřel před téměř 15 lety a stejně tak jsou po smrti i jeho herečtí kolegové George Kennedy a později odsouzený O.J. Simpson. Filmová trilogie je ale stále poměrně nadčasová a i teď patří mezi ty nejlepší a nejztřeštěnější komedie vůbec. Což nový snímek respektuje a snaží se být spíš rebootem než vysloveně předělávkou. Hlavním hrdinou je Frank Drebin junior, syn slavného detektiva. Z krátké ukázky ale zatím není úplně jasné, jestli film stejně jako jeho předchůdce dokáže tak šikovně balancovat na hraně trapnosti.
Bláznivou střelu, která by se měla dostat do kin letos 7. srpna, režíruje Akiva Schaffer, známý třeba komedií Sousedská hlídka. Do producentského křesla se usadil Seth Macfarlane, autor Griffinových nebo filmů o přisprostlém Méďovi. Kromě Neesona, mimochodem v minulosti taky nominovaného na Oscara za Schindlerův seznam, uvidíme i Pamelu Anderson nebo Dannyho Hustona.
Jeden z nich studuje IT, druhý chodí do školy, aby se stal učitelem. A třetí je freelancerem v reklamním průmyslu. Jsou z Olomouce a rádi chodí do hospody. Možná ani oni ale netušili, že se útočiště milovníků piv a kořalek stane místem, kde dají vzniknout jednomu z nejznámějších parodických účtů na českém Instagramu. „Říkáme si Juani z Moravy a největší dosahy máme po večerech, kdy se lidé vrací z putik,“ říkají v rozhovoru pro CzechCrunch.
Když jde o neotřelé nápady, jsou sociální sítě perfektním prostorem k tomu, aby mohly být ukázány masám. A obzvlášť populární jsou zejména na českém Instagramu účty, které si tak trochu dělají srandu z lidí, z celospolečenských situací nebo z každodenních (ne)příjemností. Právě na třetí kategorii se zaměřilo kreativní trio ze srdce Moravy, jehož motto zní: „Alkohol je metla lidstva, ale zametat je třeba denně.“
„Abychom se špatně nepochopili, my nejsme žádní alkoholici, ale sedánky v hospodách zkrátka přispěly k tomu, co děláme teď,“ říká Ondřej Menšík, jeden ze spoluautorů instagramového účtu Juani z Moravy, který se napříč zemí proslavil pro svá parodická videa. Kluci zkrátka berou více či méně známé scény z filmů, seriálů nebo televizních pořadů a připisují k nim hlášky, se kterými se může ztotožnit kdokoliv.
„Často jsme parodovali filmové scény a převáděli je do reálných situacích. V jeden moment jsme si řekli, že by nebylo špatné, kdybychom naši ulítlou zábavu sdíleli s ostatními. A když do všeho hodil vidle covid, tak jsme měli více času se této tvorbě věnovat,“ popisuje Menšík začátky vzniku Juanů z Moravy, které dnes na Instagramu sleduje skoro 94 tisíc lidí.
„Hrozně nám pomohlo, když Instagram v roce 2020 spustil Reels. I před nimi jsme něco tvořili, ale zdaleka to nedosahovalo takových čísel, proto jsme účet na nějakou dobu pozastavili. Jakmile ale přišla reelska, naskočili jsme zpět a rychle se nám začaly zvedat dosahy,“ říká Menšík s tím, že dnes mají jejich videa v průměru vyšší desítky tisíc zhlédnutí, často jde i o stovky tisíc.
U videí podobného typu velmi záleží na tom, jak je doporučuje algoritmus Instagramu, respektive jak se sdílí mezi ostatními. Zatímco v jeden den může mít krátký skeč sotva dvacet tisíc zhlédnutí, o čtyřiadvacet hodin později může vybouchnout něco jiného a nabírat nadprůměrná čísla. Juani z Moravy se ale na dosahy tolik nezaměřují – ostatně jak sami říkají, žádnou hlubší myšlenku v tom nehledají.
„Opravdu se snažíme jen zprostředkovávat situace, které zažíváme v hospodě nebo kdekoliv jinde – a často se přichytíme u toho, že nám připomínají scény z kultovních filmů, typicky třeba z Pána prstenů nebo Harryho Pottera, které známe zpaměti. A když třeba vidíme ztraceného Froda v Mordoru, napadne nás analogie s noční cestou z hospody. A vida, meme je na světě,“ popisuje Menšík.
Nad výrobou netráví ani příliš mnoho času. Standardní video, kdy vystřihnou scénu z filmu, seriálu nebo pořadu a doplní do něj krátký, leč výstižný a v kontextu děje zábavný titulek, jim nezabere více než půl hodiny. „Ale někdy! Někdy to trvá i hodinu. Nebo dvě,“ upozorňuje jeden z Juanů. „Vždycky záleží na složitosti našeho nápadu, hodně se to liší,“ dodává.
Mnohé může napadnout, jak to účty podobného typu řeší s autorskými právy, u kterých sami Juani z Moravy přiznávají, že jde o složité téma. Berou to ale tak, že v rámci svobody projevu je „meme tvorba“ do určité míry chráněná v reformě autorského práva.
A když třeba vidíme ztraceného Froda v Mordoru, napadne nás analogie s noční cestou z hospody.
Ačkoliv to celé pořád berou hlavně jako zábavu, už zjistili, že se na podobných virálních vylomeninách dá i vydělávat. Domluvili se například na dlouhodobé spolupráci s Cinemaxem, do toho berou i placené nárazovky, byť si pečlivě vybírají, co se v nich snaží propagovat. Zatím se pohybují na úrovni jednotek tisíců korun za měsíc, vše ale závisí od velikosti kanálu.
„I když máme skoro 100 tisíc lidí, pořád jsme relativně malý účet. Když ale porosteme, bude to o něčem jiném,“ zmiňuje Menšík a uvádí, že jedním z jejich plánů do budoucna je hledat další podobné spolupráce dlouhodobějšího typu. Tomu může dopomoci nejen další tvorba obsahu, který bude bavit desetitisíce lidí, ale také třeba… pořádání hospodských kvízů.
Zatím tedy v Olomouci uspořádali jen dva, ale chtějí se tomu věnovat více, už jen proto, že na nich mohou přivítat fanoušky a pobavit se s nimi. „Je to pro nás skvělá lokální příležitost, jak se s příznivci Juanů z Moravy osobně setkat. A nasmějeme se,“ doplňuje Menšík. Jestli budou hospodské kvízy pořádat i jinde než v olomoucké Sokolce, zatím neví.
A co by poradili ostatním tvůrcům? Hlavně nekopírovat nápady, vymyslet něco svého, originálního a ideálně se nezaměřovat jen na domácí publikum, ale zkusit to s obsahem i za hranicemi, kde je potenciál logicky vyšší. A tak když třeba jednou vzniknou Juans from Moravia, nebude se čemu divit.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.