GTA 6 nevyjde, ale šušká se o Half-Life 3 i novém Mass Effectu. Jaké herní novinky přinese rok 2025?

Na které hry se letos těšíte? Vyjde Kingdom Come 2 i nová Mafia, ale nejspíš se až na příští rok posune šesté Grand Theft Auto.

good-game

Foto: Rockstar Games / Valve / EA

Co očekáváme od videoherního roku 2025? Novinky kolem GTA VI, Half-Life 3 i Mass Effectu

0Zobrazit komentáře

Pojďme začít tou největší potenciální bombou, kterou by rok 2025 mohl odpálit – Valve možná oznámí Half-Life 3. Šuškanda o pokračování jedné z nejlepších her všech dob se pravidelně vynořuje už dlouho. Však od premiéry Half-Life 2 je to přes dvacet let, poté přišly dva epizodní dodatky a Half-Life: Alyx pro VR. Jenže tentokrát mlhavá vidina třetího Half-Life nebývale nabírá na síle.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Dabér Mike Shapiro, jehož hlasem v sérii Half-Life promlouvá důležitá postava G-Man, pár dní nazpět prolomil na sociální síti X své dlouhatánské mlčení a do světa vyslal tajemnou novoroční zprávu. S nezaměnitelným G-Manovým hlasem, samozřejmě. Taky s hashtagy #Valve, #Halflife, #GMan a #2025. A zmiňuje v ní „neočekávaná překvapení“. Hype level? Dost vysoko, samozřejmě.

Podpořil ho totiž také leaker známý jako Gabe Follower, který prý disponuje insiderskými informacemi potvrzujícími vývoj Half-Life 3. A je fakt, že v minulosti se v předpovědích kolem Valve párkrát trefil. Navíc i samotná společnost dění kolem své značky přiživila, když udělala velké haló kolem 20. výročí Half-Life 2. Připravila dokument, odhalila dosud neviděné koncepty, připomněla sílu tohohle jména…

A vše na max vytočil ještě Jason Schreier, uznávaný herní novinář z agentury Bloomberg. Ve svém newsletteru natvrdo napsal, že letos očekává oznámení Half-Life 3. Jenže zároveň přidal jednu méně radostnou předpověď. Grand Theft Auto VI mělo i podle samotných Rockstar Games vyjít na podzim, množí se ale domněnky, že to studio nestihne. Naposledy právě od Schreiera, který kvůli náročnosti projektu předpovídá posunutí GTA VI na rok 2026.

Co je ale jisté? Za chvíli nás čeká giganticky nabitý začátek února a s ním několik vysokorozpočtových (a potvrzených) premiér. Čtvrtého února vyjde Kingdom Come: Deliverance 2, o týden později sedmá Civilization, pak Assassin’s Creed Shadows, fantasy akce Avowed ze světa Pillars of Eternity… uff!

A to jsou jen hry, u kterých víme datum vydání. Nespočet očekávaných titulů pořád na nějaké přesnější časové ukotvení čeká – a dost pravděpodobně právě kvůli přešlapování okolo GTA, kterému jednoduše nechtějí konkurovat. Které z nich napjatě vyhlížíme?

Další Ghost of Tsushima, Death Stranding a Hades… A co Mass Effect?

Michal: Já jsem jednoduchý člověk. Když nevyjde Half-Life 3, dejte mi novou Civilizaci. Nebo Doom: The Dark Ages. Nicméně vyhlížím i trochu „niche“ kousky: Tempest Rising, což se tváří jako klon Command & Conqueru ve 3D. A taky D.O.R.F., což zase vypadá jako klon Red Alertu 2. Ano, chci se vrátit cca do roku 2004, proč se ptáte?

Pavlína: Jedna věc jsou tanky, kakodémoni a páčidla, ale letos by se měli dočkat i fanoušci vesmírných sci-fi – ať už těch zábavnějších, nebo i filosofičtějších. Dorazit by měl druhý díl The Outer Worlds, jehož marketingová kampaň u mě zatím kraluje v čele s famózně vtipným trailerem. Posledního ledna vychází i maličká, ale zajímavá existenciální záležitost Citizen Sleeper 2.

pavel-barak-gda

Přečtěte si takéProč by měl stát dotovat hry? Zaostáváme, zní z herního průmysluProč by měl stát podporovat videohry? Zaostáváme, obrat táhne jen pár firem, zní z herního průmyslu

A jak tu tak počítám roky od vydání prvního teaseru chystaného dalšího Mass Effectu, dovolím si jeden odvážnější tip: letos (možná na N7 Day v listopadu..?) bychom se mohli dočkat delší ukázky, ostatně v posledních měsících byl šéf vývojářů Michael Gamble poměrně sdílný. A snad se jednou dožijeme i vydání samotné hry.

Obecně jako by ale letošek byl takovým rokem dvojek. Na zatím neznámý měsíc se chystá Ghost of Yōtei, volné pokračování Tsushimy. Nebo druhý Death Stranding. Taky se možná z předběžného přístupu posune můj milovaný Hades II, ale u puntičkářů ze studia Supergiant Games člověk nikdy neví. Ale jestli chcete vědět to nejzajímavější z herního průmyslu, nezapomeňte se přihlásit k odběru newsletteru Good Game!

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Top novinky ze světa her

👩‍🎓 Studentky a studenti FEL ČVUT pravidelně soutěží v tvorbě her. Porota pedagogů a game dev profíků letos ocenila tým ve složení Vojtěch Dohnal, Viliam Geffert, Jakub Sakař a Martin Smitka s mentorem Jiřím Kropáčem, kteří během pár měsíců vyvinuli adventuru Recollect. Její na písmenkách založená hratelnost je nápaditá – ale za zhlédnutí stojí i ukázky všech 14 studentských her.

📽️ Sony oznámilo film podle Helldivers 2 i robodinosauří série Horizon a anime Ghost of Tsushima, jež je v plánu na rok 2027. A není divu, adaptace populárních herních značek umí slušně vydělat – třeba jako v případě Sonica, jehož filmová série už celkově překročila hranici jedné miliardy dolarů na tržbách v kinech.

😔 V herním průmyslu loni přišlo o práci přes 14 tisíc vývojářů. Bude letos situace lepší?

🍄 Přibývá spekulací okolo budoucí konzole od Nintenda, které se už teď přezdívá Switch 2. Na konferenci CES v Las Vegas byla prý dokonce k vidění přesná replika, když ji ukazoval jeden z výrobců příslušenství. Oficiální oznámení by mělo přijít do konce března.

💀 Posel smrti se vrací! Dnes večer spouští prequel téhle kultovní klasiky kampaň na Hithitu. A my chystáme i povídání s tvůrci.

💰 Nejnákladnější videohra, která byla kdy vytvořena a jejíž rozpočet jsme se vůbec dozvěděli, stála 700 milionů dolarů, dnešním přepočtem 17 miliard korun. Jde o Call of Duty: Black Ops Cold War z roku 2020.

🟩 Markus „Notch“ Persson oznámil, že pracuje na duchovním nástupci Minecraftu.

Vyrůstal v paneláku a měl noční můry, tak o tom stvořil hororovou hru. Plnou věcí, co sami dobře znáte

„Přesně v takovém paneláku jsem vyrůstal. A občas se mi zdály noční můry. Očividně podle reakcí hráčů nejsem sám,“ říká tvůrce hry Panelak.

Michal MančařMichal Mančař

panelak-boxed

Foto: Pajos Games

Nová česká hra Panelak a její hororový panelák

0Zobrazit komentáře

Báli jste se někdy na chodbě paneláku? Třeba když jste se v noci vraceli domů a začalo problikávat světlo. Anebo když nejel výtah. Ať už jste v panelovém domě sami strávili dětství, nebo do něj jen zašli na návštěvu, musíte uznat, že paneláky mají svou specifickou atmosféru. Vytáhnout ji do hororových extrémů se rozhodl vývojář Pavel Oršel, který stvořil hru Panelak. „Je dělaná podle budovy, ve které jsem vyrůstal,“ říká.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Najednou se ocitnete před panelákem. A někdo volá o pomoc. Už takhle mrazivě začíná nová česká hra Panelak od sólo autora Pavla Oršela, ve které budete řešit logické hádanky, schovávat se před nebezpečím a prozkoumávat tohle podivné socialistické stavení. Které má skutečný vzor.

„Přesně v takovém paneláku jsem vyrůstal. A občas se mi zdály noční můry. Očividně podle reakcí hráčů nejsem sám,“ přibližuje pro CzechCrunch zdroj inspirace vývojář. „Ty sny mi utkvěly v paměti a přišlo mi zajímavé je aspoň částečně ztvárnit,“ dodává Oršel, který hru vytvářel ve svém volném čase, jinak se živí tvorbou animací, videí, vizuálních efektů a grafiky. Což není pro herní tvorbu špatný základ.

Na Panelaku pracoval Oršel sám, výpomoc přišla jen v podobě některých předpřipravených herních objektů. „Ale klíčové prvky, kterými jsem chtěl dosáhnout věrohodnosti, jsem tvořil od nuly,“ říká. To aby dosáhl co nejautentičtějšího dojmu opravdového paneláku z před padesáti let.

„Reálný vzor má nejen budova, ale také třeba vybavení, na které se hráč podívá a řekne si: ‚Tohle přesně si pamatuju.‘ Hráči ve hře narazí na interiéry, které dobře znají a sami je prožili. Vždyť vnitřní prostory některých domů stále vypadají, jako by se zasekly v osmdesátkách, i když před nimi parkují Tesly,“ popisuje Oršel. Kdo někdy do paneláku alespoň vešel, musí dát i jen po zhlédnutí obrázků ze hry tomu popisu za pravdu.

A podle prvních reakcí od prosincového vydání právě tahle stránka Panelaku hráče zaujala nejvíce. „Ačkoliv některé možná překvapily i složitější hádanky, nad kterými se musíte zamyslet a pořádně hledat,“ přibližuje hratelnost svého díla autor. Jestli vás tohle spojení také láká, Panelak na Steamu seženete za ani ne sedm eur, tedy zhruba 170 korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Panelak podle Oršelových slov vznikal jen tak pro dobrý pocit – ačkoliv se na mysl vkrádá otázka, kolik dobrých pocitů může hororová adventura vyvolat…! – bez konkrétnější cílové skupiny. V průběhu vývoje ale autora napadlo, že by hru mohla ozvláštnit nejedna „creepypasta“, jak se označují na internetu šířené strašidelné historky.

„Tak se ve hře objevily odkazy například na nutnost dodržovat určitá pravidla nebo na fenomén backrooms,“ přidává Oršel s odkazem na povídačky o nekončících chodbách a zákoutích, které se jeví jako zcela holé, ale tak úplně prázdné nebývají. „Kromě různých creepypast nemá hra přímé inspirace, každý si v Panelaku může najít něco svého. Nejvíc se snaží být prostě creepy,“ říká tvůrce.

Motivace stvořit vůbec nějakou hru bez ohledu na žánr byla pro Oršela poměrně přímočará: „Má hlavní myšlenka byla konečně dokončit nějaký osobní projekt. Vytvořit vlastní hru mi přišlo jako něco, co by mě mohlo bavit. A ano, bavilo mě to.“ Navíc už znal základy technologie Unreal Engine, i když programovat prakticky neuměl.

„Myslel jsem, že hru dokončím za pár měsíců, že to přece nebude tak složité. Nakonec mi trvalo téměř tři roky dostat ji do publikovatelné fáze,“ popisuje zrod svého díla. Práce probíhala povětšinou po nocích. Její výsledek posuďte sami. Ale nestěžujte si, až se budete večer bát jít domů.

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

A u prvního (a povedeného) pokusu by Oršel nemusel skončit. Už během vývoje mu totiž hlavou probíhaly nápady na další možné tituly. „Říkal jsem si, že se tentokrát pustím do nějaké pohodové arkády nebo akce, kterou by bylo možné hrát opakovaně. U adventury, jako je Panelak, totiž není důvod se ke hře vracet,“ vysvětluje.

Jenže zájem o Panelak ho překvapil. „Takže to skoro vypadá, že bych měl spíše tvořit pokračování,“ uzavírá Pavel Oršel. Tedy vlastně neuzavírá, ale spíš otevírá dveře ještě strašidelnějšího paneláku…