Investiční Porsche 911 za dva tisíce? Jde to, prodávají ho na burze, nikoliv u dealerů
O akcie Porsche byl velký zájem. V první den obchodování na frankfurtské burze automobilka vyletěla vzhůru.
Nejlevnější Porsche, které si lze v Česku koupit, je Cayman s manuální převodovkou a výkonem 220 kW. Zájemce vyjde na 1,6 milionu korun s daní. Pokud takovou sumu k dispozici nemáte, můžete si buď koupit ojetinu, nebo nově i akcie. Kapitálově je to méně náročné a nejspíš se vám nestane to, co s novým autem – že by jim po koupi klesla hodnota. Naopak, vstup automobilky na burzu provázelo investorské nadšení.
Volkswagen, pod jehož koncernová křídla automobilka s černým hřebcem ve znaku patří, si pro akciovou premiéru nevybral nejlepší dobu. Trhy jsou v depresi, většina titulů je v poklesu, Amerika i Evropa se nacházejí v takzvané medvědí náladě. Přesto se Porsche postaralo o největší a nejzajímavější evropské IPO (primární veřejnou nabídku akcií) poslední dekády. Jeho akcie mají stylovou značku P911 jako odkaz na ikonický model Carrera 911.
K veřejnosti se dostal jen zlomek firmy, konkrétně 12,5 procenta akcií. Zbytek zůstal v rukou Volkswagenu, respektive rodiny Porsche-Piëch. Prostřednictvím úpisu se podařilo ale vybrat více než devět miliard eur, které se ve Wolfsburgu budou náramně hodit na ambiciózní elektromobilní plány. Navíc nynější šéf Volkswagenu Oliver Blume je současně i šéfem Porsche.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Akcie Porsche vstoupily na frankfurtskou burzu s cenovkou 82,5 eura, tedy na nejvyšší možné hranici, kterou si management VW se svými poradci stanovil. Už předem bylo jasné, že o cenné papíry bude enormní zájem. V předstihu se o možnost získat akcie přihlásilo podle agentury Bloomberg 650 institucionálních investorů, ovšem polovina z nich měla nakonec smůlu – nejvíc jich získaly obří fondy z Norska nebo Spojených arabských emirátů.
Během prvního dne obchodování na burze akcie vystřelily až o více než pět procent nad hranici 86 eur za akcii, v závěru dne se ustálily na úrovni kolem 83 eur, což jsou zhruba dva tisíce korun. Celou firmu to pak ohodnotilo na 75 miliard eur, což je poměrně pozoruhodné číslo.
Co se totiž valuace týče, je na světě větší jen Volkswagen, japonská Toyota, čínské BYD a americká Tesla. Ford, BMW nebo Mercedes (který mimochodem sídlí ve Stuttgartu, stejně jako Porsche) jsou podle investorů méně hodnotné značky, ačkoliv jsou mnohem větší obratem i počtem prodaných aut.
Porsche se ale může pochlubit velmi slušnou ziskovostí. Jeho marže se pohybuje kolem osmnácti procent a pro Volkswagen a jeho profitabilitu jde o zásadní položku, protože Porsche se na tržbách koncernu podílí sice jen desetinou, ale na zisku bezmála čtvrtinou.
„Debut Porsche na akciovém trhu po dlouhé době oživil evropský trh. Jde o největší a také jedno z nejzajímavějších IPO v Evropě za poslední dekádu, kdy obecně IPO aktivita na evropském trhu byla nízká. Tomu také odpovídá zájem o primární úpis, ve kterém se ani podle informací nedostalo na všechny zájemce,“ říká hlavní analytička finanční skupiny Cyrrus Anna Píchová.
Podle Píchové důvod, proč vstup Porsche na burzu způsobil takové nadšení, spočívá i v tom, že jde o značku, kterou vesměs všichni znají a mají ji rádi a jejíž produkty by skoro každý chtěl vlastnit. Přidává i důležité srovnání s Ferrari, které na burzu vstoupilo už v roce 2015 a jehož akciový úspěch posloužil jako inspirace pro Volkswagen při úvahách o IPO své sportovní divize.
Aktuální ocenění Porsche, jakkoliv se může zdát vysoké, je totiž co do poměru valuace/EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní a odpisů) u stuttgartské firmy výrazně výhodnější než u té z Maranella. „Ve srovnání s ostatními automobilkami je ocenění vyšší – to je však plně v souladu s prémiovým segmentem trhu,“ dodává Píchová.
Objevila se ale i kritika, že Porsche zaostává v nabídce elektromobilů a že má ve svém portfoliu jen model Taycan, kterého se ročně prodá pouze pár desítek tisíc kusů. A že tedy není dost dobře připravené na budoucnost. Automobilka tyto hlasy odmítá, nicméně druhým dechem se nyní nechala slyšet, že zrovna legendární 911 bude chtít vyrábět co nejdéle se spalovacím motorem, protože to je přece její duše.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.