Vít Endler úspěšně křísí crowdfundingový Fingood. Příští rok chce začít vydělávat a v dalším profinancovat téměř miliardu

Peter BrejčákPeter Brejčák

endlerRozhovor

Foto: Virtooal

Vít Endler vede crowdfundingovou platformu Fingood

Vít Endler dlouhá léta působil na různých manažerských pozicích v rámci českého a polského Mallu, který vedl i z pozice generálního ředitele. Poslední tři roky se však věnuje spíše investování do nemovitostí nebo startupu Virtooal, který vyvíjí virtuální zrcadlo pro e-shopy.

Loni k tomu čtyřiačtyřicetiletý manažer přijal další výzvu. Z pozice výkonného ředitele se rozhodl nakopnout crowdfundingovou platformu Fingood, která se dlouhodobě nacházela spíše ve stavu hibernace, protože se jejímu rozvoji nikdo příliš nevěnoval.

Od loňského září tak Endler se svým týmem pracuje na tom, aby se z Fingoodu stala relevantní volba pro malé a střední firmy hledající financování. Získat peníze z bank totiž bude pro tento segment v reakci na koronavirovou krizi ještě o to těžší, predikuje ředitel a menšinový vlastník platformy v rozhovoru pro CzechCrunch.

Do Fingoodu jste nastoupil v době, kdy byl v podstatě v hibernaci. Daří se vám ho oživovat?
Do Fingoodu jsme vstoupili v září 2019 a přes půl roku jsme pracovali na tom, aby celý projekt stál na pevných základech a mohli jsme ho dále škálovat. Nejdříve bylo nutné sestavit nový tým, dále jsme pracovali hlavně na ERP systému, oživili jsme databázi investorů a onboarding firem k financování. Nyní máme Fingood připraven na přidávání dalších služeb a rozšiřování financování českých podnikatelů.

Jak se tyto kroky projevily na zprostředkovaných investicích?
Od momentu, kdy jsme začali Fingood měnit, jsme odfinancovali jedenáct projektů v celkové hodnotě přes 22 milionů korun. Letos cílíme na úroveň mezi 85 až 100 miliony korun v odfinancovaných projektech, pro příští rok plánujeme dosáhnout na 300 až 400 milionů korun.

fingood-tym

Foto: Fingood

Tým české platformy Fingood

Růst tedy plánujete ve stovkách procent?
Meziroční nárůst je v řádu stovek procent, ale tím, že byl projekt prakticky v hibernaci, to není tak podstatný ukazatel. Důležitý pro nás bude růst v roce 2022 a v dalších letech, kdy je naším cílem zdvojnásobovat objem poskytnutých úvěrů. V roce 2022 bychom se rádi dostali na dostřel jedné miliardy.

Na této úrovni plánujete také začít vydělávat peníze?
Bod zlomu, kdy přestaneme do Fingoodu peníze vkládat, ale začneme i vydělávat, je plánován na druhou polovinu příštího roku. Bude ale záležet, jestli nebudeme chtít podpořit silnější růst celé platformy. Zároveň se bavíme pouze o Česku, v případě vstupu na zahraniční trhy, které plánujeme, budeme tyto trhy první jeden a půl až dva roky finančně podporovat.

Nebojíte se, že současná situace kolem koronaviru může tyto plány narušit?
Je nám jasné, že v současné době můžou všechny naše predikce ztroskotat. Na druhou stranu se nám daří naše plány pro rok 2020 plnit, a to jak obchodně, tak ve vývoji platformy. Věříme, že i další roky zvládneme podle nastaveného modelu.

Koronavirová krize tedy vaše aktivity příliš neovlivnila?
V dubnu jsme chtěli spustit větší marketingovou kampaň, která byla kombinací online reklamy a offline eventů. To jsme bohužel museli zrušit. Zároveň jsme nevěděli, jestli naši investoři budou mít chuť, odvahu a peníze podpořit naše podnikatele. Naštěstí to naši investoři nevzdali, za což jim děkuji a nadále podporují naše podnikatele.

Březen jsme tak měli ve znamení dotazování se naší investorské databáze a tak trochu vyčkávání, v dubnu jsme pustili testovací investiční nabídky a ty byly úspěšné. Nyní již fungujeme na plné obrátky a připravujeme velmi zajímavé investiční nabídky pro naše investory.

Roste i jejich počet na platformě?
Databáze měsíčně roste o vyšší desítky nových investorů. Jsou to lidé, kteří v podstatě ihned začínají investovat do připravených investičních nabídek. Máme aktuálně více jak 1 300 registrovaných investorů. Zatím jsme měli jen velmi malou, ale přesně zacílenou marketingovou kampaň, kterou nyní budeme rozšiřovat, protože i pro naše investory již máme zajímavý investiční produkt.

Proč by investoři měli využít na zhodnocení svých peněz právě Fingood? Investičních platforem je na trhu hodně, jaká je vaše konkurenční výhoda ve srovnání s jinými projekty?
Rozhodně je to zajištění úvěrů, které naši podnikatelé poskytují investorům. Zároveň za investora uděláme práci risk analýzy, kterou mu předložíme a na základě které se rozhodne, jestli investovat. Snažíme se pro investora minimalizovat riziko. Pokud přeci jen dojde k nesplácení úvěru, Fingood vymáhá nesplacenou částku a díky zajištění je velká šance, že se část peněz nebo celá částka podaří vymoci zpět a vrátit investorům.

„Před třemi měsíci bylo bankovní financování ‚pouze‘ byrokratické a pomalé, nyní je pro malé a střední podnikatele v podstatě nedostupné.“

Díky měsíčním výplatám získávají investoři pravidelné splátky a tím v podstatě pravidelný pasivní příjem ze svých investic. Nabízíme úrok šest až deset procent ročně, za posledních osm měsíců je průměrný úrok 8,8 procenta, což je velice solidní zhodnocení, skoro bez práce.

Podobné konkurenční výhody ale jmenuje i vaše konkurence. Jaký je třeba rozdíl mezi vámi a Fundliftem?
Naši podnikatelé, kteří u nás hledají investici, jsou menší a střední podnikatelé s ročními obraty mezi 10 a 200 milionů korun, kteří nemají znaky startupů. Nejsou tedy na začátku podnikání a nerostou meziměsíčně o deset procent, ale mají své podnikání již například deset let. Není to tak sexy jako startupy, na které se primárně zaměřuje Fundlift, ale je to podle nás velmi zajímavý segment pro investice, tak trochu opomíjený.

fingood

Jedna z kampaní na crowdfundingové platformě Fingood

Odlišujete se také způsobem financování?
To je další rozdíl mezi námi a jinými platformami. My financujeme formou úvěru, nenabízíme minibondy nebo investiční certifikáty. Zároveň firmy, které dáváme na platformu k investování, vždy musí úvěr zajistit, a to minimálně firemní směnkou, notářským zápisem nebo movitým či nemovitým majetkem.

Investor pak získává měsíčně zpět splátku jistiny a úroku v případě anuitního splácení, případně splátku úroku u balonové splátky. Úvěr je vždy zajištěn, což je rozdíl oproti mini bondům a investičním certifikátům, kdy investor nemá žádné zajištění a čeká například tři roky na vyplacení peněz.

Jak jste zmínil, nezaměřujete se na startupy, ale malé a střední podnikatele. Proč tohle rozhodnutí?
Pro ně v podstatě na trhu není jiná alternativa než bankovní financování. Jestliže ještě před třemi nebo čtyřmi měsíci bylo bankovní financování „pouze“ byrokratické a pomalé, nyní je pro spoustu malých a středních podnikatelů stalo v podstatě nedostupné. Banky jim půjčovat nechtějí, crowdfunding na Fingoodu jim dokáže pomoc.

starosta

Přečtěte si takéDigitalizovat lze i obce. Stačí nasadit nástroje, které už všichni znají z domova, říká jeden z nejmladších starostů v ČeskuDigitalizovat lze i obce. Stačí nasadit nástroje, které už všichni znají z domova, říká jeden z nejmladších starostů v Česku

Chcete tedy alespoň zčásti nahradit bankovní sektor?
Fingood byl před krizí spíše doplňkem k bankovnímu financování, dnes se stáváme pro velkou část firem první volbou pro firemní financování. Naše financování je neúčelové, a jelikož se nejedná o bankovní financování, není zapsáno v bankovních registrech. Pomáháme českým podnikatelům financovat jejich rozvoj, a to za úročení na úrovni 6 až 10 procent ročně, nemáme oborové omezení.

Na co se při hodnocení firem nejvíce díváte?
Nyní sledujeme hlavně to, jak se firmy perou s krizí a jestli nesedí na zadku, ale makají. To je pro nás důležité, pak nám dává smysl nabídnout takovou firmu k financování našim investorům. Nebojíme se ani nejvíce zasažených oborů, jako je HoReCa (hotely, restaurace, cathering – pozn. red.) či cestovní ruch, případně další obory. Podnikatel nás ale musí přesvědčit, že dokáže peníze našim investorům vrátit.

vit-endler

Foto: Virtooal

Vít Endler

Jakou máte nastavenou vizi, co chcete na trhu změnit?
Naší vizí je vytvořit silnou databázi investorů, kteří pomohou českým podnikatelům financovat jejich rozvoj. To je naše generální vize. Aby fungovala, musíme být rychlí a dostupní. Podnikatel by měl získat miliony korun, ideálně v řádu dní od momentu, kdy spustíme celý proces.

Dokážete takovou rychlost naplnit už teď?
V současné době tam ještě nejsme, i tak jsme schopni zajistit s naší investorskou databází miliony korun v řádu několika málo týdnů. Dobrým příkladem jsou naše nejúspěšnější investiční nabídky, Jarošovský pivovar nebo společnost KPS Automobile, které se odfinancovaly za 24, respektive za 48 hodin. V současné době se plně soustředíme na zrychlení risk analýzy firem pomocí digitalizací jednotlivých kroků.

„V projektu chyběla vize a zkušenost s budováním firmy. Abychom byli úspěšní, museli jsme to změnit.“

Kdo aktuálně financuje provoz Fingoodu?
Vstup do Fingoodu jsme začali řešit s Tomášem Peškem a jeho Alcor Investment v létě loňského roku, dokončili jsme ho na loňský podzim. Dohodli jsme se na provozním financování, které z velké části pokrývá právě zmíněný Alcor investment a je plánováno do roku 2021. Pak předpokládáme, že bude Fingood finančně samostatný, případně máme domluvenou linku pro financování rychlejšího růstu.

Majetková struktura Fingoodu je poměrně pestrá, největším akcionářem je Alcor Investment, 15 procent mají původní zakladatelé a 2,5 procenta držíte v projektu i vy. Nevadí vám takhle roztříštěná struktura při řízení?
Jak se projekt vyvíjel, nebo spíše přežíval, tak se do něj přidávali jednotliví akcionáři, aby projekt podpořili a tím vznikla ona „pestrá“ akcionářská struktura. Řízení firmy je dnes ale jasně nastavené, je v mých rukách s podporou největšího akcionáře Alcor Investment, Tomáš Pešek je druhým jednatelem společnosti. Ostatní akcionáři se řízení firmy neúčastní. Zatím jsme měli plné ruce práce, abychom firmu připravili na správné fungování, takže jsme pestrost akcionářské struktury neřešili.

Původní akcionáři tedy už ve Fingoodu reálně nepůsobí?
Původní zakladatelé prošlapali cestičku a byli v Česku jedni z prvních, kdo spouštěli platformu pro P2B lending, tedy peer-to-business financování. V projektu však chyběla vize a zkušenost s budováním firmy. Abychom byli úspěšní, museli jsme to změnit. Původní zakladatelé měli zkušenosti z bankovnictví a pojišťovnictví, což jsou velmi konzervativní obory, a pokud je chcete změnit, potřebujete pohled zvenku. Ideálně z oborů, které se vyvíjejí mnohem rychleji.

Nám se podařilo sestavit tým lidí se zkušenostmi z budování e-commerce projektů jako například Mall nebo z budování technologických startupů. Díky tomu se nám daří vyvíjet náš IT systém, dále ho škálovat, a díky přesně cílené marketingové strategii také získávat nové investory a projekty k financování. Původní zakladatelé nadále podporují projekt z pozice akcionářů.