Hackni krizi! Česko hledá projekty, které umí pomoci v těžkých časech, a má pro ně 10 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

virtual-lab

Foto: Virtual Lab

Školení zdravotníků může probíhat ve virtuální realitě

Národní virtuální hackathon proti koronavirové krizi. Tak se dá zjednodušeně pojmenovat úspěšný koncept Hack the Crisis propojující stát, univerzity a firmy s cílem urychlit realizaci projektů reflektujících priority země v boji proti dopadům koronaviru.

„Inspirovali jsme se příkladem Polska, kde byl koncept Hack the Crisis velmi úspěšný. Podobných iniciativ vznikají po celé Evropě desítky a přišlo nám skvělé mít něco podobného i v Česku,“ popisuje jedna z organizátorek tuzemského vydání Jana Šmotková z ESA BIC Prague.

I když si většina lidí hackathony představí jako víkendové akce zejména pro ajťáky, Hack the Crisis funguje trochu jiným způsobem – jde o dlouhodobou podporu projektů řešících aktuálně vzniklé problémy třeba v oblasti zdravotnictví, ekonomiky, ale i společnosti obecně.

Důraz je přitom kladen na vymyšlení funkčního řešení během krátkého času, nemusí jít však nutně třeba jen o jeden víkend, jako tomu je u tradičních hackathonů. „Chceme podpořit i ty, které potřebují víc času než jeden víkend, a dát jim šanci reálného vstupu na trh,“ vysvětluje další spoluorganizátorka Tereza Kubicová z CzechInvestu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hlavními organizátory Hack the Crisis jsou právě CzechInvest a Ministerstvo průmyslu a obchodu. „Hackathon je jednou z hlavních aktivit, kterou se snažíme podporovat technologie a dobré nápady pro boj s krizí prakticky od jejího samého začátku,“ uvedl vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Do podpory se už mimo jiné zapojilo na padesát dalších partnerů ze soukromého i veřejného sektoru. Přihlášeným projektům poskytují služby a produkty, neplacený mentoring pak nabídne více než 130 odborníků z různých oblastí.

10 milionů pro podpořené projekty

Virtuální „hackathon“ se tak svým fungováním podobá spíše rychlému akcelerátoru nebo inkubátoru, pokud zůstaneme u startupové hantýrky. Oficiálně byl spuštěn začátkem dubna a od té doby se do něj přihlásilo více než 140 projektů, nejčastěji z oblasti zdravotnictví a IT. Podávání přihlášek je možné do konce května, později proběhne i online prezentace nejlepších projektů.

hack-the-crisis

Nejlepší projekty získají na Hack the Crisis miliony korun

„Připravujeme streaming všech nejlepších projektů, v jehož rámci proběhne i vyhlášení vítězů. První místo získá nejvyšší částku tři miliony korun, druhé místo dva miliony korun, třetí místo milion korun. Na čtvrté místo porota vybere pět projektů a každý z nich ocení částkou 700 tisíc korun,“ popisuje generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.

Ceny jsou určeny primárně na rozvoj projektů, například na pokrytí mezd, nákup hardwaru či softwaru, certifikací, licencí, pronájmů, právních služeb, ochranu duševního vlastnictví, propagaci, mentoring či další obdobné náklady.

Firmy se do hackathonu mohou zapojit přes webový formulář, přihlášky pak do 48 hodin vyhodnocuje porota složená z expertů, akademické sféry či státní správy s přímým napojením na ústřední krizový štáb mapující priority a potřeby státu.

jirikus

Přečtěte si takéJsme v nich vážně dobří. Česko se může stát v nanotechnologiích světovou velmocí, říká nanoexpert Jiří KůsJsme v nich vážně dobří. Česko se může stát v nanotechnologiích světovou velmocí, říká nanoexpert Jiří Kůs

Projekty, které v rámci hackathonu dostanu zelenou, se následně spojí se zástupci týmu Spojujeme Česko a pomohou jim zajistit například výpočetní kapacity, poradenství, finanční podporu nebo propojení se zástupci dalších firem i státu. Zároveň pomůžou s vyřízením administrativy tak, aby se přihlášený mohl naplno věnovat projektu.

„Odmítáme projekty, které pouze hledají zákazníka, těm ale doporučíme jiné, vhodnější iniciativy zaměřené na nabídku a poptávku. Náš hackathon je úzce propojený s platformou Spojujeme Česko, v rámci které taková služba funguje,“ popisuje Kubicová.

Jak organizátorky doplňují, ze strany státu by snaha projekty podporovat měla pokračovat i po skončení hackathonu. Vizí je totiž prohloubení spolupráce soukromého sektoru a státu s cílem pomáhat prosadit dobré nápady.

„Teď je hlavní prioritou koronavirová krize, v budoucnu však může přijít jiná hrozba. Chceme pracovat na tom, abychom byli připraveni, a ukázat, že jde věci dělat i jinak a lépe,“ říká Kubicová.

Z vlastní potřeby globální byznys. Český Leadspicker automatizuje rutinní činnosti a nabírá 50 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

leadspicker

Foto: Leadspicker

Zakladatelé Leadspickeru Vlastimil Vodička a Jan Skácel

0Zobrazit komentáře

Doteď se čtyřletá česká firma Leadspicker vyhýbala pozornosti médií i většině startupových soutěží. Její produkt, který se původně zaměřoval na vyhledávání zajímavých startupů a postupem času se rozšířil i do dalších oblastí, přitom využívá více než 200 klientů v šestatřiceti zemích světa.

Teď Leadspicker získává o to víc zaslouženou pozornost. Po etablování se ve Spojených státech pražský startup uzavřel své první investiční kolo ve výši 50 milionů korun, které vedl investiční fond Reflex Capital Ondřeje Fryce a jehož součástí je také fond J&T Ventures.

„Tohle je typ firmy, kterou milujeme. Zakladatelé si takzvaně ‚drbali, co je svědí’ a z vlastní potřeby vytvořili globální byznys. Automatizace práce a snižování nákladů je navíc trend, který je současnou pandemií výrazně posílen. Bude z toho velká věc,“ věří Ondřej Fryc, hlavní partner Reflex Capital.

_vhp1717-min

Foto: Leadspicker

Zakladatelé Leadspickeru Vlastimil Vodička a Jan Skácel

Nápad založit Leadspicker vznikl ve světě venture kapitálu. Vlastimil Vodička pro jednu společnost vyhledával nové firmy a technologie ve světě, a to zejména na trzích, kde ještě ani netušili, co startup vůbec je. Během monotónního prohledávání webu jej proto napadlo, zda by se některé části jeho výzkumné práce nedaly zautomatizovat.

Tak v roce 2016 společně s Janem Skácelem založili firmu využívající strojové učení, automatizaci opakujících se úkolů a sběru dat o společnostech na internetu. Ve svých počátcích se Leadspicker zaměřoval na automatizaci činností prováděných lidmi, kteří podobně jako kdysi Vodička hledali a oslovovali zajímavé firmy pro startupové akcelerátory, inovační laboratoře velkých společností nebo třeba investiční fondy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na trhu byl po podobném řešení hlad a Leadspicker tak rychle rostl a díky tomu se v loňském roce zařadil mezi nejrychlejší rostoucí firmy našeho regionu v žebříčku Deloitte Fast 50 – v České republice obsadil devátou příčku. Podle svého vyjádření firma od roku 2016 vyrostla o 996 procent a mezi své reference řadí společnosti jako Thomson Reuters, PwC, Ford či Axel Springer.

Zároveň během posledních let došlo i k rozšíření produktu, kromě vyhledávání zajímavých startupů nově nabízí také službu automatizující rutinní práci obchodníků. „Ráno přijdu do práce, otevřu e-mail a mám tam třeba osm nebo deset potvrzených schůzek s potenciálními klienty. A nemusel jsem pro to udělat vůbec nic. Já pak jen chodím na schůzky a prodávám,“ popisuje nový produkt Vodička.

_vhp1656-min

Foto: Leadspicker

Team Leadspicker

terminal-korenice-becvary-2

Přečtěte si takéČtvrtý terminál vysokorychlostní trati splývá s krajinouČtvrtý terminál vysokorychlostní trati splývá s krajinou. Vznikne na Kolínsku a projde tudy 3 900 lidí

„Mám svého osobního bota, který hledá relevantní klienty a postupně je oslovuje tak, aby mě nezahltil. Naše vize je, že každý obchodník bude mít svého virtuálního asistenta, který ho zbaví rutinních činností a bude ho zásobovat prací tak, jak si řekne. Funguje to skvěle, sami tak získáváme naše klienty po celém světě,“ doplňuje devětadvacetiletý podnikatel. A jeho slovům věří také investoři.

„Leadspicker má našlápnuto stát se další velkou českou success story. Od začátku vydělává peníze a díky dobře postavenému obchodnímu modelu dokázal agilně proniknout na desítky trhů, přičemž více než třetina zákazníků pochází z USA. Oba zakladatele známe už řadu let, mají jasnou vizi a skvělou exekuci,“ doplňuje Adam Kočík, Managing Director ve J&T Ventures.