Ikony designového nábytku se spojily v jednu. Herman Miller za téměř 40 miliard koupil výrobce Knoll
Jedni vyrábějí nábytek, kterým si své kanceláře vybavují ty nejúspěšnější americké startupy. Druzí mají na svém kontě modely křesel, v nichž sedí i Mark Zuckerberg. Nyní se ikonický Knoll a legendární Herman Miller spojují, aby diktovaly podobu moderní kancelářské éry.
Jak ukázal náš speciál Kanceláře budoucnosti, moderní pracoviště v tuzemsku procházejí výraznou proměnou, jež kopíruje trendy ze zámoří. Prim hrají kvalitní materiály a také design, který je nejen potěchou pro oko, ale zároveň vychází vstříc lepší fyzické kondici uživatelů. Na světovou špičku kancelářského nábytku pak patří značky Knoll a Herman Miller.
Historie obou se začala psát již v první polovině minulého století a oba podniky mají své kořeny u německých přistěhovalců. Po dlouhé roky si byly vzájemnými rivaly, aby se nyní spojily v jeden celek. Za částku 1,8 miliardy dolarů, tedy bezmála 40 miliard korun, totiž společnost Herman Miller pohltila konkurenčního výrobce Knoll, čím vznikl zcela nový konglomerát pojmenovaný MillerKnoll.
Herman Miller začal své dějiny psát coby Star Furniture, klasická nábytkářská společnost zaměřující se na ložnice. Pokud byste se v té době ptali zaměstnanců, kde je pan Miller, jen by na vás nechápavě zírali. Onen Herman Miller přišel do společnosti až v roce 1923, kdy se ředitelem podniku stal jeho zeť, se kterým získal 51% podíl.
Tandem se rozhodl nikterak neměnit směřování podniku, což překazila až hospodářská krize, kvůli níž musela firma začít hledat jiné produktové cesty než tradiční masivní nábytek. V rámci těchto snah najal modernistického designéra Gilberta Rohdeho, jenž výrazně změnil filozofii společnosti.
Ta se začala prezentovat moderním nábytkem, s nímž ve 40. letech vstoupila do sektoru kancelářské výbavy. Rohde však nesetrval u designového kormidla společnosti příliš dlouho a po své smrti byl nahrazen Georgem Nelsonem. Až tento architekt vtiskl podniku tvář, pro kterou se stal tak slavným.
Za Nelsonovy éry došlo ke spolupráci s celou řadou významných návrhářů. Díky tomu společnost v polovině dvacátého století a jeho druhé půli představila některé dodnes ikonické produkty. Mezi ně patří například stůl Noguchi, křeslo Eames Lounge, pohovka Marshmallow či hodiny Ball.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Skutečnou revoluci v kancelářském prostředí však Herman Miller odstartoval v 70. letech se svou kancelářskou kójí Action Office. Bílý box, který v otevřené místnosti vytvářel samostatnou, polouzavřenou kancelář, se stal takovým hitem, že se okamžitě rozšířil do většiny amerických firem. Dodnes se jedná o jeden z nejikoničtějších kancelářských mobiliářů a u některých společností na něj můžeme narazit dodnes.
Z bílých boxů je dnes sice přežitek, ovšem jiným produktům se i díky inovacím daří na trhu dodnes. Řeč je například o klasických židlích Equa a Aeron, které byly představeny v 90. letech. Tyto modely i v současnosti představují naprostou špičku v oblasti kancelářských židlí a pro svou funkčnost a pohodlí jsou vyhledávanou volbou i předních bossů ze Silicon Valley v čele s Markem Zuckerbergem, jenž nedá na svůj Aeron dopustit.
Model Aeron to ve své kariéře dotáhl až do Muzea moderního umění v New Yorku a byl mu přidělen titul nejprodávanější židle v Americe. Každý rok se jej vyrobí více než milion kusů, a dokonce se tato židle stala jednou z ikon internetové bubliny, jež splaskla počátkem tisíciletí. Desítky Aeronů totiž končily v kontejnerech poté, co jejich uživatelé museli vyklidit kanceláře, na které už nebyly finance.
Slavné produkty má na svém kontě však i společnost Knoll. Mezi ty nejznámější patří židle Tulip a Hardoy či křeslo Wassily. Tím vůbec nejpopulárnějším výrobkem, na který společnost drží výrobní právo, je ale židle Barcelona s nadčasovými tvary, které byly v roce 1929 navrženy pro německý Barcelonský pavilón na Expu konaném ve Španělsku ve stejném roce.
Se vznikem MillerKnoll se obě společnosti dostávají do pozice, v níž pro ně bude navrhování a výroba podobně ikonických produktů ještě jednodušší. Vzájemné sdílení know-how může oba podniky jen posílit a potvrdit jejich vedoucí pozici na trhu. Nebude to však značka MillerKnoll, pod kterou bude jejich tvorba prezentována.
I přes společné propojení budou všechny značky, jež pod sebou nově vzniklá skupina schraňuje, nadále vystupovat pod vlastními jmény. Nejedná se přitom jen o společnosti Knoll a Herman Miller, ale také o podniky Holly Hunt, Design Within Reach nebo Hay.
„Jsme skupina lidí a značek, kteří se řídí společnou vizí, společnými hodnotami a pevným odhodláním k designu. Jako MillerKnoll se budeme vzájemně posouvat a inspirovat k inovacím a navrhování budoucnosti pro všechna místa, kde se odehrává život,“ uvedla CEO nově vzniklé společnosti Andi Owensová.