Hodně se ničila i kradla, ale nekončí. Sdílená kola Nextbike budou v Ostravě jezdit další dva roky
V nejrušnějších měsících bude po Ostravě v provozu až 1 100 sdílených kol. Město ale provozovateli zaplatí více peněz.
Stejně jako Praha, Brno a další česká města i Ostrava je nakloněna systému sdílených kol, která si můžete za poplatek půjčovat a pohybovat se s nimi v ulicích. Potvrdila to i teď, když prodloužila na dva roky smlouvu s německým poskytovatelem Nextbike. Přes ty nejrušnější měsíce v roce tak bude v Ostravě více než tisíc stříbrno-modrých bicyklů s tím, že pro držitele celoročního kuponu na tamní MHD si vedení severomoravské metropole připravilo příjemnou výhodu.
Sdílená kola společnosti Nextbike fungují v Ostravě od dubna roku 2019, kdy nahradila růžové stroje českého startupu Rekola, který neuspěl ve veřejné zakázce. Třetí největší město republiky na takzvaný bikesharing už tehdy hodně sázelo, jelikož mělo jít o užitečný krok k naplnění strategického plánu, v rámci kterého mimo jiné chtělo nabídnout lidem ekologičtější formu přepravy.
Nextbike se v Ostravě uchytil, k srpnu loňského roku měl v Ostravě přes tři tisíce denně aktivních uživatelů, kteří pro odemknutí kol používali aplikaci v telefonech. Zaregistrovaných bylo dohromady více než padesát tisíc lidí. A byť Nextbike v Ostravě čelil hlavně loni velkým problémům, kdy musel řešit zničené zámky na kolech a četné krádeže, na město nezanevřel a nadále tam má ambice své stroje provozovat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTomu je ostatně nakloněno i samotné vedení Ostravy, které nyní v rámci koncesního řízení vybralo Nextbike coby provozovatele sdílených kol ve městě na další dva roky, respektive na sezóny 2023 a 2024. V exponovaných měsících (od června do září) tak bude v provozu alespoň 1 100 jízdních kol a minimálně 330 parkovacích stojanů. Na jaře a podzim se nabídka kol sníží na 800 a během prosince, ledna a února budou zajištěny čtyři stovky strojů.
Městu se ale prodloužení bikesharingu pod taktovkou Nextbike oproti minulým rokům prodraží. Zatímco loni (a vlastně i letos) byla cena, kterou Ostrava platí provozovateli, stanovena na 7,1 koruny za výpůjčku, v dalších letech půjde o 9,8 koruny. Podle města má nová cena zohledňovat inflaci i náklady v souvislosti s krádežemi a poškozováním kol. Jen od začátku tohoto roku do konce července zaplatila Ostrava Nextbiku za výpůjčky 5,7 milionu korun.
Spolu s tím zavedlo město i novinku, která potěší držitele celoročních kuponů na městskou hromadnou dopravu. Ti totiž v následujících dvou sezónách dostanou dodatečných patnáct minut zdarma na kolech od Nextbiku. Dosud v Ostravě fungovala akce v podobě čtvrthodiny zdarma pro všechny. Ti, kteří si předplácí MHD na rok, tak nyní dostanou rovnou půlhodinu gratis při každém využití služby. Něco podobného ostatně nabízí i Praha. Celkem Nextbike obsluhuje pětadvacet měst v Česku včetně těch menších jako Vrchlabí nebo Dvůr Králové.