„Kobercové nálety plošných kampaní jsou už přežitkem. Pokud chcete uspět, potřebujete pracovat s daty a obsah chytře personalizovat,“ říká spoluzakladatel Ecomailu Jakub Stupka v novém díle podcastu BrandStories, který vzniká ve spolupráci CzechCrunche a vybraných společností. Můžete si ho pustit již nyní na Spotify, v Apple Podcasts, Youtube nebo v přehrávači výše.
Stupka zdůrazňuje, že hlavním faktorem pro úspěšnost kampaní není samotná technologie, ale kvalitní obsah. Firmám se vyplácí spíše klást důraz na to, co s klienty chtějí sdílet nebo čím je obohatí. Podle něj je nutné vyvážit prodejní e-maily těmi, které zákazníkům přináší přidanou hodnotu, aby si zvykli na pravidelný kontakt a vnímali ho jako užitečný.
„Pokud se zákazníkovi pravidelně připomínáte třeba už od jara a nabízíte mu nejen produkty, ale i obsah s přidanou hodnotou, je větší šance, že v době Black Friday sáhne právě po vaší nabídce,“ vysvětluje Stupka.
Dalším významným tématem je práce s daty a personalizace, která podle Stupky prochází rychlým vývojem. „Dříve šlo hlavně o plošné kampaně, kdy se posílaly stejné e-maily na celou databázi,“ říká Stupka. „Dnes firmy díky přístupným datům mohou lépe segmentovat zákazníky podle jejich chování, nákupní historie nebo jiných parametrů, což jim umožňuje kampaně personalizovat.“
Stupka také připomíná, že e-mailing slouží především jako retenční nástroj, tedy způsob, jak udržet zájem stávajících zákazníků: „E-mailing je primárně retenční, ne akviziční kanál. Používá se hlavně k tomu, abyste zákazníka, který už u vás nakoupil, přiměli nakoupit znovu.“ Tento přístup je v období Black Friday klíčový, protože právě zákazníci, kteří značku již znají, jsou ochotnější reagovat na výhodné nabídky.
Dozvíte se také:
Jak Ecomail funguje bez investora a že je nejvyužívanější českou e-mailngovou platformou.
Jak se firmě podařilo dosáhnout dlouhodobého růstu o 40 procent ročně.
Jakých nejčastějších chyb se v newsletterech vyvarovat.
Nový díl BrandStories, který vzniká ve spolupráci CzechCrunche a vybraných společností, si můžete pustit již nyní na Spotify, v Apple Podcasts, Youtube nebo v přehrávači výše.
Říkat, kolik má kavárenská síť The Miners aktuálně poboček, je v poslední době hodně ošidná věc, co několik týdnů totiž přibude nová. V září se například rozjela jedna u nejslavnějšího kostela v Barceloně a vzápětí v pražském Port7, v říjnu se otevřela první v Polsku a na dveře klepe i rakouská. Největší evropský řetězec s výběrovou kávou, který si zakladatelé Oldřich Valta a Egor Kolpakov vytyčili vybudovat, to ještě není, mají k němu ale dobře vykročeno.
„Já jsem ve firmě na pozici riskaře, ve srovnání s Egorem jsem ten konzervativní,“ směje se bývalý bankéř Oldřich Valta, který má ve firmě na starosti finance. Na konzervativce ovšem nevypadá a neodpovídá tomu ani líčení toho, jak se byznys The Miners, kteří vedle kaváren provozují i pražírnu, pekárnu a e-shop s vlastním zbožím, aktuálně rozvíjí.
Pět let starý řetězec, o němž jeho zakladatelé od začátku prohlašují, že jednou bude celoevropský, aktuálně čítá 17 poboček v Česku, Španělsku a Polsku. Loni se měl jeho obrat vyšplhat na 95 milionů korun, letos Valta očekává 140 až 150 milionů. „Rosteme pravidelně o 60 až 70 procent,“ vysvětluje. „A mým úkolem je udržet to tak, abychom nevykolejili.“
Nejnovější přírůstek do rodiny The Miners se „narodil“ 18. října v Krakově. Jde o první pobočku v Polsku a na starosti ji mají dva franšízanti, začátkem roku by ale měla přibýt ve stejném městě již druhá. Krátce předtím se otevřela také dvanáctá v Praze, konkrétně v nově zprovozněném kancelářském areálu Port7 v Holešovicích, kde si The Miners rovnou zřídili svůj head office pro expanzi. A o několik týdnů dřív přibyl i malý kávový bar u Sagrady Familie, už čtvrtý v Barceloně. Osm z celkového počtu provozoven patří samotným The Miners, za devíti stojí franšízanti.
„Myslím, že už můžu říct, že jakmile někam přijdeme a ukážeme se, tak se pak franšízanti daleko snáz hledají. Jsem zvědavý, jestli to bude v Polsku a jinde fungovat stejně,“ přemítá Valta. S vyjmenováváním dohodnutých partnerství a dealů ale nekončí. Ještě před koncem listopadu se má rozjet první kavárna The Miners ve Vídni, která bude navíc speciální tím, že bude zároveň výdejnou české e-shopové jedničky Alzy.
„Chtěli jsme našim zákazníkům nabídnout více než jen možnost vyzvednout si své objednávky, a proto jsme hledali partnera, který sdílí naši vizi o vysoké kvalitě a péči o zákazníky. Naše společná pobočka ve Vídni nabídne nejen pohodlné místo pro vyzvednutí objednávek, ale i špičkovou kávu. Těšíme se, že tato kombinace vytvoří pro naše zákazníky další důvod, proč k nám rádi zavítají,“ říká ke společným plánům mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.
Ani tím ale The Miners nekončí. Kromě již otevřených poboček mají podle Valty podepsané smlouvy na dalších 26 ve Španělsku, Německu, Nizozemsku, Polsku, na Slovensku a Maltě. V plánu byla i jedna v Jerevanu, z té ale nakonec sešlo. Za všemi nově chystanými už nicméně stojí zmiňovaní franšízanti, což je cesta, kterou chtějí Valta s Kolpakovem jít i dál. Na dvacet dalších spoluprací je prý blízko podpisu a celkově za existenci The Miners o možnost provozovat jejich kavárnu prý požádalo už na tři a půl tisíce zájemců.
„Jen tak někomu ji ale nedáme. Máme jasně vymezeno, jak se mají naše kavárny profilovat, a hledáme lidi, kteří do toho zapadnou,“ vysvětluje Valta a dodává, že nejčastěji od nich franšízy dostávají mladí lidé, co jsou navíc v daných zemích cizinci a chtějí se v nich usadit. Jednak mají žádaný mladistvý vibe, který Valta s Kolpakovem pro svůj brand chtějí, jednak podle nich mívají podobně dravý přístup k byznysu.
„Vysvětluju si to tím, že člověk, který se vůbec odváží opustit svou rodnou zemi a žít někde jinde, má odvahu a chuť jít do byznysu, což je přesně to, co hledáme. Ne někoho, kdo si otevře kavárnu jako jistotu ke své práci v korporátu. Má to ale i svou stinnou stránku, a sice že většinou nemají dost financí na to, aby všechno zvládli,“ říká.
V The Miners proto těm, kdo o to mají zájem, pomáhají sestavit byznys plán i sehnat investora, jednou by jim pak rádi financování poskytovali sami. „To je ale ještě hodně daleko,“ mírní se Valta. „Nicméně ve Španělsku se nám již pro naše partnery daří zprostředkovat bankovní financování ještě před tím, než vůbec otevřou první pobočku, což je v Česku něco téměř nemožného,“ dodává.
Foto: Anna Organová
Oldřich Valta
Sami The Miners přitom za sebou stále mají několik investorů zejména z řad svých známých, což je způsob, jakým se financují od začátku. Momentálně ale prý jednají již s potenciálním institucionálním investorem. „Aktuálně běží due diligence, tak uvidíme. Už se překlápíme do fáze, kdy jsme schopni dosáhnout na dluhové financování. Takže nemusíme nutně raisovat nový kapitál, ale na banky pořád bohužel rosteme moc rychle a jsme pro ně rizikoví. Venture debt je ale něco, co teď řešíme,“ přibližuje finanční šéf The Miners.
A když už jsme u té rychlosti – ještě loni Valta v médiích prohlašoval, že by s Kolpakovem do roku 2028 rádi měli tisíc poboček, z toho ale sešlo. „Rozběhli jsme na podporu rozvoje fundraising, ale nedokázali jsme se dohodnout na ceně, takže to padlo a dál rosteme vlastními silami. Je to sice pomalejší, ale já jsem popravdě klidnější,“ říká s tím, že aktuální cíl pro rok 2028 je 400 poboček. „Když se mě někdo ptá, proč by to samé nemohl udělat někdo jiný, protože kaváren je přece spousta, tak má samozřejmě pravdu. Ostatní ale nemají globální mindset a nejdou tomu naproti, my jsme jiní. Jsme pružní a agilní jako startupy,“ je přesvědčený Valta.
A i přesto, že firma šla zatím spíš směrem do západní Evropy a v jednání je prý i pobočka ve Francii, pokukovat začíná také po té východní. „Všichni z franšízového oboru a vůbec ti, co expandují, si vychvalují Rumunsko, Bulharsko a Srbsko. Jsou to rychle rostoucí trhy, není tam taková administrativní zátěž, návratnost investice je rychlejší než směrem na západ, tak přemýšlíme tímto směrem,“ uzavírá.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.
Native článek
CzechCrunch Native je formát spolupráce s vybranými partnery CzechCrunche na obsahu, který připravuje redakce v kooperaci s klientem.