Google vypustil novou funkci, která dokáže ověřit, zda jsou hledané informace pravdivé
Internetový obr Google, který nyní spadá pod společnost Alphabet, i přes svoji dominantní pozici mezi vyhledávači ani trochu nepolevuje. Mimo rozšíření základního hledání o pokročilou filtraci obrázků podle licence nebo barev nebo zařazení podrobného vyhledávání letů, se chce dostat i do pozice, kdy články a informace, které vyhledáváme budou nejen relevantní, ale zároveň ověřené.
Toho chce Google docílit partnerstvím s několika důvěryhodnými servery a společnostmi, které se soustředí právě na ověřování mnohdy zavádějících zpráv nebo dlouhodobě slouží jako zdroj kvalitních informací. První experimenty s těmito funkcemi přišly již v druhé polovině minulého roku, teď je ovšem Google spouští na globální úrovni, včetně Česka.
U podobně zobrazených informací by se měl objevit odznak “Fact Check”, který doprovází detaily o tom, zda je tvrzení pravdivé nebo ne. Podobnou funkci před nějakou dobou spustil i Facebook, s tím, že je možné potencionálně nepravdivé informace nahlašovat a tím postupně uživatelům pomoci rozeznat falešná či naopak ověřená tvrzení.
Ověření faktů samozřejmě nebude dostupné pro všechny vyhledávané výrazy a bude prozatím značně omezené na anglické výrazy, ale je jen otázkou času, než Google prostřednictvím sběru dat získá další, i zahraniční, zdroje. Ty poté k ověření jako takovému využívají podle Googlu nástroje Schema.org ClaimReview, který dává všem výstupům jasnou strukturu.
Foto: Nguyen Hung Vu / Flickr