Jarní aukci v Galerii Kodl vévodila Toyen. Její obraz z poválečné éry se vydražil za 37 milionů
V Galerii Kodl proběhla aukce, během které se vydražilo 98 procent položek z 220 děl. Byla mezi nimi i dvojice obrazů od malířky Toyen.
Nejznámější česká představitelka surrealismu, Marie Čermínová alias Toyen, dlouhodobě vládne domácím aukcím. Loni se její díla opět dostala do top desítky nejdráže vydražených obrazů, obsadila v ní dokonce čtyři místa. A nejnovějším rekordním přírůstkem je obraz Puis, Plus Tard (Potom, později) z roku 1950, který se na nedělní aukci v pražské Galerii Kodl prodal za 37,44 milionu korun včetně aukční přirážky. Jde o malířčino nejdražší dílo z poválečného období.
Během aukce, která proběhla 28. května na Žofíně, nabídla Galerie Kodl takřka 220 děl. Mezi nimi byly například obrazy od Karla Černého, Emila Filly, Františka Kupky, Theodora Pištěka nebo Ladislava Sutnara. Od Toyen se dražily obrazy dva: zmíněný Puis, plus tard a Un vide, un silence (Prázdnota, ticho), jehož cena se vyšplhala na bezmála 18,5 milionu korun. Vyvolávací částka všech děl činila dohromady 140 milionů korun a byla navýšena na více než 280 milionů.
Obraz, který se na aukci umístil na první příčce, pochází z poválečné etapy tvorby Toyen. Během ní byla již trvale usídlena v Paříži a tvořila společně se surrealistickou skupinou Andrého Bretona, Jindřicha Heislera a Benjamina Péreta. Do jejího tvůrčího stylu tak začal ve větší míře prosakovat zájem o alchymii, ze kterého vzešla její první významnější pařížská práce v podobě cyklu kreseb s názvem Ani křídla, ani kameny: křídla a kameny.
Náměty z tohoto cyklu poskytovaly malířce rámec i pro její následnou tvorbu. Stejně tak je tomu i u plátna Puis, Plus Tard, na kterém Toyen zachytila ptáky s propojenými zobáčky – ti jsou k vidění právě na jedné tušové kresbě, jež je součástí cyklu. Opakuje se rovněž využívání symetrie, zrcadlení a odrazu, které je patrné jak v použitých tvarech, tak v barvách.
„Jedná se o nesmírně vzácný objev díla této světově významné autorky, které se doposud neobjevilo na žádné z větších novodobých samostatných výstav, a tudíž není ani publikováno v žádné její monografii. Toyen měla řadu sběratelů v Latinské Americe, kam bylo dílo také původně zakoupeno. Bylo tak vystaveno pouze na samostatné výstavě Toyen v galerii À l’Étoile scellée v Paříži,“ uvádí Galerie Kodl.