Jak dojet z jihu na sever Prahy na kole? Jde to i s minimem aut v zádech a jen s jedním krpálem

Vyzkoušeli jsme netradiční cestu napříč Prahou: z Vraného nad Vltavou až do Čakovic. Mezi pomyslným jižním a severním pólem Prahy leží 42 kilometrů.

Eliška NováEliška Nová

kolo

Foto: CzechCrunch / Canva Pro

Na kole z jihu na sever Prahy

2Zobrazit komentáře

Začalo to větou: Výzva přijata! Když jsem na pražském Institutu plánování a rozvoje zmínila, že zkouším, jak se v hlavním městě jezdí na kole, od druhé strany zaznělo, že je možné přejet z jednoho konce Prahy na druhý s minimem aut kolem sebe. Jak taková cesta vypadá a odkud a kam vede? Rozhodla jsem se ji vyzkoušet, a tak jsem o týden později vystoupila z vlaku ve Vraném nad Vltavou. Co tam? Jižní pól metropole.

Vše odstartovala moje snaha znovu probudit dětskou lásku ke kolům, tentokrát díky těm elektrickým. Týden jsem jezdila po Praze na elektrokole zapůjčeném od jednoho z největších sportovních řetězců v Česku, Decathlonu. A dorazila na něm i na zmíněnou schůzku na Institutu plánování a rozvoje, který mimo jiné vydal Strategii dopravní mobility v Praze či Generel cyklistických tras hlavního města. V kolech a v tom, jak na nich jezdit ve městě, se tu vyznají.

„Věděla jste, že se dá z jednoho koutu na druhý dojet s tím, že na cestě přijdete do aktivního kontaktu s auty úplně minimálně?“ zeptal se mluvčí institutu Marek Vácha. Proč to nevyzkoušet? Pro start jsme zvolili jižní pól Prahy, cílem byl ten severní. Kde se obojí nachází, se mimochodem ví právě díky Institutu plánování a rozvoje, protože jeho ředitel Ondřej Boháč během lockdownu v covidové pandemii přemýšlel, kam může vyrazit s dětmi, aniž by opustil hranice obce.

Na cestu jsem vyrazila s rekreačním elektrokolem Rockrider, což je sice horské kolo a my jsme se do hor nechystali, ale co už. Na hlavní nádraží jsem se s ním dopravila tramvají. Až tam jsem se dozvěděla, že jsem měla štěstí, že jsem se takhle k vlaku vůbec dostala. „Směrem do centra tramvaje podle pravidel kola neberou, protože tato cesta vede zpravidla z kopce. S kolem se tak do tramvaje smí jen na vybraných úsecích ve směru z centra,“ poučil mě hned na úvod Vácha.

Kolem řeky až k prvním autům v Modřanech

Díky mírumilovnému řidiči tramvaje tak nakonec bezproblémově dorazím do Vraného v půl desáté dopoledne. Utahuju šrouby a vyrážíme. Z nádraží vede cesta záhy k Vltavě, kde se napojujeme na cyklostezku vedoucí podél vody. Asi po pěti minutách narážíme na náš start, jižní pól Prahy. Stojí tu chudák osamocen v trávě, takový začátek hlavního města by asi nikdo nečekal.

Další hodinu jedeme víceméně podél vody, případně kolem golfového hřiště. Auta tu rozhodně nejsou, spatříme je až na úrovni Modřan. Zatím jsme se s nimi ale do žádného křížku nedostali. Vyhýbat se jim musíme skutečně až na Modřanské, a to jen proto, že zastavujeme na krátkou přestávku na místní benzinové pumpě.

Čtvrt hodinky rušného provozu

Tahle část cesty až po Výtoň platí patrně za nejznámější cyklotrasu v hlavním městě, kterou každé jaro zaplní nejen cyklisté, ale i bruslaři. My po cestě míjíme Vyšehradský tunel, pak sjíždíme dolů na náplavku. U Mánesu ale musíme opět nahoru a pak dál kolem Národního divadla až na Staroměstskou spolu s auty. Kus sice vede po novém cyklopruhu u Smetanova nábřeží, pořád jsme ale v těsném kontaktu s auty.

Zvláštní je to především proto, že právě tahle trasa je součástí evropské cyklistické trasy EV7, která je nazvaná Sluneční. Na mapě to vypadá jednoduše, v reálu je ale část mezi Mánesem a Rudolfinem dost nepříjemná, a to z několika důvodů. Za Mánesem je potřeba překlenout vozovku a před Karlovým mostem se cesta zužuje, a tak jeden prostor sdílíte nejen s auty, ale i tramvajemi. U Rudolfina se navíc odbočuje přes velmi rušnou křižovatku. Na celé trase to každopádně představuje minimum, které projedete zhruba za čtvrt hodinky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podotknout je k tomu ale potřeba jednu věc. Pro toho, kdo bydlí kdekoli od Vraného po Modřany, představuje kolo jeden z nejrychlejších a také nejpohodlnějších způsobů, jak se dostat do centra města. Nikde téměř nestavíte, na nic nečekáte, jen jedete. Není ani potřeba elektrický pohon, je to totiž cesta snadná, v zásadě po rovince. I já jsem tu svého Rockridera vypnula a jela bez pohonu.

Dalším zjištěním je, že vůbec nevadí, když vyrazíte do městského provozu na horském kole. Hodí se to třeba na tramvajových pásech, kde pak člověk nemá strach, že zajede do kolejí a spadne. Navíc tolik nedrncá na malých ani velkých kostkách, což cyklista ocení hlavně na náplavce. Na tu se dostáváme opět za Rudolfinem, kde už auta cestu neruší. Odsud jedeme do Karlína, přes Rohanské nábřeží dál do Libně, kde se pro změnu zastavíme ve Velkém mlýně. Kromě pobočky Městské knihovny tu totiž mají i dobré kafe a dezerty. Na cestě jsme v tuto chvíli zhruba dvě hodiny a v této části musíme překonat pouze jeden přechod na Zenklově ulici. Jinak jedeme po samostatné cyklostezce.

Přes zelenou oázu do lesa

Po krátkém odpočinku znovu vyrážíme, tentokrát podél Rokytky a dál přes Harfu. Když tu jedete autem, vypadá tahle lokalita jako jedna velká autostráda. Ovšem na kole je to skoro zelená oáza – na jedné straně domy, na druhé stromy. Nic víc. Dojíždíme až do Hloubětína a pak to začne být skutečně zajímavé.

Docela dlouho to totiž vypadá, jako bychom úplně vyjeli z města. Jedeme přes Bažantnici, v podstatě lesem. Nejezdí tu auta a kromě toho zvířecího se tu žádný jiný život nenachází. Přitom nedaleko hučí několikaproudá silnice. Auta ale později skutečně potkáváme. Cyklotrasa tu ovšem vede kromě pruhu na silnici také na chodníku, a tak se do střetu nedostáváme.

Dál projíždíme kolem vojenského letiště v Kbelech. Je to nejpřekvapivější část cesty, protože zatímco mezi centrem a Vraným je cyklistický život bujný a zdejší trasa známá, z centra směrem do Kbel už tolik ne. Několik cyklostezek tu navíc září novotou – není to tak dávno, co je někdo asfaltoval. Všude kolem jsou louky a lesy a je to vlastně nejhezčí část cesty.

Vzhledem k tomu, že právě tady narazíme na jediný opravdu velký krpál na trase (který ale Rockrider zvládne bez zaváhání), zastavíme na oběd v Kbelském pivovaru. Hlavně proto, že je to místo, které stojí za návštěvu. Pivo se v Kbelích vařilo až do roku 1929, dlouhou přestávku ukončila až novostavba, která tu vznikla nedávno podle architekta Petra Švandy. V nohách máme v tuto chvíli zhruba 36 kilometrů, na cestě jsme asi tři a půl hodiny. A šest kilometrů zbývá na sever Prahy.

Finále vesnickou zástavbou

Po obědě se do pedálů šlape hůř, čeká nás ale už jen kousek přes Letňany a Čakovice. Tady se nám vozovce vyhnout nepodaří, je to ale de facto vesnická zástavba, aut tu jezdí, aspoň na naší trase, pomálu. Symbolický sever Prahy se skrývá právě na okraji Čakovic. Patník, který znázorňuje severní pól, stojí u železniční trati. Je půl třetí odpoledne a tachometr hlásí přes 42 kilometrů. S cestou na železniční stanici v Hovorčovicích, ležících už za Prahou, a pak z hlavního nádraží domů to dohromady dá padesátku. Výzva je tedy nejen přijata, ale i splněna.

Cyklistiku v Praze má spousta lidí stále za něco, co se neslučuje se životem. Na mnoha úsecích je to navzdory snahám o změnu pravda. Jak je ale vidět, z jihu na sever Prahy se opravdu dostanete tak, že potkáte minimum aut. Z východu na západ by to mělo být podobné, ostatně jakoukoli trasu je možné najít v podrobném přehledu. Čím víc lidí bude v Praze na kole jezdit, tím lepší podmínky pro cyklistiku tu budou.

Natočil vlastní Hru na oliheň, teď chystá největší reality show světa. Spolu s Amazonem je za ni žalován

MrBeast se spojil s Amazonem, aby natočili největší reality show na světě. Už teď má ale pošramocenou pověst kvůli zacházení s lidmi na place.

Filip HouskaFilip Houska

metro – 1

Foto: MrBeast (YouTube) / Lunchly / CzechCrunch

MrBeast a jeho replika Hry na oliheň

1Zobrazit komentáře

Už jednou se zapsal do dějin internetu, když se pokusil replikovat Hru na oliheň, seriálový hit Netflixu, kterému se blíží očekávané pokračování. Na poměry youtubové tvorby šlo o výjimečnou věc, která ho stála miliony dolarů. MrBeast si to ale může dovolit, protože má obrovskou produkci a v online zábavním průmyslu zvučné jméno. Není ale svatoušek. Teď se na povrch dostávají závažná nařčení, která mohou zničit jeho reputaci. A zpomalit plány na výrobu největší reality show, na které pracuje s Amazonem.

Před nedávnem americký youtuber Jimmy Donaldson alias MrBeast nepřímo vyzval Netflix, aby s ním natočil největší reality show, jakou kdy svět viděl. Stalo se tak po sérii několika videí, ve kterých testoval, co všechno s miliony dolarů a profesionálním produkčním týmem dokáže udělat. Jen málokdo se totiž dobrovolně ztratí na voru v oceánu nebo se nechá zaživa pohřbít.

MrBeast měl ale pořád v hlavě to, co se mu podařilo před třemi lety. Tehdy natočil vlastní verzi sociální hry, na které je postaven jihokorejský seriál Hra na oliheň. S více než 650 miliony zhlédnutí jde o jeho nejúspěšnější video na YouTube, které navíc předurčilo, čemu se chce nejsledovanější youtuber světa věnovat. Potřeboval k tomu ale silného partnera.

mrbeast_1-2

Přečtěte si takéČech bojoval na olympiádě nejslavnějšího youtubera. Hrál o milionyČech se dostal do nejdražšího videa youtubera MrBeasta. V jeho extrémní olympiádě hrál o miliony

Namísto Netflixu, který se za zhruba měsíc trochu vychýlí ze své produkční osy a nabídne první sportovní živý přenos s Jakem Paulem v hlavní roli, si MrBeast však nakonec plácl s Amazonem. Společně natočí takzvané Beast Games, několikadílnou reality show s tisícovkou soutěžících, kteří se porvou o pět milionu dolarů.

Dosud se neví, v čem budou Beast Games, které má vysílat přímo Amazon na své službě Prime Video, přesně spočívat. Předpokládá se, že půjde o akční soutěž, která účinkující dostane na hranu fyzických i psychických sil a nabídne několik náročných výzev. A právě v tom může být hlavní problém, který teď kolem slavného youtubera vyvolal velké kontroverze.

S alarmujícími odhaleními přišel v létě deník The New York Times, pro který se pod rouškou anonymity vyjádřilo několik soutěžících. Ti poodhalili podmínky na place. Podle nich neměli účinkující dostávat adekvátní množství jídla ani zdravotní péče, která měla být zapotřebí poté, co se během her zranili. Někteří v jejich průběhu i omdlévali.

Lidé měli být ze stadionu v Las Vegas, kde se casting pro Beast Games natáčel, odnášeni na nosítkách, často se také stávalo, že měli problémy i usnout, což pak vedlo k jejich velké únavě. Po dobu několikadenního natáčení navíc nesměli opustit prostor stadionu, což psychické i fyzické pohodě neprospívalo. Kdyby odešli, už se nesměli do hry vrátit.

Každý ze dvou tisíc účinkujících, ze kterých se podle jejich schopností vybírala výsledná soutěžní tisícovka, podepsal smlouvu, kde byla popsána specifika celé show. A to včetně zdůraznění, že „aktivity, které budou provádět, mohou vést i ke smrti“. Z velké části chyběla ze strany produkce během natáčení potřebná lidskost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tým okolo nejsledovanějšího youtubera planety měl lidi často ponižovat. Třeba tak, že zdržoval přísun čistého spodního prádla nebo jídla. „Jedna účastnice uvedla, že jí bylo zpočátku odepřeno jídlo, které potřebovala k užívání léků, a zaměstnanci jí řekli, že jíst nepotřebuje. Po opakované žádosti dostala půlku banánu,“ píše The New York Times.

Situace byla natolik závažná, že se minulý měsíc dostala až do fáze žalob. Pětice žen, které se Beast Games účastnily, podle serveru BBC žene youtuberovu produkci a Amazon k soudu za to, že „kolektivně trpěly v prostředí, které systematicky podporovalo kulturu misogynie a sexismu“. V žalobě se také uvádí problémy s podvýživou, přetažeností a všeobecným ohrožením zdraví a pohody.

„Vytvořili a podporovali kulturu, vzor a praxi sexuálního obtěžování, včetně nepřátelského pracovního prostředí,“ stojí v další části dokumentu, která naráží na často nevybíravé chování vůči ženám. MrBeast i Amazon se odmítli vyjádřit.

Ti, kteří prošli první soutěžní disciplínou, dostali toaletní potřeby a spací pytle – a spali na trávníku stadionu.

I přes vážná obvinění ale MrBeast novou show dál nadšeně propaguje, promluvil o ní například pro podcast Impaulsive. Zmínil mimo jiné i rozpočet, který na ni byl vyhrazen – natáčení mělo spolknout přes 100 milionů dolarů (2,3 miliardy korun), což má být rekord v kategorii reality shows.

V mezičase se mu podařilo rozjet i nový byznys, v rámci kterého se spojil s dalšími kontroverzními figurkami internetu. Ve spolupráci s influencery Loganem Paulem a KSI začali prodávat barevné předpřipravené obědy pro děti s názvem Lunchly, které pro své složení děsí nejednoho dietologa.