Indiana Jones a mizerné výdělky. O rozloučení se slavným dobrodruhem není zájem, film možná nevydělá

Koncem minulého týdne do kin vstoupil Indiana Jones a nástroj osudu, definitivně poslední film se slavným dobrodruhem. Zaplatí se? Zjevně to bude problém.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

INDIANA JONES AND THE DIAL OF DESTINY

Foto: Falcon

Harrison Ford roli slavného Indiany Jonese ztvárnil naposledy

0Zobrazit komentáře

Pokračování ikony dobrodružného žánru a jedné z nejznámějších filmových sérií vůbec mělo být sázkou na jistotu, což je ostatně primární modus operandi současného Hollywoodu. Disney proto do projektu vložilo na 300 milionů dolarů, čímž se z nového snímku Indiana Jones a nástroj osudu stal jeden z nejdražších vůbec. Po premiérovém víkendu to ale vypadá, že nebude snadné peníze vydělat zpět.

Už před několika týdny se ve filmových médiích objevily projekce analytiků, podle kterých měla novinka v amerických kinech za první víkend vydělat kolem 60 milionů dolarů, což je na titul podobného formátu poměrně málo. Nyní se předpovědi přesně vyplnily, skutečné číslo je stejné – a diskutuje se o tom, zda má Indiana Jones a nástroj osudu vůbec šanci se z prodeje lístků do kin zaplatit.

Příliš mu v tom nepomohou ani čísla ze zbytku světa. Zde dobrodružný blockbuster dosáhl na 70 milionů dolarů, což globální příjmy přivádí ke 130 milionům dolarů, respektive 2,8 miliardy korun. V Česku se na film přišlo podívat 63 tisíc diváků, kteří za lístky do kina utratili 11,5 milionu korun. To představuje poměrně dobrý start. Tedy lepší, než měl předchozí Indiana Jones a království křišťálové lebky. V globálním měřítku to filmu nicméně příliš nepomohlo.

Pro srovnání: v těch nejdůležitějších statistikách nový Indiana Jones ani zdaleka nedosáhl na příjmy předchozího snímku. Ten v roce 2008 za premiérový víkend vydělal 101 milionů dolarů na domácím trhu a přes 272 milionů dolarů celosvětově. Lepší start než Indiana Jones a nástroj osudu zaznamenal i o kus levnější Solo: A Star Wars Story (84 milionů dolarů v Spojených státech), nechvalně známý jako propadák. A letos ho dokonce překonal i sedmý díl ze série Transformers s podtitulem Probuzení monster (61 milionů ve Spojených státech), který vyšel asi před měsícem.

INDIANA JONES AND THE DIAL OF DESTINY

Foto: Falcon

Indiana se v novince vydává vstříc dobrodružství s kmotřenkou Helenou

Ačkoliv existuje možnost, že oblíbený dobrodruh bude mít dlouhé nohy a bude v kinech postupně vydělávat delší dobu, v následujících týdnech ho čeká poměrně tvrdá konkurence. Už příští týden na velká plátna vstupuje Mission: Impossible Odplata – První část a o další týden později Oppenheimer. V obou případech jde o filmy, které míří na podobné publikum.

Pátému Indianu Jonesovi, jehož příjmy jsou samy o sobě zklamáním, ještě přitěžuje obří rozpočet. Internetem nějakou dobu koluje neoficiální, ale za důvěryhodné považované číslo 295 milionů dolarů, které vychází z nákladné produkce během covidu a vysokých odměn pro Harrisona Forda, režiséra Jamese Mangolda či producenta Stevena Spielberga. Server Deadline ovšem s odkazem na anonymní vlastní zdroj zmiňuje rozpočet přesahující 300 milionů dolarů. To by novinku zařadilo mezi desítku nejdražších filmů všech dob.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vzhledem k tomu, o jak legendární sérii se jedná, přitom nemusí jít nutně o iracionální částku. Indiana Jones a nástroj osudu po více než čtyřiceti letech uzavírá příběh, který z Forda učinil hollywoodskou hvězdu toho největšího kalibru – a jako takový se snaží dobrodruhovu kariéru velkolepě shrnout. Na začátku se vydává do Jonesových mladších let za druhé světové války, načež poskočí na konec šedesátých let, kdy se archeolog stáhnul do ústraní. Nová hrozba ho ale přinutí ještě naposledy vzít do ruky laso a na hlavu dát ikonický klobouk, než se s publikem se slzou v oku skutečně rozloučí.

Velká světová premiéra, která se odehrála v květnu na festivalu v Cannes, ale nedopadla tak docela podle představ. Kritici očekávanému filmu okamžitě přidělili průměrná hodnocení a označení stravitelného, ale zapomenutelného blockbusteru s nedostatkem tvůrčí invence. Disney rozhodnutím pustit novinku prvním divákům s velkým předstihem zariskovalo – a vymstilo se mu to.

Pozdější novinářské recenze a první ohlasy publika jsou k Indymu výrazně shovívavější – udělují mu vyšší hodnocení než nepopulárnímu Království křišťálové lebky. Mnozí jsou zcela spokojení. Výrazná změna obecného narativu se nicméně nekoná.

Recenze jsou navíc jen částí důvodu, proč se široké publikum vydá, či nevydá do kin. Stačí se podívat na ostře kritizované, ale obrovsky výdělečné tituly jako Rychle a zběsile, Jurský svět nebo Super Mario Bros. ve filmu. Nový Indiana Jones pravděpodobně narazil také kvůli nedostatečnému zájmu mladších diváků, kteří k franšíze z osmdesátých let nemají příliš silný vztah. Právě to ukázaly průzkumy prováděné standardně před vydáním filmů, v nichž mladší diváci dali novince nižší pravděpodobnost zhlédnutí v kině než ti starší.

Prozatímní neúspěch Indiana Jonese přímo navazuje na dva velké propadáky z Hollywoodu. V polovině června do kin dorazil superhrdinský The Flash, který přes rozsáhlou reklamní kampaň a ucházející ohlasy dosáhl jen na slabé premiérové příjmy, následované značným mezitýdenním propadem. Ve stejné době na velkém plátně představil svoji novinku i Pixar s Mezi živly. Vcelku kladně hodnocený snímek za 200 milionů dolarů dosud vydělal jen 191 milionů dolarů, tedy ani polovinu toho, co potřebuje k ziskovosti.

Karlovarský festival má peníze od Havrlanta, Komárka i Čupra. Přes nadaci se s ním nově spojila PPF

Nadace PPF sponzoruje sekci Industry, která se zaměřuje na talentované tvůrce. Spolumajitelem festivalu je Jakub Havrlant a jeho Rockaway Capital.

Luboš KrečLuboš Kreč

Festival Karlovy Vary

Foto: KVIFF

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary

0Zobrazit komentáře

Druhý nejbohatší Čech Karel Komárek a jeho skupina KKCG jsou s karlovarským festivalem dlouhodobě spjati. Ostatně večírky, které se tam odehrávaly pod jménem jeho investiční společnosti, patřily vždy k vrcholům neformální části filmové přehlídky. Ale co ta nejbohatší česká rodina Kellnerovi a jejich PPF? Ti se na rozdíl od Komárka s Karlovými Vary nikdy nijak výrazně nespojili. Až letos, byť v malém.

Z Karlových Varů historicky pochází Jiří Šmejc, který od loňska v čele PPF stojí. O to, aby si skupinu vzal pod svá křídla, ho požádala Renáta Kellnerová, která po smrti svého manžela Petra Kellnera PPF vlastní se svými dětmi. Každopádně karlovarský původ Šmejce není to, co by je k filmovému festivalu připoutalo. Tím je spolupráce Nadace PPF s jednou ze sekcí festivalu, která je zaměřená hlavně na mladé tvůrce a chce jim pomáhat poznávat nejnovější trendy ze světa filmového průmyslu a byznysu.

„Pro české filmové tvůrce je složité zapojit se do mezinárodního filmového světa, účastnit se zahraničních festivalů a navazovat kontakty. Chceme vybraným českým filmovým profesionálům otevřít cestu na mezinárodní festivaly a workshopy, rezidenční tvůrčí pobyty a vzdělávací programy. A také jim umožnit poznat inovativní přístupy v jiných částech světa,“ říká za Nadaci PPF členka její správní rady Jana Tomas Sedláčková.

A dodává: „Industry sekce karlovarského filmového festivalu už dlouho podporuje talentované české filmaře a ovlivňuje směřování i kvalitu české kinematografie, a tak byla pro tuto spolupráci jasnou volbou.“ Nová je pak v případě PPF právě podpora karlovarského festivalu, nikoliv filmu jako takového, protože Nadace PPF je například partnerem festivalu animované tvorby Anifilm.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V uměleckém světě je značka PPF dlouhodobě nicméně spojena zejména s výtvarným uměním nebo divadlem, pomáhá financovat tradiční přehlídku Letní shakespearovské slavnosti, která letos kromě Prahy probíhá také v Brně a Ostravě, a je mimo jiné letitým partnerem Divadla Járy Cimrmana.

Co se Karlových Varů týče, velkých byznysových jmen, které se tak či onak spojily s festivalem, jehož 57. ročník odstartoval v pátek, je celá řada. A nejde jen o to, že na některém z večírků přehlídky téměř jistě narazíte na někoho z TOP 100 nejvlivnějších lidí Česka. Ostatně ne nadarmo se říká, že první červencový týden se každý, kdo něco znamená (nebo něco znamenat chce), stěhuje do Varů…

Kromě Komárka, jehož loterijní skupina Allwyn je jedním z hlavních sponzorů festivalu, je spolumajitelem pořadatelské společnosti Film Servis Festival Karlovy Vary internetový podnikatel a investor Jakub Havrlant a jeho Rockaway Capital. Od loňska festival výrazně podporuje také Tomáš Čupr, a to jak prostřednictvím on-line supermarketu Rohlík, tak přes svou nově založenou investiční společnost TCF.

Dlouhodobým partnerem karlovarského festivalu je také skupina Accolade, která staví průmyslové parky a za níž stojí dvojice miliardářů Milan Kratina a Zdeněk Šoustal. A mezi podporovateli lze najít také Seven Energy šestého nejbohatšího Čecha Pavla Tykače nebo značky Dr. Max a Gopass, které jsou součástí investičních skupin Penta, respektive J&T.