Google neuspěl s odvoláním proti pokutě EU za monopol, má platit miliardy. Kvituje to i česká Heureka, která se s ním soudí
Google má jako jedna z největších technologických firem na světě zásadní vliv na celý internetový trh. Je tedy snadné si představit, že tohoto vlivu alespoň někdy využívá ve svůj prospěch a na úkor jiných, menších společností. Naneštěstí si takové scénáře netřeba jen představovat a americký gigant už mnohokrát čelil obžalobám z monopolistických praktik. V roce 2017 za to také dostal pokutu od Evropské unie ve výši 2,4 miliardy eur, vůči níž se odvolal. Evropský soud teď pokutu potvrdil.
V tomto konkrétním sporu jde o zvýhodňování služby Nákupy Google oproti jiným srovnávačům zboží. Když někdo na největším internetovém vyhledávači zadal potenciální zboží, výsledky obchodů či srovnávačů se zobrazily organicky. Na vrcholu stránky ale byl speciální box nabízející výhradně produkty z jeho vlastního nástroje. Google tedy v důsledku manipuloval výsledky vyhledávání k vlastnímu prospěchu.
Evropská komise proto firmě v roce 2017 udělila rekordní pokutu 2,4 miliardy eur (zhruba 60 miliard korun) s tím, že má 90 dnů na nápravu. Pokud by se situace nezlepšila, měly každý den po termínu přicházet další pokuty až do výše pěti procent průměrného obratu Alphabetu, mateřské společnosti Googlu. Ten se vůči rozhodnutí samozřejmě odvolal a do zmíněného boxu vpustil také konkurenční nabídky. Umístění zde ovšem vyžadovalo poplatek, stejně jako jiné reklamní plochy.
Tribunál Evropské unie teď po rocích diskuzí odvolání Googlu jednoznačně zamítl. Jak zmiňuje magazín The Verge, toto rozhodnutí dává jasně za pravdu stanoviskům evropské komisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové, která americké technologické firmy už déle silně kritizuje za monopolistické chování.
Jelikož Google zpracovává přes 90 procent celosvětových internetových vyhledávání, zvýhodňováním vlastních výsledků podle ní zneužívá svého postavení. Technicky sice sebezvýhodňování neporušuje evropské antimonopolní zákony, jeho následky ve formě potenciálního poškozování zákazníků však nelegální jsou. Vyhledávač pak upřednostňováním některých výsledků ztěžoval najít ty skutečně nejrelevantnější nebo nejlepší, jak to mají dělat jeho algoritmy.