Inspirace historickou havárií vlaku. Umělec David Černý chystá v Praze spojit domy mostem ve tvaru lokomotivy
Miminka Babies na Žižkovském vysílači, Čůrající postavy na Malé straně, adaptace sochy svatého Václava na obráceném koni nebo ikonický růžový tank pro oslavy padesátého výročí od sovětské okupace Československa. Známý český umělec David Černý má ve svém portfoliu celou řadu kontroverzních plastik, kterými provokuje zejména pražskou veřejnost. Nyní se chystá na další dílo a opět bude čerpat z dob minulých.
Pod taktovkou architektonického ateliéru Black’n Arch, který Černý spoluzaložil, navrhl se svým kolegou Tomášem Císařem unikátní most ve tvaru historické lokomotivy, jenž propojí dva protější domy v pražské ulici Lihovarská. Lokalita včetně zaměření konstrukce byla vybrána záměrně kvůli takzvané Kolbence, legendární továrně ČKD, v níž se v minulosti vyrobilo více než osm tisíc lokomotiv a nachází se v její blízkosti.
Záštitu nad tímto odvážným projektem převzala společnost SEN development, kterou vlastní Eugen Roden. Právě ta má v Lihovarské ulici své sídlo a několik nemovitostí včetně restaurace Beseder a Galerie Hala C, přičemž do budoucna chystá další rozšíření v podobě nových bytů a kancelářských prostor. Netradiční most po vzoru lokomotivy pak bude sloužit jako hlavní kryté propojení obou budov.
„Myslím si, že do nějakých dvou let bude stavba hotová komplet. Vrak spojí dva protější domy, takže se přes něj bude dát přejít z jedné strany na druhou,“ říká Černý pro server Aktuálně.cz.
Inspirace Paříží z roku 1895
Mnohé při pohledu na dostupnou vizualizaci celého díla může napadnout, proč Černý vybral zrovna lokomotivu z konce 19. století. V návaznosti na připomenutí slavného vysočanského závodu, který byl v dobách svého největšího rozmachu okolo roku 1910 uznávaný po celém světě, se totiž inspiroval pařížským vlakovým nádražím Montparnasse. Přesněji řečeno nehodou, která se tam 22. října roku 1895 stala.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTehdy došlo k poněkud kurióznímu momentu, kdy vlak nezvládl zastavit na konečné stanici, projel halou, prorazil skleněnou stěnu nádraží a skončil vykolejený na ulici. Havárie byla následně vyfocena a snímek vraku dodnes patří mezi symbolická díla železniční historie. Mimo jiné ve formě obrazu visí i v Rodenově kanceláři, kde se jím Černý inspiroval.
Stavba reálné konstrukce propojující domy na Lihovarské by mohla být zahájena ještě letos za předpokladu, že bude dokončeno stavební řízení. Podporu tomuto projektu vyjádřilo i vedení radnice Prahy 9, které nápad chválí pro vyjádření průmyslové historie této oblasti.