Heureka se rozhodla zlepšit svou pověst mezi e-shopy. Proto koupila český startup Jana Mayera a udělala z něj svého šéfa
Jan Mayer, výkonný ředitel Heureky pro Česko a Slovensko
Jan Mayer v začátcích své kariéry programoval komponenty do vesmírných družic a podle svých slov si hrál na Elona Muska ještě v době, kdy výstředního miliardáře téměř nikdo neznal. Do vesmíru to Mayer sice nedotáhl, už půl roku ale stojí v čele Heureky, kterou jako šéf řídí v Česku a na Slovensku. Český e-commerce hráč, který začínal jako srovnávač cen a nyní prochází transformací na nákupního rádce, v posledním roce utržil téměř dvě miliardy korun.
Čtyřiatřicetiletý Mayer do pozice výkonného ředitele Heureky pro Česko a Slovensko nastoupil v loňském červenci, čímž uvolnil ruce řediteli celé skupiny Tomáši Bravermanovi, aby se mohl věnovat jejímu strategickému rozvoji na všech devíti trzích, kde firma působí. Jedním z Mayerových hlavních cílů je pokračovat v otevírání Heureky směrem ke svým partnerům.
Dlouhou dobu pro ně totiž fungovala nesrozumitelně – obchodníci jí sice posílali peníze za inzerci či lepší pozice pro své produkty, nedostávali ale žádnou zpětnou vazbu, jak se jim tyto výdaje osvědčily a zda prodejům jejich zboží pomohly. Že nedostatečně pracuje s daty, si Heureka uvědomila už před pár lety, a aby se víc otevřela trhu, koupila – podle odhadu CzechCrunche za desítky milionů korun – analytickou společnost Dataweps, v níž byl Mayer spolumajitelem. O čtyři měsíce později pak usedl na židli jednoho z nejvýše postavených zaměstnanců Heureky.
V rozhovoru pro CzechCrunch Mayer popisuje podrobnosti celého prodeje Datawepsu včetně získaných zkušeností a rad pro ostatní, plánované novinky směrem k uživatelům i partnerům či vzrůstající velkou konkurenci v rámci rozvoje e-commerce tržišť, kdy obchodníci, včetně Heureky, otevírají své platformy dalším prodejcům.
Proč by zákazníci měli nakupovat právě na Heurece a ne na stránkách jednotlivých e-shopů?
Jako nakupující jsem to také dřív úplně nechápal, ale benefity jsou tam velké – nepotřebuji tisíc přihlašovacích údajů na tisíc e-shopů, všechno je pod jedním účtem i včetně garance. Na druhé straně ulehčujeme procesy i e-shopům. Dodáváme jim nové nakupující, objednávka vznikne u nás, obchodník řeší jen balení a dovoz, my se postaráme také o zákaznickou péči. Fungujeme jen jako doplňkový prodej bez nutnosti velkých investic do marketingu, přičemž na rozdíl od PPC a jiných kanálů u nás e-shopy zaplatí jen tehdy, když nákup skutečně proběhne. Je to způsob, jak si navýšit prodeje.
Když se bavíme o tržištích, musím se zeptat na aktivity konkurence. Mall Group působí na přibližně stejných trzích jako Heureka, přičemž loni ji koupilo polské Allegro, obrovský a silný hráč. Nevnímáte to jako ohrožení?
Allegro si dost pravděpodobně Mall Group koupilo právě proto, aby získalo můstek z Polska, kde působí, na další trhy do střední a východní Evropy. Navíc na to měli kopec peněz díky svému vstupu na burzu. Když se podíváme na cenové srovnání, Poláci prodávají za nižší ceny než čeští obchodníci a mnoho z těch, kteří se snažili expandovat do Polska, si vylámalo zuby. Je zjevné, že teď Allegro bude více expandovat a rozšiřovat nabídky polských obchodníků.
Je to hrozba, nebo příležitost?
Záleží, jak se na to budeme dívat. Na jednu stranu je to ohrožení pro jednotlivé e-shopy, které možná budou mít těžší dny. Na druhou stranu, svoje tržiště si budujeme my, Mall, Alza, Pilulka a další a díky tomu vzrůstá povědomí nakupujících, pro které bude stále více přirozené, že si zboží koupí na jedné platformě a dodá jim ho jiná firma. Zákazníci se budou méně bát. Na trh tedy kroky Allegra přivedou dalšího silného hráče, zároveň ale bude pro všechny hráče větší „koláč“, o který se budou dělit.
Tak trošku jsem se tvářil, že jsem Elon Musk, i když to bylo v době, kdy nebyl cool.
Svoji kariéru jste původně nezačínal v e-commerce. Co vás do tohoto světa dovedlo?
Zhruba od pěti let, kdy jsem poprvé uviděl počítač, chtěl programovat počítačové hry. Vývoj šel jinak, nakonec jsem programoval komponenty do vesmírných družic. Tak trošku jsem se tvářil, že jsem Elon Musk, i když to bylo v době, kdy nebyl cool. (smích)
Časem mě ale přestalo bavit honit nuly a jedničky, být programátorem ve světě hardwaru je fakt peklo, říkal jsem si, že mě víc bude bavit vedení týmů. Nastoupil jsem ke kamarádovi do firmy, která se tehdy jmenovala Weps a společně jsme byznys, jenž byl především o zakázkovém vývoji a servisu, postupně transformovali do datových analýz v e-commerce.
Proč právě v e-commerce?
E-commerce už tehdy vypadala cool. Nejvíc nás bavila změna ze zakázkového vývoje na produktový – chtěli jsme firmu škálovat jiným způsobem, než že s každým dalším zákazníkem budeme muset nabírat další vývojáře. Byl to náročný proces, povedl se nám ale docela úspěšně.
Jak jste se pak dali dohromady s Heurekou?
Pro klienty jsme dělali analýzy monitoringu cen a často nám říkali, že Heureka je pro ně černá skříňka. E-shopy vůbec nevěděly, na jakých produktech, u nichž si platily reklamu, konkrétně vydělávají a nevydělávají. Přitom do reklamy investovaly poměrně hodně prostředků a z Heureky získávaly hodně návštěvníků.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.