Jak oslovit děti? Hračkářství Dráčik na webu označuje LGBT za úchylky ega, média jsou koncentrák

Komunikace na e-shopu hračkářského řetězce Dráčik, který i v Česku ročně utrží miliardy, nutí zvednout obočí. Jemně řečeno.

Peter BrejčákPeter Brejčák

Dracik vs LGBTKomentář

Foto: Hračkářství Dráčik

Dráčik versus LGBT+

0Zobrazit komentáře

Komentář Petera Brejčáka: Očkované lidi označuje za blázny, brojí proti obranné dohodě se Spojenými státy, média přirovnává ke koncentračním táborům, odsuzuje vojenskou pomoc Ukrajině… Nejde přitom o dezinformační stránku, ale oficiální e-shop největšího slovenského prodejce hraček Dráčik, jemuž se ve velké míře daří také v Česku.

Jde o dlouhodobě úspěšný byznys. Dušan Víglaský začal prodávat hračky pro děti před třiceti lety jako živnostník, postupně se na Slovensku vypracoval na jedničku celého trhu s výrazným náskokem před konkurencí. Loni měla jedna z oficiálních entit sítě Dráčik podle závěrky výnosy přesahující v přepočtu 1,4 miliardy korun se ziskem přes 50 milionů korun.

Jak upozornil deník SME, dvojka slovenského trhu Alltoys, patřící české skupině Wormelen, tehdy utržila 180 milionů korun, tedy asi osmkrát méně, a navíc je poslední dva roky ve ztrátě. Což Dráčik ve své historii nikdy nebyl. Česká entita je ještě větší, v minulém roce dosáhla obratu 1,73 miliardy se ziskem 25 milionů korun. I zde tak patří mezi největší hráče oboru, po republice provozuje přes 70 kamenných prodejen.

Podnikatelský příběh je z tohoto pohledu zajímavý, ostatně podobné inspirativní příklady denně přinášíme nejen my v CzechCrunchi. Víglaský však dlouhodobě zůstává mimo mediální radar a rozhovory neposkytuje. O to zajímavější je od letošního jara komunikace samotného Dráčika na jeho slovenském webu, kdy se síť hračkářství začala vyjadřovat k aktuálnímu dění.

Nákupy plynu, očkování, válka i EU

Na úvodní stránce přináší krátké texty, které nejsou oficiálně podepsané, podle slovenských médií by ale za nimi měl stát právě Víglaský. Respektive pokud by je psal kdokoliv jiný z firmy, jako její jediný majitel by rozhodně měl mít zájem na tom, jak se značka na veřejnosti – a na webu určeném i dětským návštěvníkům – prezentuje.

„Kdo chce mír, bude mít mír. Kdo chce válku, bude mít válku. Zbraněmi míru nedosáhneš. Myslete na budoucnost dětí,“ zněl jeden z prvních odkazů, který se na e-shopu objevil začátkem února. Mělo jít o reakci na aktuální dění, v té době probíhaly přípravy na podepsání obranné smlouvy mezi Slovenskem se Spojenými státy. „Přítel tě neobere o suverenitu, jenom otrokář. Svobodný člověk se suverenity dobrovolně nevzdá, jenom otrok. My jsme Slováci, ne otroci,“ přibylo na web o několik dnů později.

V reakci na invazi Ruska na Ukrajinu zněl komentář následovně: „Milý Bože, ani jsme se nenadáli a opět zuří válka. Nenávist, chamtivost, bezcitnost, hloupost a lenivost překročily únosnou míru. Dlouhá léta na Ukrajině i jinde ve světě umírají lidé, trpí děti. Jak jsme jim pomohli? Jak jsme se přičinili, aby si sedli za stůl a dohodli se, když toho sami nebyli schopní.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V březnu pak Dráčik obhájil svoji pozici mezi nejpopulárnějšími obchodníky oceněním Mastercard Obchodník roku, v následujících měsících ale přidával další odkazy a texty komentující aktuální dění, například v dubnu: „Máme zájem o nákup plynu ve větším objemu pro Slovensko. Rozhoduje cena, ne měna. Zkapalněný plyn nám nenabízejte. Naléhavě, zásoby dochází.“

Záběr témat je ovšem široký. Očkované lidi Dráčik označil za blázny, po vzoru proruských propagandistů odsoudil vojenskou pomoc západních zemí Ukrajině, přinesl text o Nápravněvýchovné zóně 666-Zemi, média přirovnal k elektronickému koncentračnímu táboru, Evropa podle něj musí ožít a Evropská unie zaniká.

banner-do-clanku-2360×1180-pradl-menky

Přečtěte si takéDoručení ovlivňuje loajalitu zákazníků. Datart i Dodo radí v logisticeDoručení ovlivňuje loajalitu zákazníků více než cena. Datart i Dodo radí, jak na logistiku

Poslední příspěvek hračkářství zjevně reaguje na teroristický útok, kdy byli před dvěma týdny v Bratislavě zastřeleni dva mladíci z LGBT+ komunity. V textu pod názvem Pravý význam nesmyslů LBGT3, BEMELEM a podobně naschvál dělá chyby a překlepy a komentuje: „Je to živná půda pro realizaci různých úchylek ega, s čímž iniciátor ve svém plánu přirozeně počítá. Čím je společnost nezdravější, tím se tyto zhoubné vlivy víc eskalují až dochází k chaosu a sociálnímu výbuchu.“

Autor textů přitom ví, že na e-shopu komunikuje mimo jiné s dětským publikem. S vysvětlením přišel již v únoru: „Milé děti. Mnozí se ptají, proč na stránce, kde se prodávají hračky, které mají přinášet dětem radost, píšu o věcech jako samostatnost, mír nebo válka. Píšu, protože nemám jinou možnost a považuji za důležité vyjádřit svůj názor a postoj.“

Styl komunikace Dráčiku — o to víc, že je směřována také na dětské publikum — je tak naprosto nemístný a v konečném důsledku může působit nebezpečně, za což si zaslouží odsouzení.

Doručení ovlivňuje loajalitu zákazníků více než cena. Datart i Dodo radí, jak na logistiku

Na CzechCrunch e-commerce konferenci vystoupí špičky oboru. Podělí se o zkušenosti a know-how, jak správně na logistiku a související procesy.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-pradl-menkyEvent

Foto: CzechCrunch

Michal Prádl z Datartu a Peter Menky z Doda

0Zobrazit komentáře

Zkušenost s doručením významně ovlivňuje zákaznickou loajalitu k e-shopům, a to více než například cena doručení. U online nákupů je totiž jediným momentem, kdy nakupující přichází s obchodníkem do přímého kontaktu, přičemž 84 procent zákazníků volí takový e-shop, jenž je schopen dodat zboží rychleji. Taková zjištění popisuje Peter Menky z logistického hráče Dodo, který zdůrazňuje, že důležitá není jen samotná rychlost, ale také možnost sledování objednávky či vystupování kurýra. Jak s logistikou pracovat, aby e-shop nebrzdila v růstu?

Na související témata se o své know-how podělí celkem šest řečníků při dalším ze série e-commerce eventů, které organizuje CzechCrunch. Uskuteční se už 1. listopadu od 17.30 ve Spojce Karlín, kromě Menkyho na akci vystoupí také Michal Prádl z Datartu, Milan Šmíd ze Zásilkovny, Josef Dvořák z Wolt Drive, Tomáš Szkandera z K2, Matyáš Kapusta z Revolt.BI nebo Petr Litavec z Authentica Fulfillment. Se všemi přednášejícími si budete moci popovídat také v rámci networkingu po akci. Vstupenky zde.

A jaké otázky probereme? Například kdy se vyplatí investice do vlastních skladů a kdy raději využít fulfillmentu od dalších hráčů, jak na škálování logistiky i jak správně pracovat se systémy. Do hloubky probereme tato a další související témata, aby se ze skladů nestala největší překážka v růstu i z pohledu přípravy pro zahraniční expanzi.

E-commerce se totiž aktuálně nenachází v dobré kondici, pokles trhu byl ze začátku roku podle Menkyho z Doda, které na jaře získalo 1,5 miliardy korun od Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, patrný prakticky ve všech segmentech. Nyní již lze pozorovat určité zlepšení, oproti loňsku jsou ale prodeje pořád níže a budoucí vývoj je jen těžko předvídatelný, i když je evidentní, že zákazníci své finance spoří a zbytné nákupy odkládají na později. Konkurence ale v e-commerce rozhodně neklesá.

„Nakupování online se stalo naprostým standardem a zákazníci mají na doručování stále vyšší nároky. Logistika musí být kvalitní, rychlá a čím dál větší důraz je kladen také na ekologickou stránku dopravy, přičemž tyto aspekty už zdaleka nejsou vnímány jen jako ‚bonus‘, ale spíše jako nezbytnost pro to, aby si firma zachovala svou konkurenceschopnost. Vyšší nároky mají navíc i samotní obchodníci, kteří požadují, aby logistika byla maximálně efektivní a co možná nejúspornější,“ komentuje dění Menky.

Z pohledu e-shopů pak pozoruje, že v oblasti logistiky řeší několik základních problémů. Jedním z nejčastějších jsou sezónní výkyvy v poptávce, jimž se musí přizpůsobovat. A pokud mají vlastní flotilu, během roku nabírají a propouštějí kurýry, což je finančně i procesně náročné. Problémem typickým pro vánoční špičku je také nedostatek kapacity dopravců.

„Logistiku je důležité vnímat jako stěžejní součást byznysu, která má významný dopad na zákaznickou zkušenost. Aby si e-shopy ve stále rostoucí konkurenci udržely reputaci a postavení, nesmí se bát inovovat a zkvalitňovat služby. Pokud si pro zajištění logistiky vyberou kvalitního partnera, je tenhle krok vždy snazší – firma se může maximálně věnovat vlastnímu byznysu a logistiku zajistí partner, který má prostor a kompetenci zmíněné inovace zavádět,“ doplňuje Menky.

Datart zahájil etapu robotizace

Podobně na situaci pohlíží i Michal Prádl, vedoucí logistického centra Jirny ze společnosti HP Tronic, matky Datartu. „Logistika má pro nás zásadní význam. Rychlé doručení zboží podle přání zákazníků je pro nás prioritou,“ popisuje. Elektro prodejce zákazníkům nabízí vlastní prémiovou dopravu, možnost vyzvednutí objednaného zboží do 30 minut na prodejně i expresní doručení pomocí Liftago.network.

„Naší strategií je automatizovat či digitalizovat maximální množství procesů. Loni jsme za tímto účelem vytvořili oddělení digitální transformace, které se též podílí na tvorbě procesů automatizace v logistice. Do automatizace našich logistických center již ale investujeme průběžně od tvorby konceptu centrálního skladu Jirny v roce 2017. Automatizovaný balicí stroj Opera, který jsme začlenili do konceptu loni, je tedy další střípek pokračování v nastaveném trendu,“ přibližuje Prádl.

Letos pak Datart zahájil další etapu, a to robotizace, kdy používá plně autonomní vozíky řízené inteligentním softwarem. Postupně plánuje vybavit všechna svá logistická centra tak, aby byla co nejvíce automatizovaná. Nedostatek lidí na pracovním trhu prodejce bere jako výzvu ke zlepšení procesů a hledání nových cest a inovací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V rámci skladové logistiky letos firma ve skladu Jirny rozšířením dopravníkové technologie navýšila možnosti vychystání zhruba dvojnásobného množství přeprav ve stejném čase. Zároveň se jí podařilo navýšit na dvojnásobek kapacity skladování paletového zboží, a to díky přestavbě prostoru v rámci změn skladovací strategie v souvislosti s rozšířením plochy centrálního skladu pro velkou bílou techniku v Horních Počernicích z 12 500 metrů čtverečních na 50 tisíc metrů čtverečních.

Silnou stránkou Datartu je také jeho síť kamenných prodejen, kterých má jen v Česku 110. Těží z toho rovněž letos, kdy se zákazníci ve srovnání s loňskem více přesouvají z e-shopů do fyzických obchodů. I díky tomu se firmě daří plnit plánované obraty. Jen loni přitom skupina HP Tronic utržila téměř 25 miliard korun.

„Díky strategii omnichannel prodejního konceptu, který spojuje maloobchodní a online prodej, jsme schopni nabídnout zákazníkům široké portfolio služeb od odborného poradenství s výběrem zboží až po jeho dopravu na místo, které si zákazník určí, a v čas, který mu nejvíce vyhovuje,“ dodává Prádl.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel