Hraješ nebo běháš? A nechceš jít na rande? Tinder mladé frustruje, volí místo něj specializované aplikace
Klesající zájem o klasické seznamky souvisí s přehlcením i změnou priorit. Populární je teď seznamování přes gaming, Stravu nebo sociální sítě.
Tinder, Bumble, Raya, Badoo a mnoho dalších. Seznamovací aplikace dnes nabízí širokou škálu možností pro ty, kteří si chtějí najít partnera, partnerku nebo nezávaznou známost. V posledních letech se ale potýkají s poklesem zájmu uživatelů – online generaci Z navzdory. Právě její neustálá aktivita na sítích může být jedním z důvodů, proč už klasické seznamovací aplikace nefungují, mladí lidé jsou přehlcení a když přijde na hledání lásky, sází už spíš na specializované služby nebo offline prostředí.
Zakladatelka seznamky Bumble a spoluzakladatelka Tinderu Whitney Wolfe Herdová nedávno prohlásila, že její aplikace se postupně změní na platformu zaměřenou na širší lidské propojení, nikoliv pouze na seznamování. To má reagovat nejen na takzvanou epidemii osamělosti, se kterou se mladí potýkají, ale také na klesající příjmy samotné platformy.
Bumble totiž zpomalil svůj roční růst tržeb o 1-2 procenta, což je pokles oproti obvyklým 8-11 procentům. V polovině roku 2024 navíc tržby firmy dosáhly necelých 269 milionů dolarů oproti očekávaným 273 milionům. Podobné problémy zaznamenává ale třeba i Tinder, jehož počet platících uživatelů klesl z 16,5 milionu v roce 2022 na současných 14,9 milionu. Generace Z, která byla dlouho považována za klíčový segment trhu se seznamovacími aplikacemi, o ně totiž projevuje stále menší zájem.
Trend je očividný i v České republice. Podle dat z průzkumu CZECHSEX se online seznámilo asi 13,4 procent párů. Podíl je pak nejvyšší mezi mladými lidmi ve věku 18 až 25 let, kde dosahuje 20,7 procent. Se stoupajícím věkem sice podíl klesá, i mladí se ale začínají stále více tradičním seznamovacím aplikacím vzdalovat.
„Mladí lidé obecně méně vstupují do vztahů a sexuálního života. Mohou být také unavení online světem. Přesto online seznamování zůstává, ale mladí se přesouvají jinam – z tradičních aplikací na jiné kanály, třeba sociální sítě nebo menší, specializované služby,“ vysvětluje pro CzechCrunch Markéta Šetinová, zakladatelka Institutu Moderní láska. Podle té se dnes mladí seznamují třeba skrze gaming nebo sportovní aplikaci Strava a dopředu si tak vybírají prostředí, které odpovídá jejich zájmům.
Jedním z důvodů takového přesunu může být frustrace. Zakladatel společnosti Cosmic Latte vyvíjející seznamovací aplikace Milan Kovačič uvádí, že mnoho uživatelů trpí takzvaným online vyhořením. „Lidé zažívají frustraci z nekonečného swipování a mají pocit, že aplikace nenabízejí skutečné spojení, které hledají. Zároveň se generace Z snaží hledat hybridní přístupy, kombinující online svět s osobním kontaktem,“ říká Kovačič.