Google se rozhodl utnout ruským státním médiím peníze z reklamy. Šíření dezinformací ale nezabrání

Ústředí Googlu

V souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu se hojně řeší neaktivita velkých technologických společností, co se podpory válkou zasažené země týče. Zatímco jen české firmy už na východ poslaly přes 130 milionů korun, takový Google se zmohl sotva na poskytnutí dvou milionů dolarů (44 milionů korun) v rámci svého reklamního prostoru, aby pomohl předávat důležité informace. Některé společnosti se k situaci skoro ani nevyjádřily. Nyní se ale nějaké kroky přeci jen dějí.

Google totiž dnes oznámil, že začne bránit ruským státem financovaným médiím, aby získávala prostředky z reklam umisťovaných na jeho webových stránkách, YouTube a dalších službách. Uvedla to agentura Reuters s odkazem na vyjádření Googlu. Rozhodnutí se vztahuje mimo jiné na ruskou televizi RT (Russia Today).

Google upřesnil, že bude bránit ruským státním médiím v tom, aby používala jeho reklamní technologii ke generování příjmů na jejich vlastních stránkách a také v aplikacích. Média kromě toho už nebudou mít možnost kupovat reklamu přes nástroj Google Tools a zadávat reklamu na platformách internetové společnosti, jako je její vyhledávač nebo Gmail.

Také provozovatel internetových stránek pro přehrávaní videí YouTube zakázal v sobotu mediální společnosti RT a dalším kanálům, z nichž některé jsou spojeny s protiruskými sankcemi, aby dostávaly peníze z videí přístupných na jeho platformě. YouTube, který patří pod společnost Google, z velké části kontroluje umisťování reklamy. K podobnému kroku se rozhodla i společnost Meta, tvůrce Facebooku.

Podle odborné veřejnosti jde ale stále o příliš malý krok v kontextu velikosti problému, jaký může probíhající válka na Ukrajině pro celou planetu představovat. Vyjádřil se k tomu i Michal Bláha, ředitel české platformy Hlídač Státu, podle kterého uvedené rozhodnutí Googlu stále nezabrání šíření dezinformací ruskými státními médii.

„Znamená to jediné – šíření dezinformací ruskými státními médii nezabrání a příjmy z reklamy, kterou na nich zobrazí, zinkasuje v plné výši sám (nebude se s nimi dělit). Vskutku kapitalistický přístup k heslu Don’t Be Evil,“ píše Bláha na svém Twitteru, kde mimo jiné zmiňuje i přetrvávající zdrženlivost dalších velkých technologických firem typu Apple či Amazon.

Právě šíření dezinformací ze stran ruských médií je jedním z velkých problémů – v Česku například proti dezinformačním webům spojeným s ruskou propagandou zakročilo internetové sdružení CZ.NIC, které osm z nich (včetně nechvalně proslulého Aeronet.cz) vypnulo. Proti propagandě režimu Vladimira Putina zbrojí i známé hackerské hnutí Anonymous.

S přispěním ČTK.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.