Hon na Mercedes. Porsche odhalilo raketu na čtyřech kolech, která má dobýt Nürburgring
Mission X má snad vše, co milovníci sportovních aut chtějí. Působí futuristicky, zároveň si ale stále ponechává křivky Porsche.
Závodní auta zůstanou pro Porsche navždy kategorií, která německé automobilce zajistila renomé po celém světě. A proto zjevně nemůže žít s vědomím, že nejrychlejším vozem na věhlasné severní smyčce okruhu Nürburgring už není něco z její produkce. Jakmile ale na silnice posadí novou raketu na čtyřech kolech, pravděpodobně s pořadím zamíchá. Porsche odhalilo, čím chce dominovat segmentu závodních automobilů, a ukázalo takzvaný Mission X.
V útrobách Porsche se v posledních dnech oslavuje – a důvod je to skutečně velký. Psal se totiž 8. červen roku 1948, kdy německá automobilka přišla se svým vůbec prvním autem, které se dostalo do produkce a které především dostalo povolení jezdit na cestách. Šlo o model 356/1, první vysněné dítě Ferryho Porscheho, syna zakladatele značky, jenž měl vývoj malého, aerodynamicky laděného sporťáku na starosti.
Od té doby firma ukázala několik přelomových závodních modelů, které definovaly segment. Ostatně všichni znají pojmy jako 911, 959 nebo třeba Carrera GT. A právě na poslední jmenovaný typ má za pár let navázat sporťák, jaký továrny Porsche nepamatují. Při příležitosti oslav pětasedmdesátých narozenin odhalil šéf značky (respektive celého koncernu Volkswagen) Oliver Blume koncept hypersportovního elektrického auta s názvem Mission X.
„Mission X je technologickým majákem sportovního vozu budoucnosti a navazuje na ikonické sportovní vozy minulých desetiletí. Stejně jako předtím modely 959, Carrera GT a 918 Spyder i Mission X poskytne podněty pro evoluční vývoj budoucích koncepcí vozidel,“ zmínil Oliver Blume během představení novinky, která se pyšnila hned vedle něj. A milovníky sportovních aut bude bavit hned několika prvky.
To, co lidské oko spatří jako první, je vzhled, který stále vychází z designových křivek Porsche, ale liší se například v tom, že má motor posazený uprostřed, předsunutou kabinu inspirovanou kokpitem stíhačky, výrazné blatníky, nevšedně laděné přední světlomety a dveře, které se otevírají nahoru. Netradiční je i metalíza a zaujme také svítící název Porsche u zadních světel nebo karoserie s množstvím karbonových dílů.
Protože jde o koncept, Porsche to hraje hlavně na vizuální dojem, a tak nemáme příliš mnoho informací o tom, jak to bude s technickými parametry. Mission X má být ovšem založen hlavně na elektřině, takže je zřejmé, že všechna čtyři kola budou poháněna hlavně pomocí ní. Pomáhat tomu má vysoce výkonná architektura s kapacitou 900 V s bateriemi umístěnými za zadními sedadly.
Na technice pohonu Porsche spolupracuje s chorvatskou automobilkou Rimac, konkrétní čísla výkonu elektromotorů nebo kapacity baterií nicméně nejsou známá. Firma ale veřejně uvedla, že její novinka má jednou být nejrychlejším vozem na severní smyčce (Nordschleife) slavného motoristického okruhu Nürburgring, které teď vévodí Mercedes-AMG One.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsHypersport od Mercedesu zajel zhruba dvacet jedna kilometrů dlouhý úsek v čase 6:35.183, tedy o zhruba osm sekund rychleji než dosavadní držitel rekordu 911 GT2 RS z dílen Porsche. Mission X si má prvenství znovu převzít, a proto lze očekávat, že konstruktéři udělají maximum k tomu, aby to auto dokázalo. Předpokládá se, že maximální rychlost vozu bude přes 320 km/h se stovkou i do dvou vteřin.
Je však stále nutné mít na paměti, že jde teprve o studii – a technicky vzato není potvrzené, jestli auto s relativně kompaktními rozměry (4,5 metru na délku a necelé dva metry na šířku) skutečně do produkce půjde. A pokud ano, plány hovoří o tříletém horizontu, tedy zhruba v momentě, kdy s podobně dravými vozy vyrukují i Ferrari a McLaren. Vize je ale nastavena. „Volání zítřka,“ říká Porsche.