Jak si vedl WhatsApp za první půlrok pod hlavičkou Facebooku?
Kromě toho, že Facebook včera uzavřel třetí čtvrtletí na 3,2 miliardách dolarů, přišla i první finanční zpráva ze strany WhatsApp, dnes aplikace čítající bezmála 600 milionů uživatelů. Podle ní WhatsApp vygeneroval za prvních 6 měsíců roku 2014 v revenue pouze 15,9 milionu dolarů s celkovou ztrátou 232 milionů.
Nutno přiznat, že ze zmíněné ztrátové částky dělalo přesně 206,5 milionů dolarů akciové vyrovnání a náklady s ním spojené. Celkově si tedy WhatsApp připsal do mínusu za první půlrok pod novým taťkou bezmála 13,5 milionu dolarů.
Facebook si celkově svoje náklady spojené na WhatsApp rozdělil na 2 miliardy dolarů za uživatelskou základnu, 448 milionů za brand, 288 milionů za technologii a 21 milionů nebylo specifikováno. Kam se ovšem poděl zbytek, z bezmála 12 miliard?
Prý to byla z velké části dobrá vůle a víra v potenciál budoucího růstu, monetizace a strategických výhod ekosystému pro vlastní mobilní messaging. Já to přisuzuji hlavně snaze o ovládnutí messaging trhu, na jehož poli se vyrojilo několik silných konkurentů (WeChat), kterým musí Facebook s WhatsApp nově čelit. Momentálně tak nepůjde Facebooku o zisk, ať z reklam nebo poplatků, ale o masové rozšíření uživatelské základny.
Monetizace ve fázi, kde se podaří vyřadit konkurenci, přijde sama. Podle některých informací Facebook uvažuje i o budoucím propojení Facebook Messengeru a WhatsApp v jednu platformu, po které konec konců miliony uživatelů žadoní delší dobu.