Investiční Porsche 911 za dva tisíce? Jde to, prodávají ho na burze, nikoliv u dealerů

O akcie Porsche byl velký zájem. V první den obchodování na frankfurtské burze automobilka vyletěla vzhůru.

Luboš KrečLuboš Kreč

porsche

Foto: Porsche

Esence charakteru automobilky Porsche, to je 911 v limitované edici Sport Classic

0Zobrazit komentáře

Nejlevnější Porsche, které si lze v Česku koupit, je Cayman s manuální převodovkou a výkonem 220 kW. Zájemce vyjde na 1,6 milionu korun s daní. Pokud takovou sumu k dispozici nemáte, můžete si buď koupit ojetinu, nebo nově i akcie. Kapitálově je to méně náročné a nejspíš se vám nestane to, co s novým autem – že by jim po koupi klesla hodnota. Naopak, vstup automobilky na burzu provázelo investorské nadšení.

Volkswagen, pod jehož koncernová křídla automobilka s černým hřebcem ve znaku patří, si pro akciovou premiéru nevybral nejlepší dobu. Trhy jsou v depresi, většina titulů je v poklesu, Amerika i Evropa se nacházejí v takzvané medvědí náladě. Přesto se Porsche postaralo o největší a nejzajímavější evropské IPO (primární veřejnou nabídku akcií) poslední dekády. Jeho akcie mají stylovou značku P911 jako odkaz na ikonický model Carrera 911.

K veřejnosti se dostal jen zlomek firmy, konkrétně 12,5 procenta akcií. Zbytek zůstal v rukou Volkswagenu, respektive rodiny Porsche-Piëch. Prostřednictvím úpisu se podařilo ale vybrat více než devět miliard eur, které se ve Wolfsburgu budou náramně hodit na ambiciózní elektromobilní plány. Navíc nynější šéf Volkswagenu Oliver Blume je současně i šéfem Porsche.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Akcie Porsche vstoupily na frankfurtskou burzu s cenovkou 82,5 eura, tedy na nejvyšší možné hranici, kterou si management VW se svými poradci stanovil. Už předem bylo jasné, že o cenné papíry bude enormní zájem. V předstihu se o možnost získat akcie přihlásilo podle agentury Bloomberg 650 institucionálních investorů, ovšem polovina z nich měla nakonec smůlu – nejvíc jich získaly obří fondy z Norska nebo Spojených arabských emirátů.

Během prvního dne obchodování na burze akcie vystřelily až o více než pět procent nad hranici 86 eur za akcii, v závěru dne se ustálily na úrovni kolem 83 eur, což jsou zhruba dva tisíce korun. Celou firmu to pak ohodnotilo na 75 miliard eur, což je poměrně pozoruhodné číslo.

Co se totiž valuace týče, je na světě větší jen Volkswagen, japonská Toyota, čínské BYD a americká Tesla. Ford, BMW nebo Mercedes (který mimochodem sídlí ve Stuttgartu, stejně jako Porsche) jsou podle investorů méně hodnotné značky, ačkoliv jsou mnohem větší obratem i počtem prodaných aut.

Porsche se ale může pochlubit velmi slušnou ziskovostí. Jeho marže se pohybuje kolem osmnácti procent a pro Volkswagen a jeho profitabilitu jde o zásadní položku, protože Porsche se na tržbách koncernu podílí sice jen desetinou, ale na zisku bezmála čtvrtinou.

porsche-ceo_1

Foto: Porsche

Oliver Blume, šéf společnosti Porsche

„Debut Porsche na akciovém trhu po dlouhé době oživil evropský trh. Jde o největší a také jedno z nejzajímavějších IPO v Evropě za poslední dekádu, kdy obecně IPO aktivita na evropském trhu byla nízká. Tomu také odpovídá zájem o primární úpis, ve kterém se ani podle informací nedostalo na všechny zájemce,“ říká hlavní analytička finanční skupiny Cyrrus Anna Píchová.

Podle Píchové důvod, proč vstup Porsche na burzu způsobil takové nadšení, spočívá i v tom, že jde o značku, kterou vesměs všichni znají a mají ji rádi a jejíž produkty by skoro každý chtěl vlastnit. Přidává i důležité srovnání s Ferrari, které na burzu vstoupilo už v roce 2015 a jehož akciový úspěch posloužil jako inspirace pro Volkswagen při úvahách o IPO své sportovní divize.

Aktuální ocenění Porsche, jakkoliv se může zdát vysoké, je totiž co do poměru valuace/EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní a odpisů) u stuttgartské firmy výrazně výhodnější než u té z Maranella. „Ve srovnání s ostatními automobilkami je ocenění vyšší – to je však plně v souladu s prémiovým segmentem trhu,“ dodává Píchová.

Objevila se ale i kritika, že Porsche zaostává v nabídce elektromobilů a že má ve svém portfoliu jen model Taycan, kterého se ročně prodá pouze pár desítek tisíc kusů. A že tedy není dost dobře připravené na budoucnost. Automobilka tyto hlasy odmítá, nicméně druhým dechem se nyní nechala slyšet, že zrovna legendární 911 bude chtít vyrábět co nejdéle se spalovacím motorem, protože to je přece její duše.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kouzlo prázdných schránek vyprchává. Poznali to matadoři z Wall Street i Karel Komárek

Loterijní společnost Allwyn druhého nejbohatšího Čecha chtěla na burzu v New Yorku jít prostřednictvím mechanismu SPAC. Teď emisi zrušila.

Luboš KrečLuboš Kreč

karel-komarek-kkcg-copy

Foto: KKCG

Miliardář a majitel skupiny KKCG Karel Komárek

0Zobrazit komentáře

Pro Karla Komárka to byl týden nahoru a dolů – nejprve jeho společnost Allwyn oznámila, že definitivně získala lukrativní licenci na provoz britské loterie, o něco později ale musela zrušit plán na vstup na newyorskou burzu. A nebyla sama. Miliardářů, kteří si ve světle ekonomické reality rozmysleli své ambice na Wall Street, je víc. Všechny je ale spojuje jedna zkratka.

S tím, že chce vstoupit na burzu v New Yorku, se Komárkova loterijní skupina, do níž patří i česká Sazka, pochlubila letos v lednu. A rozhodla se pro cestu, která získala v době covidové pandemie velkou popularitu, především mezi technologickými startupy – na akciový parket ji měla přivést special purpose acquisition company čili SPAC.

Jde o prázdnou firemní schránku, do které investoři pošlou peníze, umístí ji na burzu a pak pro ni hledají dostatečně „bohatou nevěstu“, se kterou by ji spojili. Oproti klasické emisi, známé pod zkratkou IPO, je to administrativně i nákladově mnohem úspornější varianta.

V minulých dvou letech proto metoda obrovsky narostla na popularitě, loni takto na burzu v USA vstoupila každá druhá nově obchodovaná firma. Odborný magazín Barrons uvádí, že od ledna 2020 do letošního jara se touto snadnější cestou na burzy v USA dostalo rekordních 920 firem, které vybraly od investorů 256 miliard dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Karel Komárek si navíc pro Allwyn našel mimořádně zkušeného pomocníka, a to někdejšího poradce exprezidenta Donalda Trumpa a dlouholetého provozního šéfa Goldman Sachs Garyho Cohna. Právě jeho společnost Cohn Robbins Holdings Corp. měla být tou, s níž se na burze Allwyn sloučí. Jenže to bylo v lednu a teď je září…

„Kvůli pokračující a rostoucí volatilitě trhů jsme se s Cohn Robbins rozhodli, že nebudeme v našem sloučení pokračovat,“ uvedl v oficiálním prohlášení ředitel Allwynu Robert Chvátal. Připomněl, že sice dostal se svými kolegy dobrou odezvu od akciových znalců, nicméně že počkají, až bude příhodnější doba.

Gary Cohn a spol. teď budou muset vymyslet, co se svým vehiklem učiní. Zda najdou jinou dostatečně atraktivní firmu, která by měla zájem se s ním spojit, nebo jestli svým investorům vrátí jejich peníze. Mají na to čas do poloviny prosince. Je ale docela pravděpodobné, že nakonec své plány stornují. Nebyli by první ani poslední.

chamath

Foto: Social Capital

Investor Chamath Palihapitiya

Jen pár dní nazpět oznámil muž, kterému se přezdívá Král SPACů, že uzavírá dvě firemní schránky a investorům vrátí 1,6 miliardy dolarů. Chamath Palihapitiya přiznal, že prostě nenašel podniky, které by se pro sloučení hodily. Prý jich se svým týmem prozkoumal přes sto, ale nic.

Palihapitiya, pětačtyřicetiletý Kanaďan s kořeny na Srí Lance, patří k velkým proponentům těchto zrychlených vstupů na akciové trhy. Se svým fondem Social Capital pomohl na burzu technologickým firmám jako Virgin Galactic, SoFi nebo Opendoor, pravidelně o tom přednášel nebo na toto téma vystupoval v médiích.

Jenže v podstatě všechny tituly, které na burzu provázel, jsou nyní mnoho desítek procent pod upisovacími částkami. S tím, jak v důsledku inflace, zvyšování úrokových sazeb a očekávání ekonomické recese prudce ochladl zájem o investice a vůbec se na trhu rozmohla opatrnější, takzvaně medvědí nálada, zažívají akcie technologických firem těžké časy. Zvláště těch, které jsou dlouhodobě ztrátové a cenu jejich akcií hnaly v posledních letech vzhůru spekulace drobných investorů. A právě tyto firmy si snazší vstupy na burzu prostřednictvím SPACů oblíbily.

karel-komarek-kkcg-boxed

Přečtěte si takéAllwyn miliardáře Komárka začal provozovat britskou Národní loteriiNěkdy se sny plní, uvedl miliardář Komárek. Jeho Allwyn začal provozovat britskou Národní loterii

Komárkova Allwyn sice do této škatulky nepatří, protože jen pro letošek očekávala hrubý zisk přes 800 milionů dolarů, jenže negativní sentiment a obecně blbá investiční atmosféra jí zkazily výhled stejně jako Palihapitiyovi. Ten své první velké peníze vydělal coby manažer Facebooku, kam nastoupil už v roce 2007. Později investoval třeba do Slacku a loni se dokonce dostal do žebříčku dolarových miliardářů, letos už ho tam ale Forbes nezařadil.

Že aureola jménem SPAC skomírá (v Česku chtěli tuto cestu na pražské burze ještě donedávna představit finančníci z Wood & Co.), potvrdil už letos v červenci jeden z nejslavnějších investorů světa William Ackman. Ten nejprve do největšího SPACu všech dob shromáždil od investorů čtyři miliardy dolarů, pak hledal a hledal a hledal až… nenašel. A tak peníze zase vrátil jejich majitelům.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb