Jak se z hledání letenek stal slušný byznys. Příběh populárního webu Cestujlevně.com, který čeká, až se zase začne cestovat

Michal MarekMichal Marek

cestujlevne-boxed2Story

Foto: archiv Davida Eiselta

Zakladatel Cestujlevně.com David Eiselt

0Zobrazit komentáře

Když David Eiselt před osmi lety zakládal cestovatelský web Cestujlevně.com, ani ve snu ho nenapadlo, že by se pohyb lidí po planetě mohl prakticky ze dne na den zastavit. Cestování se těšilo kontinuálnímu růstu a letecká přeprava již dávno nebyla jen výsadou těch nejbohatších. A dnes brzy dvaatřicetiletý David pomalu začal budovat web, který se postupně stal cílovou stanicí pro každého, kdo chtěl na internetu najít levnou letenku a vydat se na cesty.

Z Cestujlevně.com vznikl jeden z největších komunitních webů v zemi a z dotovaného koníčku se stal profesionální projekt, který své zakladatele velmi pěkně živil. Totální útlum letecké dopravy zapříčiněný koronavirovou pandemií však činnost webu na podzim pozastavil a nyní nezbývá než doufat, že Cestujlevně zase ožije. Jak to ale celé začalo?

„Historicky zde existoval web AkcniLetenky.com a já díky němu do cestování spadl. Mým životním cílem dlouhodobě bylo pracovat v leteckém ruchu, což vyústilo v to, že jsem nastoupil na dopravní fakultu ČVUT a začal jsem se specializovat na leteckou dopravu. A pak přišla taková myšlenka, že bychom po vzoru AkcniLetenky.com zkusili něco podobného, vlastního,“ popisuje David Eiselt počátky Cestujlevně.

Spolu s kamarádem koupili doménu, zajistili si hosting a WordPress a začali tvořit obsah, který se zpočátku omezoval na tipy na akční letenky. Na Cestujlevně postupně přibývala doporučení na letenky za pakatel a web se mezi Davidovými spolužáky a postupně i širší veřejností setkával s velkou odezvou.

cestujlevne_David Eiselt

Foto: archiv Davida Eiselta

David Eiselt, zakladatel portálu Cestujlevně.com

A kde se vlastně tipy na letenky berou? Někoho to možná překvapí, ale za vším stojí stará dobrá ruční práce. „Nijak naskriptovat to bohužel nejde. Letenky mají těžkou cenotvorbu, kde každá kombinace znamená jinou cenu, a naskriptovat to dodnes nezvládl ani Google,“ popisuje Eiselt.

„Neumí to žádný vyhledávač a nikdy to umět nebude. Tam je těch dat zkrátka příliš a vše se dynamicky mění,“ doplňuje zakladatel Cestujlevně, proč nejde vytvořit software, který by letenky zkrátka chytře spojil a vždy našel nejlevnější kombinaci pro cestu z bodu A do bodu B.

„Jde to třeba u low-costu, na čemž buduje byznys například české Kiwi.com, ale u klasických letenek ne, protože tam zkrátka nefunguje běžné sčítání ani násobení. Cenotvorba je dána složitými a hlavně proměnlivými funkcemi, které automatizaci prakticky znemožňují,“ říká Eiselt.

Celý trik Cestujlevně.com tedy spočívá v tom, že si David se svými parťáky (o hledání letenek se obvykle starali ve dvou lidech) našli kvalitní stálé zdroje – primárně weby low-costových aerolinek a globální rezervační systémy – a metodou pokus-omyl postupně nacházeli další a další výhodné výlety.

„Jak jsme to zkoušeli, tak se stávalo, že jsme třeba při podrobném zkoumání tarifních podmínek zjišťovali, že i z levné letenky se často dá udělat ještě levnější. Třeba jen tím, že se různě zkombinuje, dá se jí třeba jiný návrat a podobně,“ vzpomíná. Postupně se tedy na Cestujlevně objevovaly letenky s odletem z Prahy, ale třeba návratem do Minichova, kdy cestovatel touto kličkou ušetřil i několik tisíc korun, přičemž následná pozemní doprava z Mnichova již stála zanedbatelnou částku.

david_eiselt_aros-vyhlidka

Foto: archiv Davida Eiselta

Za pár korun se dá dostat třeba do dánského Aarhusu

„To tady spousta lidí nevěděla a ani k tomu neměla důvod. Letí prostě jednou za rok a jinak mají jiné starosti. My jsme využili přesně toho, že jsme se na letenky specializovali, bylo to naše hlavní téma a s tím, jak jsme těch výhodných cest nacházeli mnoho, po roce, dvou, třech a dále už člověk zkrátka ví, jak ty cesty zhruba skládat,“ popisuje Eiselt.

Spolu s kolegy ale brzy vytušil, že cestovatelský web musí nabídnout více než jen tip na letenku za rozumné peníze. „Historie byla taková, že jsme nejdřív tak měsíc jeli 1:1 to, co bylo na AkčníchLetenkách. Pak jsme si řekli, že když budeme dělat to samé, tak to nikdy nebude fungovat, takže jsme začali přemýšlet, že když někam letíš, tak tam asi budeš i bydlet, tudíž jsme dávali i tipy na hotely. Začali jsme nad tím přemýšlet komplexněji.“

„Když letíš do Londýna, musíš se dostat ještě z letiště a je tedy prostor přidávat tipy, jak se dostat z letiště. A když už jsi v tom Londýně a máš kde spát, tak budeš chtít ještě něco vidět. Takže jsme došli k tomu, že to vlastně není letenka, co člověk chce – je to ten zážitek.“

Davidovi a spol. ovšem trvalo zhruba další čtyři roky, než se z Cestujlevně začala stávat skutečná databáze tipů pro cestovatele. Už tam nechodili jen lidé, kteří hledali levnou letenku, ale všichni ti, kdo hledali informace spojené s leteckým cestováním.

david_eiselt_new-york-leden-92-min

Foto: archiv Davida Eiselta

Dobrá nabídka se dá najít i mezi lety do New Yorku

„K tomu když jsme došli, tak jsme si řekli, že nemá smysl tyto informace schovávat do jednotlivých příspěvků, které dynamicky mizí, ale že stojí za to vytvořit databázi všech těchto informací,“ popisuje David Eiselt, jak se z webu postupně stalo víc než jen přehled cenových akcí.

Z Cestujlevně postupně začal vznikat nejen web s informace o tom, jak se levně dostat do dané destinace, jak se dostat z letiště, co tam dělat a kde tam spát, ale postupně také databáze s praktickými údaji o tom, jaká zavazadla a služby lze očekávat při letu s konkrétní aerolinkou, co nabízí které letiště a podobně.

Síla komunity

„Vytvořili jsme databázi asi 600 nejčastějších aerolinek, u nich jsme zpracovali informace o zavazadlech, check-inech, nadstandardních věcech. Paralelně jsme to samé udělali s letišti – můžeme mít zhruba 800 letišť po celém světě s tím, že těch, kam se pravidelně létá, je asi 2 000. Ale na tu druhou polovinu horko těžko poletí někdo z Čech, takže ten důležitý základ máme zpracovaný,“ popisuje David další genezi portálu.

Ani u aerolinek a letišť ale rozkračování portálu neskončilo. Dalším krokem byla orientace na destinace a shromažďování důležitých informací s nimi spojených. A právě v tento moment Eiselta napadlo, že by mohli využít síly komunity, která se za ta léta okolo webu shromáždila. Jen pro představu, na Facebooku má Cestujlevně přes 160 tisíc sledujících a web v silné měsíce generoval přes milion návštěv.

cestujlevne2

Cestujlevně zaznamenává měsíčně i milion návštěv

„Využili jsme toho, že za námi stojí obrovská komunita cestovatelů a oslovili jsme je s tím, zda nám někdo nechce pomoci spoluvytvářet tento cestovatelský obsah. Vytvořili jsme jednotnou šablonu, aby byl obsah systematický a stejný, ať uživatel prohlíží Brazílii, Monako nebo Francii, a lidé pro nás začali postupně zpracovávat potřebné informace. A jakmile jsme se dostali na nějakých 80 % světa, tak přišly na řadu užší destinace – tzn. město, ostrov či region.“

Jak Cestujlevně postupně rostlo, z projektu se začal stávat i prosperující byznys. Celý byznys model webu spočívá v tom, že uživatelům zdarma nabízí obsah, který zpeněžuje jak skrze klasické reklamy, které ale netvoří ani třetinu příjmů, tak hlavně skrze affiliate marketing.

vasky-stanek-top

Přečtěte si takéÚspěšný rok ve Vasky. Boty ze Zlína jsou na prestižní adrese v centru Prahy a míří za rekordními tržbami i do světaÚspěšný rok ve Vasky. Boty ze Zlína jsou na prestižní adrese v centru Prahy a míří za rekordními tržbami i do světa

Portál totiž spolupracuje s aerolinkami, cestovkami, autopůjčovnami i různými agregátory jako Expedia či Student Agency a žije z provize z prodejů, na které se uživatel proklikl právě skrze web. David Eiselt se netají tím, že je velkým fanouškem affiliate marketingu, a to hlavně proto, že je to podle něj způsob monetizace, který doceňuje kvalitní obsah.

„Pokud tvoříš užitečný obsah, na který se uživatelé vracejí a pracují s ním, tak affilliate je k tomu nejgeniálnější věc,“ popisuje David Eiselt a dodává, že místo toho, aby provozovatel dostával nižší jednotky koruny za to, že někdo klikne na reklamu, web může vydělávat klidně vyšší stokoruny na provizi za prodej služby, ze které má uživatel užitek a kterou aktivně přišel najít – třeba levnou letenku.

david_eiselt_a380-emirates-min

Foto: archiv Davida Eiselta

Na Cestujlevně se časem dostaly i výhodné lety v luxusních business class

Postupně tedy vznikl portál, který své zakladatele velmi dobře uživil. „V nějakém peaku v letních měsících jsme dokázali vydělat přes půl milionu korun za měsíc. Samozřejmě jsou tam výkyvy – byly dny, kdy jsme za 3 dny vydělali 150 tisíc, protože byla skvělá akce, a pak byly dny, kdy jsme udělali sotva 500 korun… Pokud jde o náklady, zaplatit je potřeba hosting, vývoj, software a služby, třeba pro mailing, kancelář. Ale nejdražší je lidská práce a firma živila 4 až 5 lidí.“

Jenže pak přišel koronavirus a svět se zastavil. Řada zemí uzavřela své hranice a ty, které tak neučinily, zavedly pro přijíždějící takové restrikce, že stejně valnou většinu cestovatelů odradily. Návštěvnost Cestujlevně se tedy prudce smrskla a s ní i příjmy provozovatelů, kteří zároveň nechtěli zveřejňovat tipy na letenky, u kterých zdaleka nemohlo být jisté, zda se let uskuteční.

Ještě donedávna nepředstavitelná věc se proto bohužel stala skutečností. Fanoušci Cestujlevně se koncem září na Facebooku dočetli, že web pozastavuje činnost.

Než se svět vrátí do normálu

Rozhodující byl určitě ten ekonomický důvod. Když to vezmu zpětně, tak náznaky toho, že není dobře, začaly v lednu, a rozhodnutí přestat přišlo až koncem září. Bylo tam tedy třičtvrtě roku, během kterých web strádal. Prali jsme se s tím, věřili, že bude dobře a že to vydržíme, a samozřejmě jsme v tu chvíli pracovali zadarmo,“ popisuje David.

„Nějakou dobu to ještě vypadalo, že by to mohlo nějak fungovat, že se uskromníme, nevyděláme, ale přežijeme. Jenže s tím, jak přišla druhá polovina srpna, kdy začaly být věci zase velmi nejisté, jsme si řekli – můžeme pokračovat v tom našem přežívání, nebo se podíváme pravdě do očí a řekneme si, že teď prostě cestovat opravdu nebudeme.“

A tak se provoz Cestujlevně minimálně dočasně zastavil a David přijal roli marketingového ředitele ve firmě, která se zabývá právě affiliate marketingem, s jehož aplikací má zakladatel cestovatelského portálu tak bohaté zkušenosti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: archiv Davida Eiselta

David Eiselt na cestách v Thajsku

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se situace dále vyvine, a zda se nadšeným cestovatelům ještě někdy vrátí jejich oblíbený web na cestování. Dobrou zprávou ale je, že se Davidovi a jeho úzkému týmu podařilo vybudovat nejen stránku s rychlými tipy na akční letenky, ale portál plný užitečných informací, které mají dlouhodobou hodnotu.

Okolo něj navíc stojí nevídaná komunita cestovatelů, která web udržuje při životě a dále jej rozvíjí – třeba i cestou sdílení cestopisů. Těch je na Cestujlevně už pěkná řádka a dají se mezi nimi najít skutečné klenoty.

„Dva nejčtenější autoři, kteří své cestopisy sdílejí, už vydávají i knížku. Ani jeden z nich neměl tušení, že by mohl být nějak literárně angažovaný, ale přesvědčilo je právě to, s jak širokým zájmem se jejich zážitky setkaly,“ líčí David a dodává, že je na Cestujlevně k přečtení i třeba cestopis líčící trek po pohořích Nepálu, jehož přečtení trvá dle statistik dvě hodiny, a lidé jej hltají.

david_eiselt_uplistsikhe-min

Foto: archiv Davida Eiselta

Snad se dá svět zase brzy do pohybu a podíváme se třeba na archeologické naleziště Uplisciche v Gruzii

I proto doufejme, že se cestování již brzy vrátí v plné parádě a s ním i Cestujlevně. Pomoci s tím nyní mohou i fanoušci webu, protože David se rozhodně nevzdal a na obnovení provozu Cestujlevně nedávno spustil sbírku na populárním portálu Patreon.

Ostatně, o apetitu lidí vrátit se ke svým minulým životům nemá zakladatel portálu pochyby. „Lidé velmi rádi rychle zapomenou na to špatné a zase se rychle přeorientují. Až dojde ke zlomu a hlavní téma už nebude koronavirus, tak se vše rychle vrátí do starých kolejí.“