James Bond slaví 60 let. Agent jejího veličenstva se těší stejné přízni jako kdykoliv dříve

Ikonická věta „Bond, James Bond.“ na plátně zazněla poprvé v roce 1962. Od té doby s agentem 007 vzniklo 27 filmů a chystají se další.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

jamesbond-collection

Foto: HBO

James Bond má jednu z nejdéle běžících filmových sérií vůbec

0Zobrazit komentáře

Udělejme si malý průzkum vašich filmových znalostí. Která filmová franšíza je nejstarší a její nová pokračování jsou stále vysoce očekávaná? Ano, správně – je to Godzilla, jejíž první díl vyšel už v roce 1952. Nakonec se ale ani obří ještěr netěší takovému statusu, jako o necelou dekádu mladší James Bond. Filmová série o britském tajném agentovi teď oslavila 60 let od své premiéry a populární je stejně jako kdykoliv dříve.

Možná nebude překvapivé, že její začátky byly poněkud složité. Když producent Harry Saltzman koupil práva na většinu knih o Bondovi od Iana Fleminga, rychle narazil na problémy s financováním filmu. Zprvu nepomohlo ani setkání s dalším producentem Albertem R. Broccolim, který chtěl práva pro sebe.

A s neochotou studií podpořit „příliš britskou“ a „příliš otevřeně sexuální“ franšízu se potýkali, i když začali pracovat spolu. Nakonec jim ovšem kývlo hollywoodské studio United Artists, Bond se tak mohl vydat ze stránek knih do sálů kin.

Jako první se adaptace pro velké plátno dočkal šestý román ve špionážní sérii, který měl původně propagovat turismus na Jamajce, toho času ještě pod nadvládou britského království. Dr. No musel na cestě před kamery překonat ještě mnoho dalších překážek, od malého rozpočtu po hledání správného scenáristického pojetí. Hlavní roli dostal 31letý, tehdy nepříliš známý Sean Connery. A dokonce on sám nejdříve zvažoval, jestli se chce podobnému projektu upsat.

Teď už víme, že všechny problémy nakonec stály za to a Connery učinil jedno z nejlepších rozhodnutí ve svém životě. Dr. No se svojí špionážní zápletkou, rychlou akcí, humorem a stylovým hrdinou nadchnul jak kritiku, tak diváky. A vydělal asi šestinásobek svého milionového rozpočtu. Connery se na plátně v roli agenta poprvé objevil se slovy „Bond, James Bond.“ Tuto frázi diváci v průběhu let zaslechli ještě mnohokrát z úst několika různých herců.

James Bond zachraňující svět v zásadě představoval britskou fantazii pokračujícího vlivu ve světě, v němž skutečná moc britského impéria upadá a někdejší kolonie se po desítkách let nadvlády konečně osvobozují. Ačkoliv některé imperialistické tendence stále přetrvávají, z „tvrdé síly“ podrobující si lidi přichází ve formě bondovek „měkká síla“ šířící hodnoty nebo kulturu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A byla velice efektivní. Agent jejího veličenstva dodnes patří mezi poznávací znaky Spojeného království a nehledě na to, že jako koncept je poměrně zastaralý, stále táhne publikum všech věkových kategorií. Při započtení inflace jen z kin vydělal přes 19 miliard dolarů a drží místo páté nejvýdělečnější franšízy vůbec. Šedesát let a dvacet sedm filmů přežil jednak díky tomu, že nebyl nutně vázaný na jednoho herce, jednak díky schopnosti přizpůsobovat se světu kolem sebe.

Ač Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan a Daniel Craig sdílejí základní prvky bondovského hrdiny, každý v sérii hrál trochu jinou roli. Za jejich působení se vyvíjel jak filmový jazyk, tak témata reagující na skutečnou politiku, ať už jde o boj s terorismem, nebo komplexnější mezinárodní vztahy provázející globalizaci. V rovině zpracování zase postupně vymizely komediální prvky nebo dostaly výraznější roli ženy.

james-bond-daniel-craig

Foto: Forum Film

Daniel Craig v bondovce Není čas zemřít

Vůbec nejvýraznější posun nastal s příchodem Daniela Craiga, který chtěl, podle vlastních slov, rozložit veškerá bondovská klišé. Filmy na sebe začaly přímo navazovat, přičemž nosnými linkami byly jednak kriminální složky, jednak osobní život hrdiny. Ten se stal mnohem více lidským než kdykoliv dříve. Od prvního Craigova filmu Casino Royale se Bond vypořádával s osobní tragédií a snažil se vyrovnat na jedné straně se ztrátou, na druhé se zradou jeho životní lásky.

Zatím poslední bondovka Není čas zemřít pak přinesla hned několik novinek. Po předchozích snímcích, které otevřeně tematizovaly roli tajných služeb v moderním světě, byl slavný hrdina zčásti odsunut na druhou kolej. Jednak kvůli jinému fungování mezinárodních vztahů, jednak kvůli přeobsazení agenta s krycím číslem 007. Nakonec měl stále zásadní slovo při záchraně světa, tento úkol si od něj ale vzal více než kdykoliv předtím.

Teď Daniel Craig odešel do bondovského důchodu a producenti z Eon Productions, jimž dodnes patří hlavní slovo, hledají nového představitele. Má jím být stále britský muž, kterému bude vzhledem k charakteru a časové náročnosti role něco přes třicet let. Proces výběru herce je ovšem stále v začátcích a bude nejspíš náročný, jelikož má definovat budoucnost jedné z nejslavnějších filmových sérií na dalších mnoho let. James Bond se dnes těší prakticky stejnému zájmu jako dříve, právě proto je ale jeho místo ve světě čím dál složitější.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Do Prahy zavítala slavná NHL a na ledě se honili žralok s predátorem. Češi vytvořili inovativní reklamu

Zatímco fanoušci v O2 areně koukali na prázdnou ledovou plochu, diváci u obrazovek sledovali díky rozšířené realitě unikátní show.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nhl

Foto: Go4Gold

Češi vytvořili pro utkání NHL v Praze netradiční reklamu

0Zobrazit komentáře

Velkou sportovní událost v Praze v podobě zahajovacích zápasů slavné zámořské hokejové soutěže NHL doplnila unikátní reklama, která zatím v Evropě nebyla k vidění. Zatímco diváci v pátek večer čekali, až na prázdnou ledovou plochu vyjedou hokejisté San Jose Sharks a Nashville Predators, v televizních obrazovkách se na ledě děly věci. Zábavnou honičku na ní díky nejmodernějším technologiím předvedli obří žralok s predátorem, maskoti jednotlivých týmů. Středem pozornosti byly také dva vozy Škoda zvané Sharyaq a Prediaq, upravené speciálně pro tuto příležitost.

Když vyjede NHL do Evropy, je to velká sláva. Do Prahy se kanadsko-americká hokejová liga, kde hrají ti nejlepší z nejlepších, vrátila po několika letech a zájem o dva zápasy mezi Sharks a Predators měli jak fanoušci, tak pochopitelně i sponzoři. Velmi sledovanou událost NHL Global Series využila k originální propagaci svých vozů Škoda Auto, která se v hokeji dlouhodobě angažuje a tentokrát vsadila na úplnou novinku. Ve spolupráci agenturou Go4Gold místo klasického reklamního spotu odvysílala spot, který nakombinoval skutečnou realitou s tou virtuální.

Výsledkem bylo, že na ledovou plochu O2 areny nejprve na obrazovkách vyjely dva speciální vozy Škodovky upravené v duchu obou amerických týmů. Převážně žlutý pojízdný maskot Predátorů z Nashvillu s názvem Prediaq vychází z SUV modelu Škoda Kodiaq. Za Žraloky ze San Jose zase na čtyřech kolech vyjel černo-modrý Sharyaq v podobě elektromobilu Škoda Enyaq iV. Mladoboleslavská automobilka chtěla mimo jiné ukázat kontrast mezi čistě elektrickým a konvenčním pohonem a vedle barevných polepů a speciálních 3D prvků, které autům přidaly ploutve či ocas, je představila i v netradiční reklamě.

„Je to unikátní projekt v kontextu celé Evropy, nic podobného se tady dosud nerealizovalo. Díky této technologii mohou značky přinášet fanouškům v rámci svého partnerství zcela jedinečné zážitky, díky kterým bude možné diváka vtáhnout do děje tak jako nikdy dřív,“ popisuje originální aktivaci automobilky kreativní ředitel Go4Gold Tadeáš Drahorád. Stejně jako mnozí další před pár měsíci sledoval, když podobnou reklamu vypustila právě při zápase NHL společnost Chipotle. Když se naskytla příležitost udělat takové představení poprvé i v Česku, hned se jí chytil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společně s IMA production na téměř minutové virtuální animaci pracovali několik měsíců, aby pak mohla být odvysílána na obrazovkách televize Nova. Fikce, že se na ledové ploše objeví žralok a v souboji se postaví predátorovi, se podařilo dosáhnout díky věrohodným 3D modelům či speciálním senzorům na kamery a softwaru české firmy ISG Graphics. „Šli jsme do toho s tím, že chceme ukázat, co je dnes možné, a určitě i pro to, abychom trochu nakopli české sportovní prostředí. Profesionální sport firmám nabízí jedinečnou platformu, na které si mohou dovolit věci, které jsou jinde nemyslitelné,“ míní Tadeáš Drahorád.

Jeho agentura Go4Gold, kterou založil v roce 2015 společně s Alešem Hlavičkou, se právě na takové aktivity specializuje. Svým klientům, kterých se za roky nasbíraly desítky v Česku i po Evropě, pomáhají doručit zážitky zákazníkům. Jde zpravidla o fanoušky a diváky, protože Go4Gold se nejvíce soustředí na tvorbu show na stadionech, kde vytváří koncepty zábavy pro velkoplošné obrazovky i různé ceremoniály. Tvoří ale také klasický digitální obsah.

nhl-reklama-min

Foto: Go4Gold

Diváci u obrazovek získali jedinečný reklamní zážitek

Náklady na tvorbu takové animace, jaká proběhla při zápasech NHL v Praze, závisí na její náročnosti i na dalších okolnostech. V kontextu jiných sponzorských aktivit se ale podle Drahoráda nemusí jednat o nějak dramaticky výraznou částku. Spoluzakladatel Go4Gold věří, že právě technologie jako rozšířená realita pomohou značkám přinášet fanouškům v rámci svého partnerství jedinečné zážitky, které diváka ještě více vtáhnou. Podobně to vidí také ve Škoda Auto.

„Jako partner pražského zápasu NHL Global Series jsme využili této výjimečné příležitosti, abychom představili divákům naše speciálně upravené vozy Škoda Sharyaq a Prediaq v rámci unikátní rozšířené reality přímo během přenosu z pražské O2 areny. Toto technologicky zcela inovativní pojetí prezentace naší značky jenom podtrhuje naše ambice na poli vývoje produktů a zároveň dlouhodobou strategii sponzoringových aktivit značky Škoda, ve které hraje stěžejní roli sportovní fanoušek,“ říká Vítězslav Pelc z oddělení strategie sponzoringu a speciálních projektů Škoda Česká republika.