Jak získat peníze od investorů? Poradí Ondřej Bartoš z Credo Ventures i Ondřej Fryc z Reflex Capital

Jedny z nejznámějších tváří českého venture kapitálového světa budou diskutovat na startupové konferenci CzechCrunche již v pondělí 13. března.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-kapusta-litavec-1Event

Foto: CzechCrunch

Ondřej Fryc z Reflex Capital a Ondřej Bartoš z Credo Ventures

0Zobrazit komentáře

Loňský rok se po celém světě nesl ve znamení zhoršující se ekonomiky, kvůli čemuž klesají akcie technologických firem na burzách, ale také valuace startupů. I globální venture kapitálový segment tak prochází ochlazením. Z hloubkové analýzy trhu z dílny CzechCrunche přitom ale vychází, že čeští startupisté od investorů zatím nikdy nezískali tolik peněz jako loni a někteří z nich se postarali o přepsání historických rekordů. Čím to? Po čem se dívají investoři? Co mají firmy, které uspěly? A čím se můžete inspirovat vy?

Nejenom těmto otázkám se budeme věnovat na startupové konferenci, kterou CzechCrunch pořádá již v pondělí 13. března od 17:30 ve Spojka Events Karlín. Vystoupí na ní přední zástupci české venture kapitálové scény, kteří odpoví na nejdůležitější otázky. Drží se investoři zpátky, nebo je na trhu více peněz? Jak v současné době nabírat prostředky na rozvoj? Získávají startupy rekordní investice, nebo se musí smířit s tím, že potřebují delší runway? Či to snad platí všechno najednou?

Konference bude rozdělena na dva tematické bloky. Stav venture kapitálového trhu obecně a rady, jak oslovit investory, přinese trojice řečníků. Jedním z nich je Ondřej Bartoš z Credo Ventures, nejstaršího venture kapitálového fondu u nás a jednoho z nejúspěšnějších fondů v Evropě. Bartoš stál například za investicí Creda do rumunského UiPath, kdy z několika milionů dolarů udělal stovky. Loni Credo otevřelo svůj již čtvrtý fond o velikosti 1,8 miliardy a zároveň loni investovalo do největšího počtu startupů ve své historii.

Bartoše doplní další z výrazných tváří tuzemské VC scény Ondřej Fryc stojící za fondem Reflex Capital. Fryc ještě v roce 2000 zakládal e-shop Mall.cz, který později prodal a poslední roky se svým týmem pomáhá startupům právě v rámci tohoto fondu. Vystupující v uvedeném panelu dále doplní Petra Moravcová, vystudovaná architektka, jež prorazila ve světě startupových investic. Aktuálně působí v rakouském fondu 3VC se zaměřením na německy mluvící země, do portfolia fondu ale spadá například i český blockchainový Tatum.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhá panelová diskuze svoji pozornost zaměří na propojování světa investorů a startupů. První zastoupí Roman Nováček z fondu Presto Ventures, druhým zástupcem pak bude Jakub Stračina, finanční ředitel datového startupu Keboola, jež koncem loňska získal investici přesahující sto milionů korun. Právě Presto bylo vedle Tomáše Čupra či Eduarda Kučery jedním z investorů. Dlouhodobě přitom Keboola rostla bez pomoci investorů, od roku 2008 fungovala jen z vlastních peněz. Proč se po tolika letech firma rozhodla, že potřebuje investici?

Zmiňovaným, ale i dalším otázkám se budeme věnovat na startupové konferenci CzechCrunche, kde také budou mít diváci možnost pokládat dotazy řečníkům. Ti jsou navíc po skončení oficiální části programu připraveni debatovat v rámci neformálního networkingu. Akce se koná 13. března a vstupenky jsou k prodeji na jejím webu.

Chytrý našeptávač ze Slovenska využívá Datart, Benu či O2. Tržby Luigi’s Box se blíží 100 milionům

Po loňském propadu e-commerce šéf Luigi’s Boxu Gejza Nagy očekává, že ve druhé polovině letoška dojde k nastartování prodejů a obnovení poptávky.

Peter BrejčákPeter Brejčák

luigis-box

Foto: Luigi’s Box

Michal Barla, Gejza Nagy, Tomáš Kramár, spoluzakladatelé startupu Luigi’s Box

0Zobrazit komentáře

Aby vyhledávače e-shopů našly zboží, které zákazník opravdu hledá. Na první pohled se to zdá jako triviální úkol, realita fungování mnoha internetových obchodníků však vypadá jinak – lidé totiž dělají překlepy, používají cizojazyčná slova, slangové výrazy nebo synonyma. A běžně se těmto faktorům vyhledávače neumí přizpůsobit. Problém i díky umělé inteligenci řeší původem slovenský nástroj Luigi’s Box, který využívá již na 2 500 obchodníků.

Poslední roky Luigi’s Box rostl v průměru dvojnásobně – zatímco v roce 2018 utržil 3,5 milionu korun, loni to již ve vyjádření opakujících se ročních tržeb (ARR) byly necelé čtyři miliony eur, v přepočtu 95 milionů korun. Přesné číslo však firma nesděluje. Samotný trh e-shopů přitom v Česku loni vůbec poprvé ve své historii klesl, a to o dvanáct procent na úroveň pod 200 miliard korun.

„Pokles je způsoben změnou chování zákazníků v období po pandemii, ekonomickými a sociálními vlivy ve světě a také nejistotou plynoucí z recese. Očekávání na straně e-shopů byla zkreslena růstem během pandemie. Kombinace propadu objednávek, zvýšených nákladů a inflace způsobila, že některé e-shopy se s tím nedokázaly vyrovnat a ukončily činnost,“ komentuje pro CzechCrunch Gejza Nagy, šéf Luigi’s Boxu.

Stejné dění jako v Česku startup pozoruje i v dalších zemích, kde působí. Slovensko podle Nagye kopíruje zdejší trendy, podobný pokles zaznamenal i v Polsku nebo Německu. „U všech těchto trhů včetně Slovenska a Česka se předpokládá nárůst v druhé polovině roku 2023. Měl by být větší, a dokonce možná i vyšší než v roce 2021,“ komentuje Nagy.

Zaměřeno na Polsko a německy mluvící země

Pokles trhu přitom Luigi’s Boxu nepřímo hraje do karet, protože svým uživatelům dokáže zvyšovat konverze. Roste tak počet e-shopů, které jej využívají – aktuálně jich je přes 2 500 včetně značek jako O2, Benu, Datart, Košík.cz či Electro World. Nástroj fungující na bázi umělé inteligence kromě optimalizace vyhledávání nabízí také automatické doplňování klíčových slov v našeptávači, personalizované filtry, doporučování produktů či hlasové vyhledávání.

Slovenské a české firmy tvoří 80 procent zákazníků, zbytek připadá na zahraničí, kde společnost jako klienty uvádí například polský Answear nebo Apart, jednoho z největších výrobců šperků v Evropě. Původně přitom startup očekával ještě vyšší růst svých příjmů, vlivem války a inflace se ale více soustředil na retenci zákazníků a stabilizaci.

Luigi’s Box v roce 2014 zakládal Gejza Nagy s Tomášem Kramárem a Michalem Barlou, o pár let později získal investici v desítkách milionů korun od českého fondu Leverage. Startup měl v plánu i další finanční kolo, které nakonec odsunul. Po vypuknutí pandemie koronaviru totiž udělal změny ve vedení a snažil se stabilizovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Trochu nás to brzdilo, ale viděli jsme větší význam v zefektivnění procesů a cash flow ve firmě. Kdybychom před dvěma roky vzali investici, nedokázali bychom peníze efektivně investovat s jistotou, že se nám vrátí,“ říká Nagy s tím, že původně plánoval růst agresivně pomocí externího kapitálu, ale v průběhu posledních dvou let tuto strategii přehodnotil.

Podle dat z posledních dostupných oficiálních závěrek byl startup v letech 2020 a 2021 ziskový. „Jsme v situaci, že nejsme přitlačení ke zdi a dokážeme přežít bez investice. Je to lepší pozice, protože si můžeme vybrat partnera pro další kolo bez časového stresu,“ doplňuje Nagy.

Aktuálně se Luigi’s Box soustředí na větší zahraničí expanzi, a to v Polsku či do německy mluvících zemí. Zároveň spustil marketing na globální úrovni a svůj nástroj implementoval do e-commerce platforem včetně globálního Shopify či dalších jako WordPress, PrestaShop nebo WooCommerce. Globální platforma G2 navíc slovenské řešení zařadila do skupiny nástrojů jako takzvaného lídra trhu.