IKEA je šestý největší jídelní řetězec na světě. V Paříži už experimentuje s doručováním jídla
Firmu IKEA má většina lidí spojenou s nábytkem a obrovskými obchody, kde není problém strávit velkou část dne. Není třeba odcházet ani kvůli jídlu a díky oblíbenosti švédské kuchyně se tak stalo, že se největší prodejce nábytku vůbec stal také jedním z největších jídelních řetězců na světě.
IKEA má v současnosti po celém světě 423 jídelen, bister a restaurací a jejich roční obrat přesahuje dvě miliardy eur, což představuje pět procent celkových prodejů firmy. V přepočtu na množství obsloužených zákazníků je to až 680 milionů, přičemž nejčastějšími strávníky jsou rodiny s dětmi. Sám švédský gigant proto tvrdí, že je již šestým největším jídelním řetězcem na světě.
Kromě velkých obchodů na okrajích měst se IKEA začala v menších formátech před časem rozšiřovat také do center a bylo přirozeným krokem občerstvení nebo celý oběd nabídnout i tam. Dalším přirozeným krokem pak může být začít jídlo nabízet i mimo svoje prodejny, třeba přímo do domů.
Analýzy trhu ukazují, že do roku 2023 trh s doručováním jídel objednaných online vyroste až na 161 miliard dolarů, takže švédská firma má stále mnoho prostoru pro další růst i v oblasti nekonvenční gastronomie. Španělský magazín El Confidencial ve spojitosti s tím zveřejnil report ukazující, že právě doručování jídel je jeden z možných zájmů pro další expanzi švédské společnosti.
Firma už tuto službu dokonce začala testovat v Paříži, kde ze svého obchodu po městě rozváží většinu nabídky z jídelníčku, a pokud bude mít úspěch, chystá se rozšířit také do dalších evropských zemí.
I kdyby se ovšem nejednalo o přímý finanční úspěch, byl by to silný marketingový tah a způsob, jak udržet značku v myslích potenciálních zákazníků co nejdéle. IKEA je podobným typem marketingu poměrně známá a neustále přichází s novými vtipnými reklamními kampaněmi a reaguje na aktuální dění.
Nápad rozšířit byznys firmy o jídlo prý vyšel z jednoduché úvahy jejího zakladatele Ingvara Kamprada o tom, že „je těžké dělat byznys s někým, kdo má prázdný žaludek“. Za šestý největší jídelní řetězec se IKEA označila sama a není úplně jasné, o co se při tom opřela – je však zřejmé, že jídlo je čím dál tím výraznější součástí značky. A neustále ho vyvíjí.
Ve svém článku popisuje, jak se snaží zlepšovat kvalitu nabízeného jídla a myslí na jeho různé aspekty, jako nutriční hodnotu, eliminaci plýtvání a v neposlední řadě také udržitelnost. Ostatně nedávno IKEA rozjela kampaň za udržitelnější způsob života.
Plýtvání jídlem je jedním z největších problémů stravování současnosti a IKEA už několik let vyvíjí a aplikuje programy na minimalizaci tohoto fenoménu. Když v roce 2017 zavedla příslušné mechanismy do více než stovky svých obchodů, po pár měsících se množství vyhozeného jídla snížilo až o 30 % a polovina lidí, kteří se na jejich chodu podílejí, říká, že výrazně ovlivnily i to, jak s jídlem zacházejí v jejich mimopracovním životě.
Jedním z důvodů, proč si IKEA pro testování služeb rozvozu jídla vybrala právě Paříž, je, že je to jedno z pěti měst s nejrychlejším rozvojem této oblasti a do příštího roku má veškeré doručování probíhat zcela bez vypouštění emisí oxidu uhličitého do vzduchu. Minimalizace emisí přitom platí také pro doručování nábytku.