Hodně jsem se učil a podnikatelsky ještě nevyhrál, říká Krátký. Pro startup po Liftagu získal miliony
Ondřej Krátký hlásí první investici pro svůj logistický startup Grid.online, který se oddělil od Liftaga. Čeští investoři mu posílají 1,5 milionu eur.
S novým rokem začala pro Ondřeje Krátkého nová byznysová kapitola. Pracoval na ní sice už několik posledních let, ale teprve nyní všechno dostalo potřebné oficiální prvky. Jeho startup Grid.online, který poskytuje digitální přepravní infrastrukturu pro firemní klienty, se nedávno definitivně oddělil od Liftaga a teď získal i první investory. Na rozvoj celého projektu má čtyřicetiletý podnikatel 1,5 milionu eur, v přepočtu zhruba 38 milionů korun, od českých investičních fondů Reflex Capital a J&T Ventures a uskupení Grid Invest. Za ním stojí ekonomové Jakub Kastl a Filip Matějka, kteří s Krátkým dlouhodobě spolupracují.
„Fungujeme jako přepravní cloud. Firmy se připojí a kdykoli potřebují přepravit zásilky, mohou využít volnou kapacitu kurýrů v naší sdílené přepravní síti. Snižují tak náklady, zatímco kurýři vydělávají až o třetinu více než jinde na trhu,“ vysvětluje hlavní propozici startupu Grid.online jeho zakladatel a CEO Ondřej Krátký, který se v loňském roce rozhodl definitivně zavřít kapitolu nazvanou Liftago. Firmu, kterou před více než dvanácti lety zakládal společně s Jurajem Atlasem a Martinem Hausenblasem, stoprocentně převzala společnost Livesport.
Krátký, Atlas, Hausenblas i zakladatel Eurowagu Martin Vohánka, který byl v Liftagu minoritním akcionářem, své podíly převedli do nové firmy Grid.online. V ní patří Ondřeji Krátkému většina, aktuálně přes 61 procent. Přes 32 procent má Martin Hausenblas, přes čtyři procenta drží Juraj Atlas a necelá dvě procenta patří Martinu Vohánkovi. Nově příchozí investoři, tedy Reflex Capital Ondřeje Fryce, J&T Ventures a Grid Invest mají získat zhruba patnáct procent firmy, přičemž Krátký má i nadále kontrolovat majoritu. To je změna oproti Liftagu, kde měl minoritní podíl. Výrazně se ale pro něj prý nic nemění.
„Jako CEO Liftaga jsem měl výraznou autonomii a choval jsem se jako majoritní akcionář, přestože jsem byl minoritář. V tom ohledu se mnoho nezměnilo. Strategie se ale výrazně zjednodušila. Grid.online necílí na koncové příjemce zásilek, ale staví infrastrukturu a přepravní síť pro firmy, které z ní přepravu čerpají. Tedy jsme spíš enterprise software a řešíme implementaci. Marketingové kolegy ve firmě nemáme,“ popisuje pro CzechCrunch Krátký.
Stávající investice spolu s rozbíhajícím se byznysem má startupu zajistit financování zhruba na dvanáct až osmnáct měsíců. Ondřej Krátký se prý chce brzy dostat do situace, kdy si firma v případě potřeby provoz ufinancuje sama. Aktuální velikost byznysu nechce kvůli důvěrnosti dohod s klienty zveřejňovat. Díky investici a vyšší automatizaci plánuje v letošním roce zvýšit přepravní kapacitu sítě na 15 až 35 tisíc zásilek denně.
Klíčovou ingrediencí má přitom být zmíněný důraz na celkovou ekonomiku projektu. V Liftagu totiž Krátký a spol. dlouhé roky hovořili o tom, že se chystají dostat do černých čísel, ale reálně se jim to nedařilo. Až před rokem a půl přepravní firma, která se i pod taktovkou Livesportu nadále specializuje na přepravu osob a zásilek, ohlásila miniaturní provozní zisk. A Krátký se z toho chce poučit.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Podceňoval jsem tržní situaci a do toho přišel covid, který přepravu osob na rozdíl od e-commerce položil a firmu málem vymazal. Tehdy nás zachránil kapitál z Livesportu a díky odhodlání týmu se podařilo situaci obrátit ihned po covidu. Byly to ohromně cenné zkušenosti. V Liftagu jsme se mohli odlišovat a odlišujeme se kvalitou. V Grid.online jdeme kvalitou i cenou zároveň – pro rychle rostoucí trh tvoříme komplementární nástroj a nemáme přímou konkurenci,“ je přesvědčen Krátký.
Nový projekt zakládal Ondřej Krátký společně s Patrikem Rašem, dlouholetým finančním ředitelem Liftaga. Ve stejné roli působí i v Grid.online. Firmy od nich mohou jednoduše a okamžitě nakupovat přepravní kapacitu, podobně jako když si dnes objednávají cloudové výpočetní zdroje. Na druhé straně pak stojí kurýři, kteří jsou připojení přes mobilní aplikaci a mají možnost optimalizovat své náklady bez nutnosti vlastních dodatečných logistických kapacit.
Na dlouholeté zkušenosti celého týmu z Liftaga sází i investoři. „Reflex má k logistice, zejména v e-commerce, blízko. Myšlenka Grid.online nám přijde skvělá, sázíme také na zkušený zakladatelský tým,“ říká řídící partner Reflex Capital Ondřej Fryc, do jehož portfolia spadají firmy jako FaceUp, Digitoo, Fitify, Keboola či SpaceKnow. A jak významnou část svého byznysového života v podobě Liftaga dnes při pohledu do zpětného zrcátka hodnotí sám Ondřej Krátký?
„Ještě jsem podnikatelsky nevyhrál, hodně jsem se učil. Všechen svůj lidský i finanční kapitál nyní investuju dále do Grid.online. Nechápejte mě špatně: Jsem hrdý, že se nám s týmem a akcionáři na těžkém trhu podařilo vybudovat Liftago jako hráče reprezentujícího kvalitu, super řidiče i hodnoty. Mám ale tendenci se dívat vždycky dopředu. Baví mě, co jsem dělal, a teď se prostě těším, až ty zkušenosti zúročím v Grid.online,“ říká.