iPhone dělá úkrok stranou, ale dál pohání celý byznys. Apple má za sebou nejlepší třetí čtvrtletí v historii
Roky platilo, že iPhone je naprosto stěžejní částí celého byznysu Applu, bez kterého by měla kalifornská firma problém. A ještě bude mnoho let platit, že se bude vše kolem iPhonu skutečně točit. Apple však pomalu nastupuje na cestu, kdy posiluje svůj byznys i ve chvíli, kdy už jeho telefony netáhnou tak jako dřív.
Je to logické. Trh je nasycen. Křivka s počtem prodaných iPhonů se nemohla každoročně zvyšovat donekonečna. Přesto ještě před rokem představoval iPhone dvě třetiny veškerých tržeb Applu. To bylo obrovské číslo. Za poslední tři měsíce – po třech meziročních poklesech prodejů v řadě – už to ale nebyla ani polovina.
Výsledky za třetí fiskální čtvrtletí letošního roku ukazují, že šéf Applu Tim Cook úspěšně nakročil na cestu, která počítá se životem „po iPhonu“. Jak již bylo řečeno, jablečný telefon rozhodně nikam neodchází, ale velmi rychle rostoucí produkty jako Apple Watch, AirPods a především veškeré služby – které jsou na iPhonu v drtivé většině přímo navázané – jasně ukazují, že Apple dokáže generovat rekordní příjmy i nadále.
Výsledky za poslední kvartál hovoří v tomto ohledu jasnou řečí. Přestože prodeje iPhonů se meziročně propadly o 12 procent, celkově dokázal Apple vygenerovat vůbec nejlepší červnové čtvrtletí (ukončené 29. červnem) v historii.
Příjmy ve výši 53,8 miliardy dolarů představují sice jen jednoprocentní meziroční nárůst (před rokem 53,3 miliardy), ale s ohledem na probíhající velkou proměnu celého byznysu je to vcelku slušný počin. Čistý příjem nicméně vzhledem k nižším maržím kvůli směnným kurzům, jak vysvětloval finanční ředitel Applu Luca Maestri, meziročně poklesl na 10,04 miliardy dolarů (před rokem 11,5 miliardy)
„Tohle bylo naše největší červnové čtvrtletí vůbec – poháněno historicky rekordním příjmem ze služeb, akcelerujícím růstem wearables, silným výkonem iPadů a Maců a významným vylepšením v trendech u iPhonu,“ uvedl k výsledkům šéf Applu Tim Cook. Výsledky jsou prý slibné napříč všemi geografickými segmenty, přičemž Cook investorům několikrát připomenul zejména velmi dobré výsledky v Číně, která je pro Apple klíčová a v poslední době se tam úplně nedařilo.
Šéf Applu zároveň uvedl, že jeho firmu čeká další vzrušující období, během kterého dojde jak k vypuštění nových operačních systémů, představených v červnu, pro širokou veřejnost, tak především ke spuštění dvou očekávaných službeb: streamingové platformy Apple TV+ a herní služby Apple Arcade.
Očekávané jsou zejména proto, že právě služby představují nejrychleji rostoucí byznys Applu, na němž chce firma i do budoucna stavět. Ostatně před rokem mělo předplatné u Applu 270 milionů uživatelů, letos to je už 420 milionů. I jen oproti předchozímu čtvrtletí došlo k 16% růstu předplatitelů, což potvrzuje silný trend.
Za služby, mezi kterými najdeme například iTunes, App Store, Mac App Store, Apple Music, Apple Pay nebo CarPlay, kalifornský gigant v uplynulém čtvrtletí utržil rekordních 11,5 miliardy dolarů a všichni netrpělivě očekávají spuštění dvou zmíněných nových služeb, od nichž si Apple slibuje další posílení celého segmentu, přestože například ve streamingu seriálů a filmů je velká konkurence. Je tu především Netflix, chystá se Disney+ a mnoho dalších služeb.
Velmi rychle roste také tzv. nositelná elektronika a příslušenství, což v případě Applu znamená zejména hodinky Watch a bezdrátová sluchátka AirPods. Přestože však už iPhone v posledním čtvrtletí představoval jen 48 % veškerých příjmů firmy, je třeba podotknout, že pro celkový byznys Applu je nadále naprosto nepostradatelný. Veškeré zmíněné služby a také wearables a příslušenství jsou totiž na jablečný telefon v drtivé většině případů přímo navázané.
Apple tak rozhodně nemůže iPhone jen tak opustit. Vzhledem k tomu, že globální trh už je z velké části nasycen a zákazníci nyní mění mobilní telefony o něco pomaleji než dříve, Apple proto v posledním roce zvýšil důraz na slevové akce, přidal nové možnosti financování a také posílil program na výměnu starého telefonu za nový.
Podle Tima Cooka to pomohlo s prodeji nejnovějších zařízení a jen to potvrzuje fakt, že pro Apple je logicky i prodej nových iPhonů stále důležitý. I proto, že největší novinky a nové služby jsou obvykle spojeny s těmi nejnovějšími zařízeními.
Ostatně když se podíváme na zbylou část jeho nabídky, iPady a Macy – tedy produkty, které s iPhonem nemají přímo nic společného – představovaly jen pětinu veškerých tržeb Applu. Zbytek je buď iPhone, nebo je na něj přímo navázán.
Bude tak do budoucna zajímavé sledovat, jak Apple například se svými rostoucími službami naloží. Mimo jeho ekosystém zatím funguje především Apple Music, které je dostupné i na Androidu, ale jinak kromě historických iTunes na ostatních platformách další jablečné služby nefungují. Nově se začíná prosazovat Apple TV, na což by mohla navázat i zmíněná streamingová služba. Pokud bude chtít Tim Cook i nadále posilovat růst, možná však bude muset celou firmu ještě více otevřít.
O tom, zda k takovému kroku dojde, zatím odmítá šéf Applu hovořit, ale minimálně potvrdil to, že platí cíl nastavený z roku 2016. V roce 2020 mají veškeré služby Applu generovat celkově 50 miliard dolarů. To je víceméně podobně, jako celá firma vygenerovala za uplynulé čtvrtletí. A pozitivně vzhlíží Tim Cook i k nadcházejícímu čtvrtletí, do něhož by se již měly promítnout i první prodeje nových iPhonů. Ty firma obvykle představuje v září a očekává se to i letos.
Příjmy ve čtvrtém fiskálním kvartálu letošního roku se budou podle Applu pohybovat mezi 61 a 64 miliardami dolarů, což překonalo odhady analytiků a na burze poslalo jablečné akcie o několik procent vzhůru. Jak bude nové vlajkové iPhony vypadat, se zatím neví. Stále častěji se ovšem objevují spekulace a různé snímky, na nichž mají údajné nové iPhony hned tři čočky fotoaparátů – právě to má být největší technologickou novinkou letošního roku.
Na rozdíl od některých konkurentů totiž Apple zatím letos nechystá představení telefonů s podporou pro rychlejší sítě 5G. Jelikož ale minulý týden oznámil obří akvizici modemové divize Intelu, je zřejmé, že chce i v této oblasti hrát do budoucna prim.
V souvislosti s chystanými produkty je zajímavé sledovat, kolik Apple utrácí za výzkum a vývoj. Jen za poslední čtvrtletí do něj Tim Cook se svými kolegy poslal 4,3 miliardy dolarů. To je pro srovnání více, než kolik za R&D firma utratila v roce 2010 a 2011 dohromady. A v roce 2010 přišel první iPad. Rozhodně se nejedná o žádné potvrzení toho, že Apple v nejbližší době chystá něco velkého, ale je zřejmé, že hledá i další cesty, jak se s klesajícími prodeji iPhonu vyrovnat.
Ostatně oproti předchozímu čtvrtletí se Applu snížila i hotovost, s jakou disponuje. Z více než 225 miliard nyní stav jablečného konta poklesl na 210,6 miliardy dolarů. Vedle investic do výzkumu a vývoje putovalo plno peněz také na tvorbu originálního obsahu pro Apple TV+ či vytváření nových pracovních pozic.