Nosit si jídlo do práce z domova bývá jedním ze způsobů, jak ušetřit peníze. Ovšem ne v případě, pokud si ho zabalíte do nové svačinové tašky od značky Louis Vuitton. Slavná firma přišla s dalším kuriózním doplňkem, který vyvolává velkou pozornost nejen módního obecenstva. A cena luxusního pytlíku na svačinky, snídaně, obědy, večeře – nebo drahé šperky – vás asi nepřekvapí.
Louis Vuitton, spadající do impéria LVMH jednoho z nejbohatších lidí na světě Bernarda Arnaulta, čas od času představí produkt, který může fanoušky vysoké módy šokovat a pobavit zároveň. Předloni třeba uvedl brašnu přes rameno v podobě plechovky na barvu, v roce 2007 naopak přispěchal s neobyčejně obyčejnou károvanou taškou na prádlo.
Letošní sezónu francouzská značka odstartovala s novým, poměrně bizarním produktem: pytlíkem na svačinu. Představte si, v čem si odnášíte jídlo například z McDonald’s. Pak vyměňte papír za hovězí kůži, přidejte velký nápis Louis Vuitton, horní přezku a vygravírovaný štítkový popis s názvem firmy a rokem založení a dostanete luxusní svačinovou tašku za více než tři tisíce dolarů.
Oficiální popis novinky za téměř sedmdesát tisíc korun Louis Vuitton na svém webu neuvádí, ale proč by také měl – vše poznáte na první pohled. Nedisponuje žádnými uchy pro držení nebo nošení na zádech, protože je to prostě svačinový pytlík. Nemá sofistikované vnitřní přihrádky, pouze jednu hlavní a dvě menší na drobnosti. Má ale něco, co značku Louis Vuitton obzvlášť charakterizuje.
Typickým poznávacím prvkem není jen nápis na přední části, ale i jemně oranžová barva, která má být stejného odstínu, v jakém LV vyrábí své proslulé papírové nákupní tašky. Pharrell Williams, známý hudebník a od loňského března kreativní ředitel pánské módy v Louis Vuitton, kde nahradil zesnulého designéra Virgila Abloha, se tak vedle světových kolekcí pouští i do těchto… věcí.
Takzvaný Sandwich Bag má být dostupný pouze v prodejně v kalifornském Hollywoodu, kde debutoval. Stejně tak není prodáván ani na internetu. Pokud jste si tedy mysleli, že našetřených sedmdesát tisíc korun investujete do zřejmě nejdražšího pytlíku na svačinu, budete si k tomu muset zaplatit i cestu na západní pobřeží Spojených států.
Aktuálně nejhodnotnější společností na světě je Microsoft. Teprve jako druhému v historii se mu podařilo v dolarech překonat tříbilionovou hranici tržní hodnoty, když napodobil Apple a zároveň ho předběhl na akciovém trhu. Je to příběh hnaný rapidním rozvojem umělé inteligence, ale má mnohem širší kontext a pevné základy, které začal pokládat před deseti lety Satya Nadella. Když v roce 2014 jako výkonný ředitel Microsoft přebíral, firma na tom nebyla zdaleka tak růžově. Jen loni ale její akcie vyskočily o zhruba 70 procent. Co stojí za tak výrazným růstem?
V krátkodobém horizontu je hlavním důvodem jednoznačně umělá inteligence. Microsoft využil začátkem loňského roku příležitosti, které přinesla generativní umělá inteligence, na niž se firma rozhodla ve velkém vsadit a kterou po řadě demonstrativních ukázek začala také integrovat do svých produktů a služeb. Výrazně tomu napomohlo i stále užší spojení se společností OpenAI, do níž Microsoft masivně investoval a která stojí za ChatGPT a v současnosti platí za lídra ve vývoji umělé inteligence.
Foto: Google Finance / CzechCrunch
Vývoj ceny akcií Microsoftu (žlutá) a Applu (modrá)
O to samé se snaží například i Google a také on do vývoje této technologie investuje obrovské prostředky. Jeho pozice třeba v oblasti vyhledávání (Google Search) a prohlížení (Chrome) je však natolik silná, že si nemohl dovolit riskovat a zkoušet něco nového, co by mu mohlo uškodit. Podíl Microsoftu a jeho prohlížeče Edge či vyhledávače Bing je proti tomu tak malý, že firma neměla prakticky co ztratit ani v případě neúspěšného uvedení produktů na trh.
Microsoft si byl této pozice vědom a nepochybně na celém vývoji a integraci pracoval již několik let. Začátkem loňského roku pak začal své plány veřejně představovat a vypouštět první řešení na trh. Konkurenční Google na to reagoval, ale demonstrace schopností jeho umělé inteligence byly často rozpačité. O tom, které jazykové modely jsou lepší a kdo nakonec závod vyhraje, se teprve rozhodne, ale Microsoft prozatím lépe integroval AI do svých produktů a představil vše veřejnosti v hezčí a úhlednější podobě.
Od začátku loňského roku jsem měl dojem, že by Google nemusel v technických řešeních zaostávat, ale nepočítal jsem s tím, že se Microsoft do umělé inteligence pustí v tak velkém měřítku. Proto to může vypadat, že Google jen dohání Microsoft a dělá spoustu ukvapených kroků, aby to nevypadalo, že zaostává. Ať už Google nakonec Microsoft dožene, nebo ne, důležité je, že firma vedená Satyou Nadellou je v tuto chvíli vnímána jako lídr.
Umělá inteligence je v tomto smyslu chápána jako další revoluce, která může mimo jiné podpořit růst produktivity zaměstnanců firem, které ji využívají. Může tedy společnostem ušetřit spoustu peněz, na což investoři sázejí a doufají v komerční úspěch nastupujících nástrojů. Proto je také umělá inteligence v poslední době hnacím motorem růstu ceny akcií Microsoftu – investoři si od této technologie slibují velké věci.
Se Satyou až na vrchol
Cesta Microsoftu však nebyla snadná. Vrátit se musíme až na přelom tisíciletí, kdy splaskla takzvaná internetová bublina. Akcie Microsoftu to silně pocítily, a když se konečně mírně vzpamatovaly, přišla velká finanční krize a v roce 2008 akcie opět prudce klesly. V té době vedl společnost Steve Ballmer, který je dnes jedním z nejbohatších mužů světa. V čele Microsoftu, kde nahradil jako teprve druhý CEO v historii firmy spoluzakladatele Billa Gatese, se mu ovšem příliš nedařilo.
Akcie Microsoftu dosáhly svého maxima na přelomu tisíciletí při ceně kolem 60 dolarů, po splasknutí internetové bubliny se propadly ke dvaceti dolarům. Své maximum překonaly až v roce 2016. Od té doby už Microsoft píše novou kapitolu své historie. V roce 2014 Ballmer z pozice generálního ředitele odešel a nahradil ho současný šéf firmy Satya Nadella.
Foto: Microsoft
Satya Nadella, Bill Gates a Steve Ballmer
Rodák z indického Hajdarábádu, který do Spojených států přišel studovat vysokou školu a do Microsoftu nastoupil už v roce 1992, zcela otočil směřování celé firmy. Nadella musel prosadit radikální změny, které po několika letech začaly nést ovoce. Do té doby byl Microsoft vnímán jako stará, zkostnatělá společnost, která prodává hlavně operační systém Windows a kancelářské aplikace. Nadella proto ve velkém vsadil na několik v té době neprozkoumaných segmentů, ve kterých viděl budoucnost.
Prvním byl cloud. Na tomto trhu je dnes Microsoft se svým řešením Azure druhým největším hráčem za prvním Amazonem a jeho Amazon Web Services (AWS). V cloudu se hrubé marže pohybují kolem 60 až 70 procent a v posledních letech rostou o desítky procent ročně. Pro Microsoft se tedy jedná o vysoce ziskový byznys, který se na tržbách aktuálně podílí již ze čtyřiceti procent.
Vstup do světa cloudu souvisí také s druhou oblastí, na kterou Nadella vsadil. Jde o předplatné. Není to tak dávno, co se téměř veškerý software prodával na bázi jednorázových poplatků. Operační systém Windows i kancelářský balík Office se původně prodávaly především prostřednictvím jednorázových licencí. Šéf Microsoftu však pochopil, že stabilnějším zdrojem příjmů budou pravidelné měsíční platby za pronájem softwaru. Na tento model v posledních letech přešla i řada dalších firem.
Výhodou předplatného je, že takový software lze snadno distribuovat elektronicky nebo přímo prostřednictvím cloudu. Uživatel tak má k dispozici vysoký a optimalizovaný výpočetní výkon někde v datovém centru a ke svým souborům může přistupovat z jakéhokoliv zařízení kdekoli na světě. Microsoft tak po desetiletích znovuobjevil obchodní model také v oblasti prodeje softwaru.
Třetím velkým Nadellovým projektem, který právě sledujeme, je již zmíněná umělá inteligence. Ano, i tentokrát je přímo spojena s cloudem a integrována do kancelářských balíků. Všechny tři velké změny tedy spolu souvisí a je až neuvěřitelné, jak do sebe jednotlivé strategie z dnešního pohledu zapadají. Je totiž potřeba si uvědomit, že podobný plán, nebo minimálně jeho velkou část, musel Nadella se svými kolegy v Microsoftu začít stavět už před deseti lety.
Skutečnost, že Nadellovy první dvě „microsoftí“ revoluce byly úspěšné, samozřejmě nemusí nutně znamenat, že bude úspěšná i ta třetí. Nástroje umělé inteligence ale už teď mají viditelný dopad na příjmy Microsoftu, což společnost zmínila ve svých posledních čtvrtletních výsledcích. Problémem zatím je, že vyžadují také vysoký výpočetní výkon a spotřebovávají velké množství elektrické energie.
Standardně software funguje tak, že se skládá z velkého množství fixních nákladů a minimálního množství těch variabilních. Zjednodušeně řečeno – když Microsoft prodával Windows, stačilo tento operační systém jednou naprogramovat a bylo jedno, jestli ho prodal milionu, nebo dvěma milionům lidí. Náklady byly prakticky stejné, pokud pomineme vývoj dalších aktualizací, které ale zpravidla nejsou tak velké.
Foto: Microsoft
Microsoft Copilot integruje umělou inteligenci do kancelářských aplikací
V případě současných nástrojů umělé inteligence firmě rostou náklady za každý požadavek na server, takže Microsoft za některé aktivní uživatele zaplatí desítky dolarů měsíčně (hovoříme o 20 až 80 dolarech, tedy 450 až 1 800 korun). Očekává se však, že výpočetní výkon bude časem levnější a společnosti, které umělou inteligenci vyvíjejí, postupně přejdou na jinou cenovou politiku či nabídku, aby nemusely jednotlivé nástroje dotovat. K dispozici budou balíčky s určitým počtem možných požadavků na server, případně pro méně sofistikované úlohy bude využita taková umělá inteligence, která spotřebuje méně elektřiny.
Prozatím lze tedy konstatovat, že AI má pozitivní dopad na růst příjmů, ale negativní dopad na zisky. Investoři si každopádně od nástrojů umělé inteligence v posledním roce hodně slibují. Mezi přední hráče patří tradičně Alphabet (mateřská společnost Googlu) či Meta (mateřská společnost Facebooku) a díky čipům, které umělou inteligenci pohánějí, roste také třeba Nvidia. Výhodou Microsoftu ale je, že jeho produkty využívají miliardy lidí po celém světě, takže je schopen přinést benefity umělé inteligence snadno a rychle obrovskému množství uživatelů.
Investování je částečně o tom, co společnost dělá, ale do značné míry také o tom, co bude dělat a z čeho bude těžit v budoucnu. Právě velká očekávání v oblasti umělé inteligence způsobila, že investoři nakupují akcie Microsoftu, díky nimž se firma stala historicky druhou společností s tržní kapitalizací přesahující tři biliony dolarů.
Ziskovost Microsoftu se však zatím výrazně nezměnila a jeho akcie se v současnosti prodávají za zhruba 40násobek ročního zisku, což je velmi vysoká hodnota. Pro srovnání: konkurenční Alphabet se prodává za 30násobek, Apple přibližně za 32násobek a Meta za 35násobek. Microsoft je tedy mezi nimi jednoznačně nejdražší, což však odráží vysokou důvěru v budoucí směřování společnosti. Zda Microsoft nakonec dosáhne všeho, čeho chce, nevíme, ale velká část trhu si to myslí.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.