Hudba jako lék proti pandemii. Lady Gaga pořádá unikátní virtuální festival, na němž vystoupí Billie Eilish i Elton John

Filip HouskaFilip Houska

lady-gaga-1

Foto: Lady Gaga/YouTube

Lady Gaga spolupořádá velký online koncert na pomoc proti koronaviru

0Zobrazit komentáře

Do boje proti koronavirové pandemii se zapojuje i hudební scéna, a to zejména přes virtuální koncerty. Nyní se na vývoji tohoto trendu začíná podílet také Lady Gaga, jedna z nejvlivnějších popových hvězd současného světa. Ta ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací (WHO) a komunitou Global Citizen uspořádá bohatý festival s předními interprety a tučným dobročinným podtextem.

Pro hudebníky a jiné umělce, kteří jsou závislí na vystupování před davy lidí, jsou poslední týdny pohromou. Téměř ve všech vyspělých státech je aktuálně zákaz pořádání veřejných akcí, což znamená, že se nemohou odehrávat ani hudební představení. Alespoň tedy ve fyzických prostorách. Internet však nikdo neomezuje a nabízí tolik prostoru, že se na něj virtuálně mohou vlézt všechny koncerty světa.

Řada interpretů se tak logicky k této možnosti uchyluje a využívá sílu digitálního přenosu. Část z nich vystupuje zdarma, část z nich právem žádá od svých fanoušků peníze za virtuální vstupné. Někteří ale myslí především na pomoc své zemi (potažmo celému světu) v boji proti koronavirové nákaze a snaží se prostřednictvím svých virtuálních koncertů střádat peníze, které se pošlou na zdravotnické vybavení a podporu těch v první linii.

Přesně o to se snaží i Lady Gaga, která na 18. dubna chystá několikahodinový online hudební festival s velkými jmény hudebního průmyslu. Nejde však o pouhý simultánní přenos. Americká popová zpěvačka se dokázala spojit přímo se Světovou zdravotnickou organizací (WHO), mezinárodním hnutím Global Citizen a velkými televizními stanicemi, které ji výrazně pomohou v propagaci a vysílání.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je nesmírně důležité myslet globálně a podporovat Světovou zdravotnickou organizaci k zabrzdění pandemie a prevenci před dalším šířením. Chceme zdůraznit důležitost tohoto historické, bezprecedentního a kulturního hnutí,“ komentuje Lady Gaga k chystané virtuální akce, která nese název One World: Together At Home.

Billie Eilish, Elton John a desítky milionů dolarů

Aby celý festival získal zasloužený zájem, je nutné do něj připojit velké hudebníky. Lady Gaga proto oslovila například talentovanou zpěvačku Billie Eilish, která naprosto ovládla rok 2019, bývalého člena kapely The Beatles Paula McCartneyho, legendárního zpěváka Stevieho Wondera, symbol 70. a 80. let Eltona Johna nebo Alanis Morissette.

billie-eilish

Foto: Apple

Billie Eilish

Jde však pouze o zlomek intepretů, kteří se v neděli 19. dubna ve 2 hodiny ráno středoevropského času této akce zúčastní. O speciální vystoupení se mimo jiné postará i fotbalová ikona David Beckham. Přenos pojede na velkých amerických stanicích jako ABC nebo NBC, pro zbytek světa budou zajištěny streamy na YouTube, Facebooku či Instagramu a dalších kanálech.

jiri-hlavenka-boxed

Přečtěte si takéInvestor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch PodcastuInvestor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch Podcastu

Klíčovým dopadem tohoto virtuálního festivalu, který budou uvádět slavní moderátoři takzvaných late night shows Jimmy Fallon, Jimmy Kimmel a Stephen Colbert, má být zajištění finanční podpory pro nákup ochranných pomůcek (respirátorů, ochranných štítů nebo roušek).

Za pouhých sedm dní se již podařilo vysbírat přes 35 milionů dolarů, což je v přepočtu zhruba 880 milionů korun. Na této částce se podílely zejména velké technologické firmy, jmenovitě pak IBM, Cisco nebo Apple, který měl poslat 10 milionů dolarů.

Láska v čase korony. Česká televize nelení a už na konci dubna uvede pandemiální sitcom o současné situaci

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ct-serial-korona

Foto: ČT/CzechCrunch

Česká televize už pracuje na sitcomu z koronavirové krize

0Zobrazit komentáře

Je prakticky samozřejmostí, že vznikne mnoho televizních i filmových projektů, které se budou nějakým způsobem zabývat stále probíhající globální koronavirovou krizí. Česká televize nicméně nechce ztrácet čas a do produkce svého příspěvku se pustí rovnou. Už na konci dubna se tak diváci mají těšit na „pandemiální seriál“ Láska v čase korony.

Žánr sitcomu je kvůli natáčení před živým publikem typicky spojen s velmi omezenými prostory dění a odehrává se většinou v interiérech. Navíc se, kromě případných honorářů pro hvězdy, nejedná o příliš drahou produkci a nevyžaduje komplexní zápletky jako současná kvalitní televize. Jeho pravidla tak skýtají ideální příležitost pro zápletku točící se kolem sociálního distancování a vznik v době značných omezení.

Láska v čase korony má jednoduchou, doslova vykalkulovanou premisu: jeden dům, tři generace a jedna globální pandemie. Přesto tento základ bude jistě stačit k získání zájmu diváků, protože se s ní v současnosti může nějakým způsobem ztotožnit snad skoro každý. Zůstávat co nejvíce doma totiž neznamená jen nemoci se v takové míře zaměstnat prací, kulturou nebo sportem, ale také trávit s lidmi, s nimiž žijeme, mnohem více času, než jsme zvyklí.

A takové prostředí je silným motivátorem pro vznik pošetilých konfliktů a nepříjemných situací.

nova-comeback

Foto: Nova

Hlavní tvůrce novinky ČT Tomáš Baldýnský stojí například za sitcomem Comeback

Česká televize z nich bude čerpat nápady pro zábavné scénky a k zapojení chce podnítit také publikum. Kdokoliv tak může do televize prostřednictvím webu zaslat vlastní námět nebo prožitek s vtipným vyústěním. Tomáš Baldýnský, kreativní producent seriálu stojící také za úspěšným Comebackem či Kosmem, přiznal, že scenáristé by toto přispění velmi ocenili: „Máme zatím jenom jeden scénář a budeme nutně potřebovat pomoct.“

Pomoc v době pandemie tak nemusí být spojena jen s výrobou roušek, rozvážením jídel a finančními dary, ale také se sdílením humoru, který je pro českou společnost typický. Nemusí se přitom jednat o žádnou maličkost. Stejně jako se národ spojí u pomoci slabším nebo více ohroženým skupinám, může také společně prožívat odlehčení v době s těžkými dopady na zdraví, ekonomiku i náladu ve společnosti. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobně to vidí režisér seriálu Jan Bártek: „Mám pocit, že je správné zachytit aktuální situaci právě teď a tak, jak se na ni díváme současnýma očima. A ideálně s potřebným humorem, protože virová epidemie bude mít také velký dopad na psychiku nás všech.“

Vzhledem k platným opatřením je zajímavý samotný proces, jak Láska v čase korony vzniká. Konzultace scénáře, organizace štábu a podobně může probíhat v telekonferencích, ale samotné natáčení zcela nekontaktní alternativu samozřejmě nemá. Produkční štáb je proto omezen na minimální nutný počet lidí a na place se budou ideálně pohybovat pouze herci a robotické kamery ovládané na dálku.

ucitelka-2

Foto: Česká televize

V době koronavirové krize Česká televize představila už vzdělávací pořad UčíTelka

Také samotní herci mají dodržovat pravidla bezpečných vzdáleností, nebudou však nosit roušky. Proto musí být scény napsané tak, aby v nich přímo interagovali pouze lidé reálně sdílející domácnost nebo aby mezi nimi byly například dveře. Celý projekt tak dostává další rozměr autenticity, ačkoliv tentokrát paradoxně nejlépe schované ve scénáři a mimo světla reflektorů.

Před nimi se objeví Zita Morávková a Petr Vršek v rolích manželů potýkajících se kvůli izolaci se vztahovými problémy. Vedle nich se v bezpečné vzdálenosti budou na obrazovkách pohybovat také Jiří Hána, Zdeněk Maryška, Milena Steinmasslová, Iva Pazderková, Jakub Nemčok, Sára Korbelová a Filip František Červenka.

Natáčení seriálu, jehož název odkazuje na slavné dílo kolumbijského magického realismu, započne už 14. dubna ve Vokovicích a do vysílání ČT1 první díl dorazí už 27. dubna ve 21.10 hodin. Po pořadu UčíTelka to tak bude další projekt České televize rychle reagující na současnou situaci a problémy s ní spojené.