Vedle sedaček a volantu nově i vyhřívané pásy. Mají zvýšit dojezd elektroaut v zimě

K vyhřívanému sedadlu a volantu přibyl vyhřívaný pás. Kombinace těchto tří kontaktních vytápění má snížit potřebu klasického topení.

Eliška NováEliška Nová

Společnost ZF vyvinula vyhřívané pásy

Foto: zf.com

Společnost ZF vyvinula vyhřívané pásy

0Zobrazit komentáře

Čím větší zima, tím méně kilometrů elektromobily najedou. Baterka navíc bude odpočítávat procenta ještě rychleji, pokud topení ve voze pojede naplno. Společnost ZF, která patří mezi přední dodavatele technologií pro elektromobily, chce s tím vším bojovat skrze vyhřívané bezpečnostní pásy. Ty mají spolu s vyhřívanou sedačkou a volantem nahradit topení a ulehčit tak spotřebě.

„V zásadě jde o optimalizaci celkového vytápění. Když zvolíte chytřejší kombinaci kontaktního topení, jako je vyhřívání sedadel a bezpečnostních pásů a k tomu třeba i vyhřívání volantu, můžete ušetřit energii na vytápění celého auta,“ uvedl pro CzechCrunch tiskový mluvčí společnosti Mirko Gutemann.

Ideální teplota pro baterii elektroaut je mezi dvaceti až čtyřiceti stupni Celsia. V zimě se tak baterie vybíjí rychleji. Běžný topný systém podle Gutemanna spotřebuje okolo dvou až šesti kilowattů a inženýři v ZF propočítali, že díky vyhřívaným pásům by se dojezd za chladného počasí mohl zvýšit až o patnáct procent.

Vyhřívaný pás vypadá jako ten klasický, uvnitř jsou ale vetkané topné vodiče. Drátky přitom nepřekáží ani v provozu, ani v navíječi. Vzhledem k tomu, že instalace speciálního pásu je podobná jako u toho klasického, není problém ho podle společnosti používat v sériové výrobě. Technologický gigant, jehož vývojové centrum sídlí nedaleko Plzně, říká, že se vyhřívaný pás ovládá úplně stejně jako ty, na které jsme zvyklí. A slibuje také, že není o nic méně bezpečný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výhodou je podle výrobce také to, že není potřeba čekat, než se auto zahřeje. Pás totiž začne topit hned, jak se auto rozjede. Fungovat bude samozřejmě lépe, pokud bude mít cestující jen tričko, hůř, pokud bude mezi pásem a lidským tělem péřová bunda. Topí obvykle na 36 až 40 stupňů.

ZF je technologická společnost, která vyrábí inteligentní systémy pro osobní auta i dodávky. Nabízí ale i řešení pro celý automobilový průmysl. Ostatně vyhřívaný pás vyvinula právě na přání výrobců aut. Problém je totiž stále relativně nízký dojezd elektromobilů.

Obecně platí, že na jedno nabití ujede elektrovůz okolo tří set kilometrů. Záleží samozřejmě na konkrétním voze, ale i na počasí nebo právě na tom, jak je auto vytápěné. Zatímco klasický automobil se spalovacím motorem využívá k vytápění odpadní teplo z motoru, elektromobilům dodává potřebnou energii baterie. Možností, jak v zimě dojezd elektroauta navýšit, je ale víc. Jednou z nich je třeba tepelné čerpadlo. To teplo vyrábí stlačováním oxidu uhličitého.

Společnost ZF vyvinula vyhřívané pásy

Foto: zf.com

Termální kamera ukazuje, jaký zásah má vyhřívaný pás

Slováci dávají robotům zrak i inteligenci na to, aby vám přichystali nákup. Teď získávají 400 milionů

Slovenská Photoneo Brightpick Group je ta, která zajišťuje, že sklady velkých firem fungují v podstatě samy, tedy bez lidí. To zajímá světové hráče.

Iva BrejlováIva Brejlová

ján žižka

Foto: Photoneo Brightpick Group

Ján Žižka, spoluzakladatel a CEO Photoneo Brightpick Group

0Zobrazit komentáře

Aktivně, ale ne příliš viditelně se rozšiřují po celé Evropě, ve Spojených státech i Asii. Společnost Photoneo, kterou spoluzaložil a vede Ján Žižka, se totiž našla v oboru, který v posledních letech zažívá obrovský rozvoj: pomáhá firmám s tím, aby se jejich sklady obstarávaly samy. Díky tomu, že dává robotům oči, inteligenci a schopnost porozumět svému okolí, tudíž se v něm pohybovat a pracovat. Pro stále rozsáhlejší aktivity vznikla skupina Photoneo Brightpick Group. Ta teď získala investici ve výši 19 milionů dolarů, tedy téměř 420 milionů korun. Účastnili se jí i Češi.

Noví investoři dokončují kolo, ve kterém už dříve peníze do projektu poslalo i české Credo Ventures. Nebo IPM Group, které sídlí v Praze a které peníze přidává i teď. Celkově v rámci této takzvané Series B získává skupina Photoneo 40 milionů dolarů, v přepočtu přes 880 milionů korun. Předchozí část firma oznamovala na konci roku 2021, kdy Andrej Kiska za Credo vysvětloval, že linie Brightpick nabízí „nejvíc komprehenzivní automatizaci skladů pro retailery na světě“.

„Photoneo je již zavedeným světovým lídrem v poskytování automatizačních řešení založených na 3D strojovém vidění a umělé inteligenci. Naší investicí jim chceme pomoci převést jejich vize do reality na všech frontách,“ okomentoval k tomu Marián Boček, Managing Partner IPM Group, jednoho z dalších investorů.

Photoneo Brighpick Group je součástí více než pěti tisíc technologických systémů v Evropě, Spojených státech a Asii. Sdružuje firmy Photoneo a Brightpick. Prvně jmenovaná je světovým dodavatelem systémů pro robotické vidění a inteligenci a mezi její zákazníky patří General Motors, Volkswagen nebo Kuka.

Na automatizaci skladů se soustředí část Brightpick, která zajišťuje systémy mimo jiné pro skupinu Rohlík, jež má více než deset milionů objednávek ročně. Právě řešení Brightpick tento online supermarket nedávno nasadil ve svém pražském expedičním centru.

Podle Jána Žižky se řešení setkává s velkým zájmem od nových i stávajících klientů. „Protože pomáhá zákazníkům snižovat provozní náklady a odbourávat problémy s pracovní silou, což jsou dva relevantní problémy v dnešním náročném ekonomickém prostředí,“ říká generální ředitel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup cílí na v e-commerce ostře sledovaný prostor, jak nejlépe využít sklady a co nejrychleji z nich vychystávat objednávky. Kombinuje technologie, jako jsou průmyslové 3D skeny, autonomní roboty či algoritmy umělé inteligence. Žižka už dřív uvedl, že jeho řešení zvyšuje ve srovnání s ručním vychystáváním efektivitu třikrát až pětkrát. K tomu dodává, že řešení snižuje náklady na vyřízení objednávek na polovinu.

Aktuální část investičního kola vede společnost Taiwania Capital a přidává se vedle jmenované IPM Group také Alpha Intelligence Capital. Mezi další investory patří H&D Asset Management, slovenský Venture to Future Fund a český Kolowrat Group. Jde o třetí kolo, celkem skupina na investicích získala 53 milionů dolarů.

vojtechkacirek-1

Přečtěte si takéMeče, stvůry a pivo. Česká zaklínačská akce láká lidi z celého světaRoudnický zámek pohltil středověk. Za zaklínačským festivalem cestují do Česka lidé z celého světa

„Má silné vedení, talentované inženýry a špičkovou technologii, která v budoucnu zásadně změní způsob, jakým online prodejci vyřizují a doručují objednávky,“ myslí si Mitch Yang, vedoucí partner v Taiwania Capital. „Navíc věříme, že naše vazby na tchajwanský ICT sektor by mohly přinést tomuto partnerství velkou přidanou hodnotu,“ doplňuje.

„Nové finance nám pomůžou urychlit tempo nasazování systému a rozšířit působnost ve Spojených státech,“ doplňuje Žižka. Firma navíc slibuje, že brzy uvede novou generaci automatizovaného řešení vychystávání objednávek. Ta dál rozvine vlastní technologii strojového vidění a umělou inteligenci.