Vedle sedaček a volantu nově i vyhřívané pásy. Mají zvýšit dojezd elektroaut v zimě
K vyhřívanému sedadlu a volantu přibyl vyhřívaný pás. Kombinace těchto tří kontaktních vytápění má snížit potřebu klasického topení.
Čím větší zima, tím méně kilometrů elektromobily najedou. Baterka navíc bude odpočítávat procenta ještě rychleji, pokud topení ve voze pojede naplno. Společnost ZF, která patří mezi přední dodavatele technologií pro elektromobily, chce s tím vším bojovat skrze vyhřívané bezpečnostní pásy. Ty mají spolu s vyhřívanou sedačkou a volantem nahradit topení a ulehčit tak spotřebě.
„V zásadě jde o optimalizaci celkového vytápění. Když zvolíte chytřejší kombinaci kontaktního topení, jako je vyhřívání sedadel a bezpečnostních pásů a k tomu třeba i vyhřívání volantu, můžete ušetřit energii na vytápění celého auta,“ uvedl pro CzechCrunch tiskový mluvčí společnosti Mirko Gutemann.
Ideální teplota pro baterii elektroaut je mezi dvaceti až čtyřiceti stupni Celsia. V zimě se tak baterie vybíjí rychleji. Běžný topný systém podle Gutemanna spotřebuje okolo dvou až šesti kilowattů a inženýři v ZF propočítali, že díky vyhřívaným pásům by se dojezd za chladného počasí mohl zvýšit až o patnáct procent.
Vyhřívaný pás vypadá jako ten klasický, uvnitř jsou ale vetkané topné vodiče. Drátky přitom nepřekáží ani v provozu, ani v navíječi. Vzhledem k tomu, že instalace speciálního pásu je podobná jako u toho klasického, není problém ho podle společnosti používat v sériové výrobě. Technologický gigant, jehož vývojové centrum sídlí nedaleko Plzně, říká, že se vyhřívaný pás ovládá úplně stejně jako ty, na které jsme zvyklí. A slibuje také, že není o nic méně bezpečný.