Herní Oscary ovládla fantastická Baldur’s Gate 3. Zabodoval i Alan Wake 2 a znovuzrozený Cyberpunk

Blade, Jurský park, God of War, nový Kodžima... Oceňování nejlepších her roku tradičně doprovázela i přehlídka videoherních novinek.

Michal MančařMichal Mančař

baldurs-gate-3-boxed

Foto: Larian Studios

Mysleli byste si, že vítězství v The Game Awards by bylo důvodem k úsměvu…

0Zobrazit komentáře

Videoherní rok 2023 byl neuvěřitelně nabitý. Ale až v jeho samotném závěru se objevili dva nejsilnější kandidáti na titul nejlepší hry roku. Nejprestižnější ocenění během udělování cen The Game Awards neboli herních Oscarů získala fantasy hra na hrdiny Baldur’s Gate 3, obrovského uznání se ale dostalo i jejímu největšímu soupeři, hororové akci Alan Wake 2.

The Game Awards tradičně patří k vyvrcholení videoherní sezony. Rovnou dvojnásobného vrcholu letos dosáhlo pokračování milované značky Baldur’s Gate. Její třetí díl získal cenu za nejlepší hru roku 2023 jak u odborné poroty, tak v kategorii Player’s Voice, kde rozhodoval hlas lidu. Během herního galavečera mimochodem vítězství hry oznámil herec Timothée Chalamet známý z Duny – videohry prostě lákají i Hollywood.

Baldur’s Gate 3 zabodovala také v kategorii nejpovedenější hry na hrdiny, nejlepší práce s komunitou, nejlepšího multiplayeru a díky výkonu Neila Newbona v roli Astariona také za nejlepší herecký, potažmo dabérský výkon. Vícekrát oceňovaným titulem byl rovněž Alan Wake 2. Pokračování hororové série posbíralo ceny za herní režii, příběh a výtvarnou režii. Právě dílo od vývojářů z Remedy Entertainment bylo přitom často zmiňované jako druhý z nejpravděpodobnějších adeptů na titul hry roku.

Dva pomyslné herní Oscary za nejlepší inovace v přístupnosti a nejlepší sportovní či závodní hru si odvezla Forza Motorsport. Jedna z prvních videoher, kterým byl letos prorokován úspěch v The Game Awards – The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom –, zvítězila mezi akčními adventurami. V konkurenci akčních titulů zvítězilo Armored Core VI: Fires of Rubicon. K ceně mezi rodinnými hrami si doskákal nestárnoucí italský instalatér díky Super Mario Bros. Wonder. V záplavě vysokorozpočtových her se udělovala i cena pro nejpovedenější nezávislý projekt, kterou získalo retro RPG Sea of Stars.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Naprosto zaslouženého uznání v podobě ceny pro hru s nejlepší dlouhodobou podporou se dočkal také Cyberpunk 2077. Už tři roky stará hra v posledních měsících zažívá nebývalé znovuzrození, vývojáři z polského CD Projektu nejprve vydali obrovskou aktualizaci, která přidala herní obsah a vylepšila hratelnost, následně i plnohodnotné rozšíření Phantom Liberty, jež do futuristického příběhu vedle Keanu Reevese postavilo dalšího známého herce Idrise Elbu.

Kromě udílení cen nejpovedenějším počinům roku – jejich kompletní přehled najdete na stránkách The Game Awards – představují herní Oscaři i skvělou příležitost pro uvádění trailerů chystaných videoher. Ani letošní ročník akce pořádané uznávaným herním novinářem a moderátorem Geoffem Keighleyem v tom nebyl výjimkou. Podívejte se na výběr toho nejzajímavějšího z trailerů The Game Awards:


Lovec upírů Blade v dospělé akci

Stvořili Dishonored a Deathloop, teď se Arkane Studios pokusí hráčům zakousnout do krku s akční hrou Marvel’s Blade. Slibuje dospělý zážitek ze hry pro jednoho hráče a akci z pohledu třetí osoby zasazenou do Paříže. Mimochodem, na lovce upírů čeká přespříští rok i nový hraný film s Mahershalou Alim.


Znepokojující novinka od génia Hidea Kodžimy

Death Stranding 2 to nebude. Ale opět to bude prazvláštní, stírající linku mezi filmem a videohrou a koketující s nádhernou nepříjemností. Možná až nepochopitelností. Japonský designér Hideo Kodžima proslavený sérií Metal Gear představuje svůj nový projekt OD… jehož trailer je asi potřeba vidět a slyšet než popsat.


Přežijete Jurský park?

Filmový Jurský park měl hodně pokračování, ale ten úplně první od Stevena Spielberga má prostě to největší kouzlo. Návrat do devadesátek, ačkoliv v moderní videoherní podobě, přináší Jurassic Park: Survival, akční adventura z pohledu první osoby. A pohled je to opravdu náramný. Anebo i děsivý, když zařve a nakráčí… vy víte kdo.


God of War: Ragnarök vás vezme do Valhally

Nejen plnokrevnými hrami živ je hráč. Populární akční hra zasazená do severské mytologie God of War: Ragnarök se už za pár dní dočká rozšíření s názvem Valhalla. Prý se má hratelností přiblížit dřívějším hrám ze známé série – a hlavně bude zcela zdarma.


Jízda na drakovi od tvůrců No Man’s Sky

Po rozpačité premiéře se ze sci-fi No Man’s Sky stala velice oblíbená hra s obrovským herním vesmírem, její vývojáři ale ve své novince zamíří do žánru fantasy. Fanoušci otevřených světů by si však opět měli přijít na své, jen se místo hvězdoletů proletíte na drakovi. Coby králičí rytíř!


Nový Prince of Persia se připomíná

The Game Awards neukazují jen úplné novinky, ale slouží i k propagaci už dříve odhalených titulů. Právě jako u dalšího příspěvku k oblíbené značce Prince of Persia s podtitulem The Lost Crown. Komiksovější stylizace možná nenadchne každého, příběhové zaměření hry ale zní lákavě.


A co jste mohli na herních Oscarech vidět dál? Kdo má rád tak trochu generické sci-fi, herce Matthewa McConaugheyho nebo snahu napodobit Mass Effect, mohl být potěšen trailerem na Exodus. Příznivce superhrdinského žánru a charismatických padouchů naláká nová ukázka herní Suicide Squad (Harley Quinn nechybí). Připomnělo se i pokračování předělávky kultovní Final Fantasy VII Rebirth. Anebo vikinský psychothriller Senua’s Saga: Hellblade II. Či snad máte raději katany spíš než sekery? Tak to se těšte na Rise Of The Ronin. A spoustu dalších trailerů si pusťte na YouTube kanále The Game Awards.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

České hry vyrostly na rekordních 7,5 miliardy korun. Kdo se dostal do 20 největších studií?

Beat Games. Bohemia Interactive. Warhorse Studios... Herní speciál CzechCrunche představuje to nejlepší z českého videoherního průmyslu.

Michal MančařMichal Mančař

2_t20hs_clanekSpeciál

Foto: CzechCrunch

CzechCrunch představuje herní speciál, kde najdete ta nejdůležitější data o českých videohrách

0Zobrazit komentáře

Domácí herní průmysl dosáhl rekordních tržeb. Tempo jeho růstu ale výrazně zpomalilo. Jak se českým videohrám daří, kdo jsou největší herní studia u nás a jak situaci vidí zástupci těch největších firem? To se dozvíte v herním speciálu CzechCrunche, který představuje ta nejdůležitější čísla videoherní scény. A dokonce si v něm můžete zahrát hry od studentských vývojářů.

CzechCrunch spojil síly s Asociací českých herních vývojářů (GDA) a představuje přehled nejdůležitějších a nejzajímavějších informací o českém herním průmyslu. Za rok 2022 české videoherní firmy vykázaly souhrnný obrat 7,518 miliardy korun. Meziročně odvětví vyrostlo o šest procent oproti 7,11 miliardy korun za předloňský rok, tehdy ale zaznamenalo nárůst obratu o třetinu.

Navzdory rekordnímu obratu je ale zpomalení trhu znát. Zisk českých studií v roce 2022 narostl o jediné procento na 2,1 miliardy korun. V každoročně prezentovaných datech GDA také uvádí předběžné odhady letošních výsledků. Za rok 2023 počítá pouze s jednoprocentním růstem obratu na 7,6 miliardy korun.

Největším tahounem loňských čísel bylo stejně jako v předchozím období studio Beat Games, autoři hitu pro virtuální realitu Beat Saber. Jejich tržby přesáhly dvě miliardy korun. Více než miliardový obrat hlásí česká dvojka Bohemia Interactive, tradiční domácí studio a vývojáři populární série vojenských her Arma.

  • Chcete vědět, která další studia jsou v Česku největší a jaký mají obrat?
  • Kolik herních firem u nás působí a kolik mají pracovníků?
  • Jaké pracovní pozice potřebují obsadit?

Navštivte herní speciál CzechCrunche, kde najdete žebříček top českých studií, nejdůležitější čísla průmyslu i volné pozice ve videoherním vývoji. Ale také krátká videa od osobností herních i neherních – co rád hraje oblíbený moderátor Martin Veselovský nebo známý překladatel Filip Ženíšek? Dále na vás čekají tři studentské hry, které vznikly exkluzivně pro speciál a můžete se v nich zapsat do historie nejlepším skóre. A hlavně na stránce speciálu najdete exkluzivní rozhovory se zástupci nejvýznamnějších herních firem:

Svůj pohled na domácí herní scénu přidal také předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák. Toho 8. a 9. prosince zastihnete i na významné konferenci Game Developers Session na pražském Vyšehradě, jejímž je CzechCrunch mediálním partnerem. V sobotu od tří hodin můžete dokonce na GDS navštívit náš diskuzní panel s Jakubem Dvorským z Amanita Design, Markem Rabasem z Madfinger Games a Jánem Ilavským z Beat Games.

t20hs_clanek-mockup

Foto: CzechCrunch

Na herním speciálu CzechCrunche si dokonce můžete hry i zahrát

Herní speciál CzechCrunche vznikl za podpory společnosti Grip Studios, která se soustředí na co-development, tedy podporu jiných vývojářských týmů. Firma založená Jakubem Mikyskou a Janem Cabukem pracuje na vysokorozpočtových zahraničních titulech, zapojila se například do vývoje úspěšných her Subnautica, Pillars of Eternity či Marvel’s Midnight Suns.

„Speciál jsme se rozhodli podpořit, protože je to skvělá iniciativa k tomu dostat herní průmysl do lepšího veřejného povědomí a představit ho především jako skvělý byznys, kariéru, budoucnost. V situaci, kdy Česko hledá nové směřování a nahrazení ‚montovny‘ něčím novým, je právě herní průmysl jedna z nejlepších nových příležitostí,“ říká Mikyska.

„Světový herní průmysl je nyní větší než filmový a hudební dohromady. Přečtěte si to ještě jednou a zamyslete se nad tím. Jen samotné Grand Theft Auto V vydělalo svým tvůrcům více peněz než všechny čtyři Avengers filmy dohromady. To je síla herního průmyslu. Česká republika má potenciál této obrovské příležitosti využít pro svou budoucnost. Je ale potřeba začít dělat věci jinak,“ dodává Cabuk.

Dalšími partnery speciálu jsou vývojářské studio Alda Games zaměřené na mobilní hry a cloudová společnost Revolgy. „Jsem rád, že CzechCrunch mapuje český herní průmysl, v tomto odvětví vidím obrovský potenciál. V následujících letech se otevírají značné příležitosti zejména v mobilních hrách,“ říká Aleš Kříž, ředitel Alda Games. „Ve videoherním byznysu vidíme budoucnost i my v Revolgy coby neherní firma. Jako cloudový partner jsme nedávno představili cloudové řešení specificky pro herní vývoj,“ dodává Jan Sechovec z Revolgy.