Historická investice Alzy. Za miliardu robotizuje sklad, aby mohla odesílat zboží do půl hodiny

Peter BrejčákPeter Brejčák

chrastany05-min

Foto: Alza.cz

Logistické centrum Alzy v Chrášťanech

0Zobrazit komentáře

Česká e-commerce jednička Alza představila dosud nejvyšší jednorázovou investici ve své čtyřiadvacetileté historii. Přes miliardu korun vkládá do rozvoje svého logistického centra v Chrášťanech u Prahy, kde rozšíří stávající plochu o dalších patnáct tisíc metrů čtverečních. Celkem 900 milionů korun ale směřuje do nové technologie, která zvýší efektivitu skladu. Dopad by měli pocítit i zákazníci, za kterými zboží ze skladu odejde rychleji.

Alza.cz otevírala v Chrášťanech u Prahy první část skladu v loňském roce, ta ovšem stále funguje s „tradiční technologií“. Letos otevírá druhou, a to robotizovanou část logistického centra. „Cílem bylo najít řešení, které nabídne nejlepší možné využití skladovacích prostor a vyšší produktivitu práce, abychom opět o něco zrychlili odeslání objednávek zákazníkům,“ uvádí Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy.

Technologie pod označením AutoStore norského výrobce Element Logic by měla největšímu českému e-shopu, jenž loni v obratu vyrostl o pětinu na 45 miliard korun, zrychlit vychystávání objednávek o 75 procent. „Nasazení nové technologie nejen zvýší kapacity a výkon skladu, ale také významně zkrátí dobu expedičního procesu z aktuálních dvou hodin na méně než 30 minut. To umožní nabídnout zákazníkům expresní doručení zakázek s expedicí do několika minut,“ doplňuje Havryluk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Alza plánuje spuštění technologie na podzim a plné zprovoznění v příštím roce. V logistickém skladu Alzy přitom jde o jednu z největších instalací tohoto systému v Evropě – bude pokrývat přibližně osm tisíc metrů čtverečních a obsluhovat ji bude přes 400 robotů. Vybaven bude 40 příjmovými a 30 pickovacími stanicemi, dopravníky budou dohromady dlouhé 2,5 kilometru. Jen tato robotizovaná část skladu tak bude schopná expedovat 40 milionů kusů zboží ročně.

„Během integrace dojde také k řadě procesních změn. Například zavedeme automatické zaskladňování na příjmu zboží a na expedici zase minimalizujeme potřebu další manipulace, jako je balení objednávky,“ popisuje Havryluk.

alza_1

Foto: Element Logic

Alza investuje miliardu korun do robotizace skladů

Právě pro balení zakázek se v logistickém centru budou využívat automatické a poloautomatické stroje, které po naplnění zredukují balíky, sáčky a obálky na nejmenší možnou velikost. Dodávky na výdejní místa budou i nadále probíhat ve vratných obalech, čímž se má snížit spotřeba obalového materiálu i potřeba manipulace a zvýší ochrana zboží při přepravě.

Alza ve velkých investicích do robotizace skladů není na trhu jediná. Například Datart před Vánocemi představil speciální balící stroj, který vypadá jak menší vagon metra a zvládne denně zpracovat až dvacet tisíc balíků. Plán alokovat do automatizace v příštích letech více než miliardu korun představil také online supermarket Rohlík.

Prodejce čoček a brýlí Lentiamo loni utržil tři čtvrtě miliardy. Letos představí vlastní modely a otevře další kamenné prodejny

Peter BrejčákPeter Brejčák

lentiamo_jiri_urban-min

Foto: Lentiamo

Jiří Urban, šéf e-shopu Lentiamo

0Zobrazit komentáře

E-shop se zaměřením na oblast péče o oči Lentiamo i v loňském roce pokračoval v mírném růstu, když svoje tržby navýšil o sedm procent na přibližně 750 milionů korun. Jeho zákazníci v sedmnácti evropských zemích udělali přes půl milionu objednávek a letos firma vyhlíží nakopnutí prodejů o více než deset procent. Chystá se otevírat další optiky a uvést na trh privátní značku brýlí.

Tuzemský e-shop vstupoval na trh pod názvem VašeČočky.cz a zaměřoval se právě na prodej kontaktních čoček, s rozrůstajícím se sortimentem o příslušenství a sluneční i dioptrické brýle pak před necelými dvěma lety došlo i na změnu názvu. Loni Lentiamo do portfolia zařadilo dalších 30 značek brýlí, představilo novou sekci brýlí na čtení a v Česku se stalo výhradním dodavatelem brýlí pro barvoslepé.

„Navzdory turbulentní době se nám už několik let za sebou daří držet stabilní tempo růstu a to je pro nás zásadní,“ popisuje ředitel Lentiama Jiří Urban. Během pandemie koronaviru v roce 2020 lidé ve výrazně větší míře seděli doma a kontaktní čočky moc nenakupovali, e-shop se v růstu udržel díky kategorii brýlí. Tehdy podle předběžných informací utržil 692 milionů korun, konsolidovaná závěrka pak ukázala rovných 700 milionů korun.

Samotné Lentiamo přitom roky mediálně komunikuje o trochu jiná čísla, kdy k tržbám ze závěrečných zpráv připočítává i daň z přidané hodnoty, jež se však do oficiálních statistik nepodepisuje. V takovém vyjádření firma loni podle zatím předběžných výsledků utržila 845 milionů korun, toto číslo však nemusí být například při srovnání s konkurencí relevantní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

kingdom-come-deliverance-warhorse-studios-103

Přečtěte si takéFilm Kingdom Come 2 od Warhorse Studios jde pustit onlinePusťte si film Kingdom Come: Deliverance 2 online. Za přehrání zaplatíte méně než za lístek do kina

Společnost od července 2019 provozuje kamennou optiku v Praze, od května loňského roku v Brně a letos by měly prodejny přibývat – kromě Bratislavy v dubnu také další ve větších českých městech, kde nyní Lentiamo hledá vhodné prostory. „Odlišujeme se tím od tradičních online prodejců, nabízí to dodatečný komfort pro zákazníka a také vnímáme zvýšení důvěry v naši značku,“ vysvětluje motivaci Urban.

Za měsíc se Lentiamo navíc chystá začít prodávat i privátní značku brýlí, nabídne deset modelů slunečních a osm modelů počítačových brýlí. Další novinkou pro letošek je pak LentiamoLab, prostřednictvím kterého chce podporovat rozvoj segmentu péče o oči. „Vyhledáváme nové projekty, které se zabývají zlepšováním péče o oči či prodejem optiky online,“ říká Urban s tím, že firma je připravena takové projekty i finančně podpořit.