Fungující logistika není jen o doručení, upozorňuje Šmíd ze Zásilkovny. Letos utrží 6 miliard

Denní kapacita sítě skupiny Packeta je dva miliony zásilek. Mateřská firma Zásilkovny se připravuje na vánoční sezónu a očekává silný růst.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-smidEvent

Foto: CzechCrunch

Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, matky Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Kvůli řadě externích faktorů nebude e-commerce letos růst tak dynamicky, jak jsme mohli pozorovat v posledních dvou letech. Neustálé změny přitom e-shopům komplikují přípravu možných scénářů vývoje, právě kvalitní plánování je ale v současnosti o to důležitější. Jak se obchodníci mají správně připravit na škálování logistiky, aby se z ní nestala brzda potenciálního růstu?

„V zásadě jde o zvládání nepředvídatelného chování zákazníků, kdy musí e-shop dokázat uřídit jak náhlý nárůst poptávky, tak její výrazný pokles. Důležité také je, aby e-shop spolupracoval s prověřeným a spolehlivým partnerem, který má zkušenosti a dokáže pomoci – fungující logistika není jen o samotném doručení, ale také o všech dalších službách, které jsou s tím spojené,“ říká pro CzechCrunch Milan Šmíd, marketingový ředitel Packeta Group, do níž spadá Zásilkovna.

Šmíd se o své know-how, jak správně škálovat logistiku, podělí na dalším ze série e-commerce eventů, které CzechCrunch organizuje. Uskuteční se už 1. listopadu od 17.30 ve Spojce Karlín a kromě Šmídy na akci vystoupí také Michal Prádl z Datartu, Josef Dvořák z Wolt Drive, Tomáš Szkandera z K2, Matyáš Kapusta z Revolt.BI nebo Petr Litavec z Fulfillment by Authentica. Se všemi přednášejícími si budete moci popovídat také v rámci networkingu po akci. Vstupenky zde.

A jaké otázky probereme? Například kdy se vyplatí investice do vlastních skladů a kdy raději využít fulfillmentu od dalších hráčů, jak na škálování logistiky i jak správně pracovat se systémy. Do hloubky probereme tato a další související témata, aby se ze skladů nestala největší překážka v růstu i z pohledu přípravy pro zahraniční expanzi.

Jaké problémy s logistikou a sklady přitom e-shopy nejčastěji řeší? Podle Šmídových zkušeností jde hlavně o kvalitní plánování a řízení skladových zásob, které hrají klíčovou roli v tom, aby zákazník dostal své vybrané zboží včas.

„Patří sem také dodržování svozového času, kdy je důležité, abychom zásilky od daného e-shopu dostali včas a mohli následně dodržet čas a komfort celého procesu doručení pro koncového zákazníka. Je také důležité, aby měl internetový obchod pro zákazníky spuštěny všechny produkty a služby, které daný logistický partner nabízí,“ říká Šmíd.

Konkrétně to vysvětluje na příkladu Packety, kde vedle doručení na adresu a výdejních míst jde o stále populárnější automatické výdejní boxy – Z-Boxy, které jsou ohleduplnější k životnímu prostředí, což je pro stále více zákazníků důležitější hodnota. „Pokud je e-shop nemá zapnuté ve své nabídce, zákazník je nemůže využít, a to je škoda,“ myslí si Šmíd.

Přes tisíce Z-Boxů

Zásilkovna jen v Česku provozuje již 3 350 vlastních Z-Boxů, na Slovensku jich je dalších 1 320, přičemž v obou těchto zemích je v tomto ohledu lídrem trhu. Dohromady s Maďarskem provozuje přes 5 100 výdejních boxů. K tomu provozuje celkem 53 dep s celkovou rozlohou 125 tisíc metrů čtverečních.

„Denní kapacita sítě, tedy síť kamenných výdejních míst a Z-Boxů, jsou dva miliony zásilek,“ přibližuje Šmída s tím, že firma se nyní připravuje na vrchol roku, tedy předvánoční sezónu. Otevřela například nové a o rozloze 12,6 tisíce metrů čtverečních své největší depo v Rudné.

„Je zřejmé, že z důvodu řady externích faktorů nebude letošní růst e-commerce tak dynamický jako v minulých dvou covidových letech. I přesto ale věříme, že celý segment v letošním roce mírně poroste. Předpokládaný růst Packety vidíme kolem 30 procent a cílíme na obrat přes šest miliard korun,“ dodává Šmíd. Loni skupina utržila pět miliard korun.