Hackeři napadli Twitter účty Muska, Gatese, Bezose a dalších. Podvodem už v bitcoinech vylákali přes 100 tisíc dolarů

musk-gates-twt

Elon Musk i Bill Gates cílem útoku hackerů na Twitteru

0Zobrazit komentáře

Jako blesk z čistého nebe. Tak by se dal popsat nečekaný útok na twitterové účty předních technologických podnikatelů, stejně jako lidí spojených s kryptoměnovým světem. Během středečního večera se rozběhla na účtech Elona Muska, Billa Gatese, Jeffa Bezose, Kanyeho Westa, Joe Bidena, Baracka Obamy, Applu, Uberu, ale třeba i kryptoměnových směnáren Coinbase nebo Binance série příspěvků, které vyzývaly k zaslání bitcoinů na určitou adresu s tím, že dostanou dvojnásobek.

Hloupý nápad, na který nemůže nikdo skočit, řeknete si. Ale během pouhých pár desítek minut takto hackeři vylákali prostřednictvím plateb na jednu specifickou bitcoinovou adresu nižší desítky tisíc dolarů, v následujících minutách pak přibývaly další a další platby.

V bitcoinové peněžence, na níž podvod odkazuje, nakonec přistálo téměř 13 bitcoinů, tedy lehce přes 117 tisíc dolarů (2,7 milionu korun) při aktuální ceně kryptoměny.  Twitter se k hacku poprvé vyjádřil před půlnocí středoevropského času.

bezos-hack

Foto: CzechCrunch

Příklad podvodného tweetu na účtu Jeffa Bezose

Až po půlnoci Twitter přijal první konkrétní opatření, když dočasně zakázal tweetovat některým ověřeným účtům známých osobností i institucí. Například zpravodajský server NBC to vedlo k rychlému vytvoření náhradního účtu, který ověřený není, aby mohl nadále informovat veřejnost.

Co se vlastně stalo?

V průběhu noci se ale jasně ukázalo, že hack byl přímo na straně Twitteru. Hackeři totiž podle zjištění The New York Times využili administrátorských účtů zaměstnanců sociální sítě. Ty jim dovolily de facto převzít jedny z nejprominentnějších uživatelských účtů světa.

Detaily útoku se budou objevovat až postupně. Twitter zatím vydal pouze prohlášení, podle kterého šlo o „koordinovaný útok, jež úspěšně zacílil některé zaměstnance s přístupem k interním systémům a nástrojům“.

Při nejmenším některým poškozeným se změnily e-mailové adresy pro obnovení hesla na jeden specifický e-mail, a to i přes to, že většina poškozených účtu měla aktivováno dvoufaktorové ověření, tedy s nutností zaslání ověřovacího kódu na telefonní číslo nebo na e-mail. To se však zřejmě hackerům podařilo prolomit.

Jedna z prvních teorií tvrdila, že se hackeři do účtů dostali prostřednictvím služeb třetích stran, které slouží k plánování příspěvků na sociální sítě. Díky tomu by tak mohli volně publikovat příspěvky na účty známých osobností a lákat z lidí peníze, ale jednotlivé příspěvky by jim mohly během chvilky poškození zase mazat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle jednoduchých příspěvků typu „pošlete X bitcoinů a dostanete dvojnásobek“, hackeři na některých účtech sdíleli také web CryptoForHealth, za který se měla schovávat iniciativa na podporu bitcoinové komunity s cílem rozdat 5 000 kusů bitcoinů těm, kteří pošlou určitou částku na zadanou adresu. Doména byla okamžitě nahlášena a zařazena na seznam potenciálně nebezpečných stránek, na které většina prohlížečů upozorňuje.

Šlo tedy o mnohem rafinovanější útok než v případě dřívějších pokusů, při kterých si fake profily dávaly stejná jména jako známé osobnosti a prostřednictvím odpovědí na jejich tweety nabádaly k zaslání kryptoměny na určitou adresu. Takto mohl celý podvod vzhledem k počtu sledujících (například Elon Musk jich má přes 36 milionů, Bill Gates přes 51 milionů), působit důvěryhodně a určité procento lidí mu propadlo.

„Jen“ stovky poškozených

Přes zásadní šíři a dosah napadených účtů bilance zmíněné bitcoinové peněženky naznačuje, že hackeři příliš úspěšní nebyli alespoň po finanční stránce. Počet transakci provedených na tomto účtu nepřesáhl ani čtyři stovky.

To znamená, že poškozené jsou nyní nanejvýš stovky lidí, navíc nejde vyloučit variantu, že některé transakce hackeři udělali sami a úmyslně kvůli zvýšení důvěryhodnosti. Dopustili se také chyby, že tweetovali stále identickou zprávu a tak umožnili Twitteru ji rychle mazat.

Ve finále je tak štěstí, že hackeři očividně neměli jinou motivaci, než finanční. Twitter hraje klíčovou roli mimo jiné v mezinárodních vztazích a s takto dalekosáhlým přístupem k síti účtu politiků, významných osobností i firem, by se totiž daly napáchat mnohem širší škody.

Poslední aktualizace: 9:50 SELČ

První nadzvukový letoun Boom Supersonic vzlétne příští rok. Pasažéři by se mohli rychlých letů dočkat za 10 let

boom-supersonic1

Foto: Boom Supersonic

Chystaný nadzvukový letoun Boom Overture

0Zobrazit komentáře

Z New Yorku do Londýna za pouhé tři hodinky a 15 minut? Dnes byste takový spoj hledali ve vyhledávačích leteckých spojů jen marně. Za pár let by se ovšem mohla nadzvuková letecká přeprava stát opět realitou. Stane se tak i díky projektu XB-1 od amerického startupu Boom Supersonic, který chce navázat na slávu Concordu a jemu podobných.

Lineární vnímání času se pro člověka stalo spouštěčem k věčné honbě po dosažení absolutní kontroly nad touto fyzikální veličinou. I přesto, že čas dále plyne napříč svou věčností konstantně a netečně vůči lidskému snažení, člověk má neustálou potřebu dokazovat, že je schopen dosáhnout dne, kdy čas zcela přelstí.

Jednou z oblastí, kde je lidská touha po porážce času nejcitelnější, je transport, který se stává rychlejším a rychlejším. Touto filozofií se řídí i americký startup Boom Supersonic, který by se měl již v příštím roce pustit do testování letounu XB-1 schopného překonávat rychlost zvuku.

boom-supersonic2

Foto: Boom Supersonic

XB-1 se stane předskokanem nové éry letecké dopravy

XB-1 je prvním nadzvukovým letounem vyvinutým výhradně v laboratořích soukromé společnosti. Boom na něm chce prezentovat své technologie, tedy design odpovídající letu v nadzvukové rychlosti, konstrukce z kompozitních materiálů a uhlíkových vláken a inovativní pohonné systémy. A to všechno za jediným účelem – dostat své know-how do sektoru komerčního létání. Stane se tak díky letounu Overture, při jehož vývoji bude firma vycházet právě ze zkušeností nabytých při testování menšího XB-1.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Boom Supersonic již do vývoje XB-1 vložil desítky tisíc hodin práce, a přesto se letoun ještě ani jednou neodlepil od země. To by se mělo změnit v průběhu příštího roku, kdy chce společnost přejít od počítačových simulací k reálným leteckým testům ve vzduchu. Ještě předtím se ovšem XB-1 ukáže veřejnosti v celé své kráse. Jeho odhalení je naplánováno na 7. října tohoto roku a vše bude vysíláno online.

Návrat éry nadzvukového cestování

Budeme si tak moci poprvé pořádně prohlédnout dílo expertů, kteří svůj letecký program označují za 100% uhlíkově neutrální. V tomto případě to však neznamená motory na elektřinu či vodíkové články ukryté pod kapotáží, ale spalovací motory fungující na vysoce ekologické palivo vyráběné z oxidu uhličitého, který je získáván z ovzduší. K tomu navíc společnost podporuje ty projekty, které redukují produkci emisí.

boom-supersonic3

Foto: Boom Supersonic

Výstavba letounu

Testování letounu by se mělo stát prvním krokem k návratu éry nadzvukové letecké dopravy, která pohasla s ukončením projektu Concord a jemu podobných letounů. Rychleji než zvuk by měl od roku 2030 přepravovat pasažéry již zmíněný Overture s kapacitou od 55 od 75 osob, o kterém Boom Supersonic tvrdí, že bude dvakrát rychlejší než kterýkoliv současný dopravní letoun.

Nadzvuková novinka by měla být v budoucnu provozována až na pěti stech, především mezikontinentálních, leteckých spojích, přičemž předobjednávky na stroje společnosti nyní drží například Virgin Group či Japan Airlines.

evian-lahev2

Přečtěte si takéČistá voda v čisté lahvi. Stoprocentně recyklovatelné láhve Evianu odhodily své etikety, které jinak ztěžují recyklaciČistá voda v čisté lahvi. Stoprocentně recyklovatelné láhve Evianu odhodily své etikety, které jinak ztěžují recyklaci

„Rychlejší cestování nám umožňuje poznávat osoby, kultury a místa z celého světa a XB-1 je prvním krokem, jak přivést nadzvukové cestování zpět. Zajistíme, aby nadzvuková budoucnost byla bezpečná, ekologicky a ekonomicky udržitelná. Zjistili jsme, že poptávka po nadzvukovém cestování roste ještě rychleji, než jsme očekávali,“ řekl Blake Scholl, zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic.

Boom Supersonic však není jedinou společností, která se snaží o návrat nadzvukového cestování. Své slovo zde má také NASA ve spolupráci s Lockheed Martin, kteří pracují na letounu X-59 QueSST. A je tu také spolupráce Aerionu se společností Boeing. Letouny vznikající v rámci obou spoluprací by měly opustit ranveje v roce 2022.