Fungující logistika není jen o doručení, upozorňuje Šmíd ze Zásilkovny. Letos utrží 6 miliard

Denní kapacita sítě skupiny Packeta je dva miliony zásilek. Mateřská firma Zásilkovny se připravuje na vánoční sezónu a očekává silný růst.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-smidEvent

Foto: CzechCrunch

Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, matky Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Kvůli řadě externích faktorů nebude e-commerce letos růst tak dynamicky, jak jsme mohli pozorovat v posledních dvou letech. Neustálé změny přitom e-shopům komplikují přípravu možných scénářů vývoje, právě kvalitní plánování je ale v současnosti o to důležitější. Jak se obchodníci mají správně připravit na škálování logistiky, aby se z ní nestala brzda potenciálního růstu?

„V zásadě jde o zvládání nepředvídatelného chování zákazníků, kdy musí e-shop dokázat uřídit jak náhlý nárůst poptávky, tak její výrazný pokles. Důležité také je, aby e-shop spolupracoval s prověřeným a spolehlivým partnerem, který má zkušenosti a dokáže pomoci – fungující logistika není jen o samotném doručení, ale také o všech dalších službách, které jsou s tím spojené,“ říká pro CzechCrunch Milan Šmíd, marketingový ředitel Packeta Group, do níž spadá Zásilkovna.

Šmíd se o své know-how, jak správně škálovat logistiku, podělí na dalším ze série e-commerce eventů, které CzechCrunch organizuje. Uskuteční se už 1. listopadu od 17.30 ve Spojce Karlín a kromě Šmídy na akci vystoupí také Michal Prádl z Datartu, Josef Dvořák z Wolt Drive, Tomáš Szkandera z K2, Matyáš Kapusta z Revolt.BI nebo Petr Litavec z Fulfillment by Authentica. Se všemi přednášejícími si budete moci popovídat také v rámci networkingu po akci. Vstupenky zde.

A jaké otázky probereme? Například kdy se vyplatí investice do vlastních skladů a kdy raději využít fulfillmentu od dalších hráčů, jak na škálování logistiky i jak správně pracovat se systémy. Do hloubky probereme tato a další související témata, aby se ze skladů nestala největší překážka v růstu i z pohledu přípravy pro zahraniční expanzi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jaké problémy s logistikou a sklady přitom e-shopy nejčastěji řeší? Podle Šmídových zkušeností jde hlavně o kvalitní plánování a řízení skladových zásob, které hrají klíčovou roli v tom, aby zákazník dostal své vybrané zboží včas.

„Patří sem také dodržování svozového času, kdy je důležité, abychom zásilky od daného e-shopu dostali včas a mohli následně dodržet čas a komfort celého procesu doručení pro koncového zákazníka. Je také důležité, aby měl internetový obchod pro zákazníky spuštěny všechny produkty a služby, které daný logistický partner nabízí,“ říká Šmíd.

Konkrétně to vysvětluje na příkladu Packety, kde vedle doručení na adresu a výdejních míst jde o stále populárnější automatické výdejní boxy – Z-Boxy, které jsou ohleduplnější k životnímu prostředí, což je pro stále více zákazníků důležitější hodnota. „Pokud je e-shop nemá zapnuté ve své nabídce, zákazník je nemůže využít, a to je škoda,“ myslí si Šmíd.

Přes tisíce Z-Boxů

Zásilkovna jen v Česku provozuje již 3 350 vlastních Z-Boxů, na Slovensku jich je dalších 1 320, přičemž v obou těchto zemích je v tomto ohledu lídrem trhu. Dohromady s Maďarskem provozuje přes 5 100 výdejních boxů. K tomu provozuje celkem 53 dep s celkovou rozlohou 125 tisíc metrů čtverečních.

„Denní kapacita sítě, tedy síť kamenných výdejních míst a Z-Boxů, jsou dva miliony zásilek,“ přibližuje Šmída s tím, že firma se nyní připravuje na vrchol roku, tedy předvánoční sezónu. Otevřela například nové a o rozloze 12,6 tisíce metrů čtverečních své největší depo v Rudné.

„Je zřejmé, že z důvodu řady externích faktorů nebude letošní růst e-commerce tak dynamický jako v minulých dvou covidových letech. I přesto ale věříme, že celý segment v letošním roce mírně poroste. Předpokládaný růst Packety vidíme kolem 30 procent a cílíme na obrat přes šest miliard korun,“ dodává Šmíd. Loni skupina utržila pět miliard korun.

Brněnský cestovní portál Travelking mění majitele. Přes sto milionů korun za něj zaplatili Němci

Transakci vnímáme jako fúzi, ne jako exit, upozorňuje spoluzakladatel cestovního portálu Peter Kóša. S novým majitelem chtějí firmu budovat nadále.

Peter BrejčákPeter Brejčák

peter-kosa-a-tomas-cmelik_1-min

Foto: Travelking

Zakladatelé Travelkingu Peter Kóša a Tomáš Čmelík

0Zobrazit komentáře

Na trhu slevových portálů se v Česku vypracovali na pozici dvojky, následně stejně jako i Slevomat transformovali svoje zaměření na cestovní ruch. Pandemie koronaviru srazila jejich byznys na nulu, v krizi se ale přeorientovali na lokální turismus a dokázali se udržet v zisku. Portál Travelking v posledních letech úspěšně prošel mnoha výzvami a nyní otvírá novou kapitolu. V transakci, která jej ohodnotila na více než 100 milionů korun, plně přechází pod křídla německého TravelCircusu.

„Dohodu s TravelCircusem vnímáme jako fúzi, ne jako exit, což by byl stoprocentní prodej podílů na hotovost a odchod majitelů ze společnosti. V našem případě je podstatná hlavně výměna akcií a na našem působení ve firmě se nic nemění,“ upozorňuje na úvod Peter Kóša pro CzechCrunch. Původem Slovák svůj Travelking – ještě pod názvem Slevoking – zakládal se společníkem Tomášem Čmelíkem v roce 2014 a před současnou transakcí byli ve firmě jedinými majiteli.

Výměnou za stoprocentní podíl ve firmě teď Kóša a Čmelík získali kombinaci akcií TravelCircusu a hotovosti. Akcie jako motivaci pro růst a hotovost jako vybalancování rizika a kompenzaci absence budoucích zisků, což má souviset se změnou směřování firmy ze ziskové a stabilní na rostoucí. Přesnou výši transakce strany nezveřejňují, podle vyjádření pro CzechCrunch ale přesáhla hranici sta milionů korun.

„Základním požadavkem pro TravelCircus bylo, aby celý management a tým ve firmě zůstal, nadále ji vnímal jako vlastní a byl dále motivovaný minimálně stejně jako dosud. Tomuto cíli se přizpůsobila také struktura transakce. V první řadě jsme si museli ujasnit, že obě strany chtějí to samé,“ doplňuje jedenatřicetiletý Kóša.

peter-kosa_2-min

Foto: Travelking

Peter Kóša z Travelkingu

Travelking získal své současné jméno v roce 2019, kdy prošel rebrandingem a zároveň ohlásil jasný cíl – stát se číslem jedna pro cestování po Evropě, a to jak do sousedících zemí, tak na jih k moři. Vypuknutí pandemie ovšem tyto plány nabouralo a mezinárodní turismus se omezil na minimum, o to víc ale lidé chtěli cestovat lokálně doma. Portál se tak opět přeorientoval a v prvním pandemickém roce sice klesl o polovinu, ale dokázal se udržet v zisku.

V dobré formě pokračoval také loni, kdy ziskovost počítal ve vyšších jednotkách milionů korun. Podle Kóši byl rok 2021 pro Travelking překvapivě dobrý, což vysvětluje přizpůsobením se novému normálu po krizovém roce 2020. Firma začala fungovat efektivněji s nižšími náklady a zároveň ve srovnání s jinými lety zaznamenala netradičně silnou letní sezonu.

„Myslím, že jsme prošli jakousi manažerskou zkouškou, která i v očích TravelCircusu znamenala pozitivní body. Hodně cestovatelských firem skončilo nebo zastavilo činnost, my zvládli operovat nadále, zachovali celý klíčový tým, loni vykázali zisk a hlavně akceschopnost vrátit se na minimálně původní čísla s nástupem stabilnější doby teď v roce 2022,“ přibližuje Kóša.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letos Travelking hlásí téměř dvojnásobný meziroční růst a také nejziskovější rok své historie. „Firma je celkově ve stavu, kdy byla na takovou transakci velmi dobře připravena. Všechny okolnosti jsme byli schopni promítnout i do naší valuace, takže to hodnotíme velmi pozitivně,“ říká.

Nyní ve spojení s TravelCircusem chce firma i nadále pokračovat v mezinárodním tažení. Travelking doteď působil ve třech zemích, kromě domácího Česka také na Slovensku a v Maďarsku. Ubytování turistům ovšem nabízel i v dalších státech. Naproti tomu nový německý majitel již má pokrytých deset trhů a posledně expandoval do Spojených států, transakce pro něj tak znamenala rozšíření o tři nové země.

TravelCircus je aktuálně asi pětkrát větší než Travelking co se týče obratu a má asi trojnásobek zaměstnanců. Byznys německé firmy se kromě prodeje krátkodobých pobytových balíčků narozdíl od českého protějšku ale opírá také o druhou nohu, která souvisí s eventy – například při prodeji lístků na koncert Coldplay se cesta spojí s ubytováním v hotelu v Paříži a návštěvou Disneylandu. To chce nabídnout zákazníkům také v Česku.

„Možných synergií je hodně, umíme si výrazně pomoct s portfoliem. Především budeme schopni poskytovat našim partnerským hotelům německou, rakouskou či holandskou klientelu. Němci například velmi rádi jezdí do Karlových Varů, do Budapešti či například v létě k Baltskému moři,“ uzavírá Kóša.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání