Jak udržet zisk, když se všechno kolem mění? Firmy musí nasadit digitální technologie a inovovat
Ředitel strategických inovací Trasku Jan Antoš popisuje, co musí firmy udělat, aby přečkaly nejistou dobu a vyšly z ní silnější.
Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v Trasku
Dynamika změn, které ve světovém byznysu způsobuje pandemie, válka na Ukrajině a přerušení dodavatelských řetězců, je nevídaná. Lídři velkých firem jako by řídili kamion na silnici plné zatáček skrytých v mlze. V okamžiku, kdy nevidíme jasně dopředu, je při řízení auta i firmy nejdůležitější rychle reagovat a držet se v bezpečí. K posílení těchto schopností by měli směřovat velcí byznysoví hráči. Už jste slyšeli o hyperautomatizaci?
Nasadit digitální technologie a inovovat, to je podle ředitele strategických inovací tuzemské společnosti Trask Jana Antoše klíč k přežití. Na konferenci Trask Future Insight proto představil trendy, které i ze současné situace dělají příležitost pro další růst. Teď je podrobně představuje v komentáři pro CzechCrunch.
***
Loni byl dobrý rok. Ten letošní může být taky
Navzdory koronaviru vykázaly firmy v roce 2021 nebývale vysoké marže. Udržet je na podobné výši letos nebude snadné. Zisk navíc požírá rekordní míra inflace. Běžnou odpovědí firem v podobné situaci bývá zvýšení cen. Jsou tu ale další, možná lepší možnosti. Nejdůležitější z nich jsou optimalizace nákladů, zvýšení produktivity a efektivity.
Velkou pomocí pro to může být hyperautomatizace – strojové zpracování těch procesů, o kterých jsme mysleli, že strojově zpracovat nejdou. Čeho se týká? Například obrovského množství nestrukturovaných dat, které firmy produkují a nijak s nimi dál nenakládají. Taková data jsou v podstatě všude, jde o e-maily, smlouvy, hovory nebo data z webu. Jejich analýzou můžeme najít spoustu nových způsobů, jak dělat věci automaticky.
Zatímco dnes digitalizujeme procesy uvnitř firem, zanedlouho budeme automatizovat celý byznys. Produkty se začnou samy upravovat podle zákazníků, ekonomika bude programovatelná, novými klienty firem se stanou stroje – machine customers.
Už dnes si dokáže tiskárna od HP sama objednat inkoust, který jí dochází. A není daleko doba, kdy si samohybný taxík od Googlu sám nakoupí benzín či elektřinu na provoz, sám zaplatí parkování a mýto a sám zajede do servisu. Do jakého? Na to budou muset najít odpověď úplně nové nástroje, protože pomocí klasického marketingu auto nepřemluvíte.
A abychom nezapomněli na zvyšování cen – i to jde dělat chytře. Analytika už dnes začíná pomáhat s personalizací cen tak, abychom zákazníkovi dali produkt nebo službu přesně za tolik, kolik je ochotný zaplatit právě v této konkrétní chvíli. Je k tomu samozřejmě potřeba datové modelování a analýza v reálném čase, nikoliv běžné porovnávání s konkurencí jednou za rok.
Lidé chtějí jiné věci než dřív. Třeba digihalenku
Pandemie, lockdowny a práce z domova změnily očekávání, která mají lidé od značek. Řada firem mění své služby tak, aby lépe vyhovovaly novému nastavení. Digitální prodejna COOP v jižních Čechách je přes den normálním obchodem a v noci funguje jako velký automat na potraviny.
Aplikace Strava zase umožňuje závodit běžcům na jedné trase, i když se na ní kvůli obavám z větších skupin nemohou shromáždit v jeden čas. Z tradičního rozdělení produktů na ty, které fungují buď digitálně, nebo fyzicky, se byznys postupně vymaňuje a objevuje nové tvůrčí cesty, jak a co prodávat.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.