Konec trápení pro zábavu. Realistické loutky delfínů mohou nahradit vystavované mořské živočichy

fakedelfin

Foto: Edge Innovations

Robotický delfín je od toho reálného téměř k nerozeznání

0Zobrazit komentáře

Byť se to tak nemusí na první pohled zdát, instituce, jako jsou zoologické zahrady či mořské světy, hrají v ochraně fauny velmi významnou roli. Jejich činnost napomáhá k zachování existence některých živočišných druhů, které se snaží navracet do jejich původních lokalit, případně je chránit před vyhynutím. I přesto se tyto instituce často setkávají s nepochopením ze strany těch, kteří vidí jen zvířata za mřížemi a skleněnými tabulemi a v podmínkách, které nikdy nemohou zcela simulovat původní přirozený habitat.

Přesto, že je vystavování chovaných exemplářů problematické z hlediska ztráty klidu živočichů, je velmi důležité z hlediska edukace návštěvníků. Tím hlavním důvodem, proč jsou chovaná zvířata vystavována, jsou ovšem částky vybírané na vstupném, které jsou využívány nejen na provoz, ale také na záchranné projekty odehrávající se mimo výběhy a akvária v dalekých rezervacích, budovaných v původních lokalitách.

delfini

Delfíni často patří mezi hlavní hvězdy show pořádaných v mořských světech

Některé z těchto institucí se ovšem, ve snaze být pro návštěvníky co nejatraktivnější, pohybují na tenké hranici mezi tím, co je prospěšné pro zvíře, a tím, co už mu není příjemné a slouží pouze pro pobavení diváka. S programy, které obsahují i cirkusová čísla se zvířaty, se můžeme nejčastěji setkat v mořských světech, kde učí delfíny a další mořské živočichy nejrůznějším kouskům, dovolují návštěvníkům být s nimi v jednom bazénu, hladit je a dokonce na nich i jezdit.

Jako živý

Sláva těchto vodních show je však na ústupu s tím, jak se mění vnímání potřeby ochrany fauny a flory na naší planetě. Z toho důvodu jsou hledány alternativy, jak zájemcům i nadále dopřávat delfíní přítomnost, a přitom tato zvířata žádným způsobem nestresovat. Proto se designové, vývojové a produkční studio Edge Innovations se sídlem v San Francisku rozhodlo vytvořit unikátního robotického delfína, který by byl na první pohled nerozeznatelný od své živé předlohy.

Kalifornské studio má zkušenosti s prací pro řadu filmů, zábavních parků a dalších projektů, ve kterých bylo zapotřebí robotických tvorů. Jejich delfín by ale měl být tím nejvěrohodnějším, co prozatím vytvořili, a to díky propojení světa umělé inteligence, robotiky a programování se světem loutkářství.

Pomocí robotických loutek chtějí opět oživit ve Spojených státech dříve tolik oblíbený zábavní průmysl pracující s živými mořskými živočichy, jako jsou delfíni, kosatky či lachtani, který v posledních letech výrazně ztratil na své popularitě. Podle Edge Innovations lidé sice na vodní představení z určitých morálních pohnutek přestali chodit, i přesto je pro ně tato oblast zábavy stále lákavá.

Robotický delfín a případně další animatronické loutky (tedy ty ovládané počítačem), které z jeho návrhu mohou vycházet, nemusí být pouze součástí mořských světů. Bez problému se mohou stát exponáty v muzeích, zábavních parcích či nákupních středicích, kde se díky nim návštěvnicí nejen pobaví, ale také se o mořských živočiších něco dozvědí.

endler

Přečtěte si takéVít Endler úspěšně křísí crowdfundingový Fingood. Příští rok chce začít vydělávat a v dalším profinancovat téměř miliarduVít Endler úspěšně křísí crowdfundingový Fingood. Příští rok chce začít vydělávat a v dalším profinancovat téměř miliardu

Snahy Edge Innovations si již všimla také nezisková organizace PETA bojující za práva zvířat, která ocenila Rogera Holzberga a Walta Contiho z tohoto studia oceněním PETA Innovator for Animals udělované osobnostem, jejichž práce přispívá lepšímu zacházení se zvířaty.

Robotický delfín je ukázkou toho, že sektor bionických zvířátek může mít v budoucnu značné rozšíření i v praxi. Lidé by mohli mít doma mazlíčky, kteří by vyžadovali daleko méně péče než jejich reálné předobrazy. Mistrem v oboru je například německá společnost Festo, která nedávno představila svého ptačího robota, který doplnil rodinku bionických pavouků, netopýrů, motýlů a klokanů.

Sony si chce uloupnout z úspěchu Fortnite. Za čtvrt miliardy dolarů kupuje podíl ve studiu Epic Games

Filip HouskaFilip Houska

fortnite-chapter2-boxed

Foto: Epic Games

Populární hra Fortnite od Epic Games

0Zobrazit komentáře

Fortnite začínal jako lákavá hra, která díky formátu battle royale zajišťovala skvělou kompetitivní řežbu. Byť je tento žánr pro více než 350 milionů registrovaných hráčů stále alfou a omegou, z vlajkového titulu studia Epic Games se stává i zábavní hub, v němž si můžete poslechnout virtuální hudební koncerty nebo zhlédnout filmy. A to je jeden z klíčových aspektů, proč do firmy nyní vstupuje japonský gigant Sony.

V době, kdy se ve spojitosti se Sony skloňuje hlavně nový PlayStation 5, oznámila společnost pod vedením Keničira Jošidy, že do Epic Games investuje 250 milionů dolarů, čímž si podle magazínu VentureBeat ukrajuje podíl ve výši 1,4 procenta. Díky této částce tak vývojářské studio navyšuje nasbírané investice již na 1,83 miliardy dolarů a současně zvyšuje svou valuaci na 17,86 miliardy.

Čísla však nejsou to, co běžnou veřejnost, respektive hráče Fortnite a milovníky produktů od Sony, úplně tak zajímá. Důležitější je důvod toho vstupu. Ačkoliv v tiskové zprávě obě firmy nic konkrétního nezmiňují a hovoří o „rozšíření portfolia zábavních prvků, technologií a posílení platformy, aby byly uživatelům zajištěny zcela nové zážitky“, tak pokud se podíváme, co Epic Games i Sony v zábavním průmyslu dělají, dostaneme několik indicií.

tenet-fortnite

Foto: GameSpot/YouTube

Kinosál ve Fortnite během promítání traileru filmu Tenet

Zásadním aspektem toho dealu bude právě Fortnite, jehož sláva ne a ne ustupovat. Sony totiž bude chtít být v pozici, kdy se bude více podílet na dalším multimediálním obsahu, který by se do této hry promítal. Možná si pamatujete obrovský úspěch, jaký měl virtuální koncert rappera Travise Scotta nebo exkluzivní promítání traileru k filmu Tenet. Nehledě na to, že tam byly pouštěny i další filmy od Christophera Nolana.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Prostřednictvím naší investice budeme zkoumat příležitosti pro další možné spolupráce s Epic Games, abychom zákazníkům a hernímu průmyslu jako celku doručili nové hodnoty. Nejde však pouze o hry, ale o celou, rychle se rozvíjející oblast digitální zábavy,“ říká k nové spolupráci šéf Sony Keničiro Jošida a vyzdvihuje sílu Fortnite.

Rozšíření dlouhodobější spolupráce

Sony do karet hraje i fakt, že má velmi uznávané produkční divize pro hudbu (Sony Music) a filmovou tvorbu (Sony Pictures), které bude chtít více propojit s herním průmyslem a vybudovat užší spolupráci právě s Epic Games. Svým způsobem ale může jít také o projev jakési náklonnosti mezi oběma firmami.

ps5-editions

Foto: PlayStation

Dvě edice PS5. Jedna s Blu-Ray mechanikou a druhá digitální a levnější verze

eon-1

Přečtěte si takéZelený život ano, ale bez větších omezení, zjistil průzkum o ČešíchZelený život ano, ale bez větších omezení. Češi si chrání komfort, zjistil průzkum

Není tajemstvím, že studio Tima Sweeneyho podporuje Sony, respektive herní platformu PlayStation, na jejíž očekávané nové verzi s pořadovým číslem 5 dokonce prezentovalo inovovaný herní engine Unreal Engine 5. Bližší propojení tak může být výhodné (a pravděpodobně i lukrativní) pro obě strany, byť to neznamená, že by Fortnite bylo v budoucnu exkluzivně dostupné pouze na PlayStation.

travis-scott-fortnite-1

Přečtěte si takéTravis Scott zahrál ve hře Fortnite. Na virtuální koncerty slavného rappera dorazilo přes 12 milionů fanouškůTravis Scott zahrál ve hře Fortnite. Na virtuální koncerty slavného rappera dorazilo přes 12 milionů fanoušků

„Sony a Epic Games vybudovaly byznysy v průsečíku kreativity a technologií a sdílíme vizi 3D sociálních zážitků napříč hrami, filmy a hudbou. Společně chceme vybudovat ještě otevření a dostupnější digitální ekosystém pro všechny naše zákazníky a tvůrce,“ dodává k celé věci Tim Sweeney.