Jak spojení Microsoftu a Activision Blizzard pocítí hráči a jak Sony? Rozebrali jsme herní obchod roku
Microsoft získá velkou nálož áčkových her
Microsoft tento týden šokoval svět, když oznámil, že za téměř sedmdesát miliard dolarů koupí slavnou herní společnost Activision Blizzard, vydavatele oblíbených sérií jako Call of Duty, Diablo nebo World of Warcraft. Obchod, který je zdaleka největší pro Microsoft a jedním z největších v novodobé byznysové historii, s sebou ale přináší řadu otázek.
Jak se akvizice astronomických rozměrů projeví na hráčích? Co znamená pro konkurenci a všeobecně celý herní segment? A proč k ní dochází zrovna teď, v době, kdy Activision Blizzard nemá zrovna nejšťastnější reputaci? V následujících odstavcích vám přiblížíme několik úhlů pohledů, které jsou podle nás nejzásadnější. A začneme tím hlavním – portfoliem her.
Game Pass na steroidech
Pokud se obchod dotáhne do zdárného konce, získá Microsoft od stáje Activision Blizzard velké množství her. Od zaběhlých značek jako Call of Duty, Diablo, World of Warcraft nebo Overwatch přes hříčky typu Crash Bandicoot, Guitar Hero a Candy Crush až po Skylanders, Spyro nebo skejťáckého Tonyho Hawka.
Součástí akvizice budou ale i „menší“ hry od ne tak známých herních studiích. Za zmínku stojí například Beenox, Digital Legends, High Moon Studios, King, Radical Entertainment, Raven Software, Sledgehammer Games nebo Toys for Bob. A tím výčet zdaleka nekončí.
Stěžejní je přitom záměr, který s tituly Microsoft má. Stanou se totiž součástí předplatitelské služby Game Pass pro Xbox a PC, takže se nabídka her za měsíční poplatek pro hráče velmi rozroste. A to je pro Microsoft jedině dobře – čím více her bude mít v nabídce, tím více nových hráčů může nalákat. O to víc, když mu tam přistanou takové skvosty.
Microsoft uvádí, že Xbox Game Pass (respektive PC Game Pass) nově překonal hranici 25 milionů předplatitelů, což je meziročně o sedm milionů více lidí. Růst obliby se vedle her přisuzuje i speciálním slevám, které firma nasazuje – nyní například stojí jen 25 korun na první měsíc. Jedná se o klíčovou součást herního ekosystému Microsoftu a kdo službu nezná, může si Game Pass představit jako Netflix pro hry – za měsíční poplatek můžete hrát jakoukoliv hru, kterou služba nabízí.
Je ovšem otázkou, jak to bude s exkluzivitou. Microsoft zatím nepotvrdil, jestli například díly střílečkové akce Call of Duty budou výhradně dostupné pouze na jeho platformy, nebo budou nadále k dispozici i konzolím od konkurence. Jasnější stanovisko padne nejspíš až příští rok, kdy by se měl obchod za 68,7 miliardy dolarů zkompletovat. Také Sony má pro svůj PlayStation podobnou službu a právě exkluzivní tituly jsou to, na co firmy hráče nejvíce lákají.
Chutě na mobilní gaming
Nový nákup Microsoftu je především spojován se ziskem velkých „áčkových“ titulů. Rozhodně by se ale nemělo zapomínat ani na hry, které mají velký vliv v segmentu takzvaného mobilního gamingu, kdy se místo klasických konzolí používají telefony a tablety. Do portfolia Microsoftu totiž zamíří i herní studio King, tvůrce fenoménu Candy Crush.
Microsoft si je moc dobře vědom velikosti trhu s hrami pro mobilní zařízení. A také moc dobře ví, jaké jméno na něm má původem švédská společnost King. Její hry, mezi které vedle Candy Crush patří i Farm Heroes, Pet Rescue či Bubble Witch, hraje každý měsíc přes 240 milionů lidí, díky čemuž je jednou z nejvlivnějších firem v této oblasti.