Je perfektní, ale za jakou cenu? Vyšel remake legendární hry The Last of Us, který rozdělí hráče

Postapokalyptický zombie horor dodnes patří mezi nejlepší videohry všech dob. Předkládaný remake ale možná žádá hodně a nabízí málo.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tlou-remake-boxed-1

Foto: Naughty Dog

Joel a Ellie, hlavní hrdinové videohry The Last of Us

0Zobrazit komentáře

Je to už devět let, co se na konzoli PlayStation dostala videohra The Last of Us, okamžitě se začala prodávat po milionech kusů týdně a sbírala nadšené recenze. V následujících několika měsících se už řadila nejen mezi nejlepší tituly roku 2013, ale mezi nejlepší vůbec. A tento status jí zůstal dodnes. Vývojářské studio Naughty Dog teď vydává aktualizovanou verzi přinášející několik novinek od vylepšené grafiky po změny v hratelnosti. Otázkou přitom je, zda to všechno stojí za plnou cenu, za níž se videohra prodává.

The Last of Us je v mnoha ohledech poměrně typickým příspěvkem do žánru zombie hororu, v němž jde hlavně o přežití. Hlavní část se odehrává dvacet let po vypuknutí pandemie zmutované formy houby Cordyceps, která lidi mění na bezduché stvůry s jediným cílem – rozšířit nákazu. Hráči přitom prochází příběhem Joela a Ellie, pašeráka a čtrnáctileté dívky, kteří spolu putují zničenými Spojenými státy ve snaze najít bezpečí.

Právě v jejich vztahu, charakterech a světě, který je obklopuje, spočívají hlavní důvody chvály, kterou si videohra získala. Na jedné straně rozhodně stojí skvělá hratelnost dovolující užít si každý moment strávený s ovladačem v ruce, do dění na obrazovce ale skutečně vtahují osudy postav, s nimiž je možné si vybudovat silné emoční pouto.

Zvlášť v tomto kontextu, kdy videohře nechybělo nic zásadního v prvním ohledu a excelovala v druhém, můžeme otázku z úvodu položit ještě jinak – jak lze vylepšit mistrovské dílo? Důležitý je také časový horizont, v jakém se to děje. První The Last of Us totiž sice vyšlo už před devíti lety, o rok později ale následovala aktualizovaná verze pro PlayStation 4, ta je nyní jen o jednu generaci herní konzole pozadu.

Naprostá většina reakcí na aktuální vydání se shoduje na tom, že předkládaný remake je bezpochyby nejlepším způsobem, jak si nyní The Last of Us zahrát. Ať už tedy v jednotlivých detailech Naughty Dog udělalo cokoliv, všechny změny jsou k lepšímu a nekoná se snaha za každou cenu věci předělávat.

Posunu kupředu si můžete všimnout na mnoha srovnávacích příkladech, které jsou na internetu. Svět hry je nyní propracovanější než kdy dříve. Zarostlá postapokalyptická města mají více vegetace a všude kolem je více zničitelných objektů zvyšujících dojem interaktivity.

Na vše se přitom skvěle dívá – přibylo plno nových detailů grafiky a odrazy ve vodě či skle, stejně jako nasvícení prostředí, perfektně demonstrují možnosti PlayStationu páté generace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě toho recenze zmiňují mírné, ale znatelné změny v pohybu a fyzice postav, které díky tomu působí více jako lidi z masa a kostí, ne jen jako soubor textur. K tomu výrazně přispívá také plné využití haptické zpětné vazby ovladačů PlayStationu 5.

Za zmínku pak stojí také zcela nové možnosti přístupnosti pro hráče s omezeným zrakem či slepotou, ztrátou sluchu a omezenou pohyblivostí. Studio pro ně připravilo řadu funkcí od titulků a možnosti úpravy obrazu přes hlasové popisy až po alternativní módy ovládání a podobně. Mnozí si díky tomu budou moci The Last of Us zahrát vůbec poprvé.

tlou-remake-2

Foto: Naughty Dog

Joel a Ellie, hlavní hrdinové videohry The Last of Us

Nakonec se ale ukazuje, že remake, u něhož by se někteří spokojili s označením převážně kosmetického remasteru, je vhodný primárně pro novou generaci hráčů, kteří legendární titul znají spíše z vyprávění než z bezprostřední zkušenosti. Nových věcí, ať už jde o vizuály, nebo o hratelnost s minimálními úpravami, jednoduše není příliš mnoho. Ty, kteří si příběhem párkrát v minulosti prošli, nic nepřekvapí, maximálně se do něj budou moci o trochu lépe ponořit.

Ačkoliv jsou prakticky všechny recenze pozitivní a The Last of Us pro rok 2022 podle nich utvrzuje status jedné z nejlepších her vůbec, finální verdikt není jednoznačný. Pokud někdo tento postapokalyptický svět ještě nenavštívil, investice se mu skoro jistě vyplatí. Pro hráče, kteří Joela a Ellie provázeli už dříve, je ale cenovka 1 700 korun odpovídající novému titulu nesmyslně vysoká. Z rozhodnutí studia vycházejí rozdílné pohledy kritiků, z nichž jedni oslavují návrat mistrovského díla, druzí vypichují snahu o snadný výdělek.

Remake The Last of Us: Part I je dostupný od pátku 2. září na PlayStation 5. Kromě původní hry obsahuje také už starší Left Behind odehrávající se před hlavním příběhem. Na příští rok se pak chystá také verze pro PC a Joela s Ellie uvidíme dokonce na HBO v seriálu, který se nedávno ukázal v první upoutávce.

Českým vývojářům z Amanity významně pomáhá Apple. Ale tržby ovlivnily i vinyly a robot Josef

Obrat herního studia meziročně poklesl, zvýšily se ale tržby z merchandisingu. Nyní Amanita pilně pracuje na novince Phonopolis.

Michal MančařMichal Mančař

robot-josef-machinarium

Foto: Amanita Design

Robot Josef, hrdina hry Machinarium i e-shopu Amanity

0Zobrazit komentáře

Domácí herní studio Amanita Design, které stojí za oblíbenými a audiovizuálně zajímavými počiny jako Happy Game, Creaks nebo Samorost, zveřejnilo loňské finanční výsledky. V meziročním srovnání sice oproti roku 2020 zaznamenalo celkový pokles obratu i zisku, ale zvýšilo tržby z merchandisingu, tedy z prodeje vinylů se soundtracky, sběratelských sošek robota Josefa z Machinaria, ale i roztomilého raubíře a hlavního hrdiny stejnojmenné hry Chuchel.

Amanita ve výroční zprávě za rok 2021 vykázala tržby ve výši 83,8 milionu, zisk vývojářů dosáhl 25,2 milionu korun. V obou případech jde o nižší sumy ve srovnání s předloňskem, kdy obrat činil 106 milionů a zisk 34,5 milionu korun. „Důvodem poklesu je přirozené snížení tržeb ze hry Creaks, která byla v roce 2020 po vydání finančně velmi úspěšná především díky Apple Arcade. Svůj vliv na pokles mělo také posílení koruny vůči jiným měnám, většinu příjmů máme v dolarech,“ říká pro CzechCrunch Lukáš Kunce z Amanity.

Právě zmiňovaná herní služba od Applu byla pro byznys českých vývojářů i tentokrát důležitá. „Významný podíl na celkových tržbách tvořily příjmy plynoucí z předplacené služby Arcade společnosti Apple, v jejímž katalogu měla Amanita v průběhu roku 2021 dva tituly – Creaks a Pilgrims,“ zmiňuje studio ve výroční zprávě za rok 2021. Amanita tím pokračovala v předloňském trendu, kdy podle slov zakladatele firmy Jakuba Dvorského své tržby oproti předchozím rokům navýšila právě zejména díky Apple Arcade.

Naopak do obratu příliš nestihla promluvit loňská Happy Game, která je navzdory veselému jménu spíš krvavým hororem. Ta totiž vyšla až na podzim, navíc je prozatím k dispozici jen na PC a Nintendo Switch. Na mobilních verzích se podle Kunceho právě pracuje, hotovo by mělo být ještě letos. Jeden ukazatel nicméně ve výsledcích Amanity meziročně významně narostl, byť jeho celkový dopad na tržby není obří.

chuchel-plysak

Foto: Amanita Design

Amanita na svém e-shopu prodává sběratelské předměty od vinylů po plyšáky

Na dva a půl milionu korun se z o milion nižší částky navýšil obrat z prodeje sběratelských předmětů. Amanita na svém e-shopu nabízí například desky s herními skladbami. „Dlouhodobě se daří našim soundtrackům na vinylu, především Machinariu a Samorostu 3, které vyšly už v několika různých edicích. Zrovna před pár dny se nám podařilo Samorost 3 2LP znovu vyprodat,“ přibližuje Kunce.

Kromě nahrávek podmanivých tónů od dvorního skladatele studia a úspěšného hudebníka Tomáše „Floex“ Dvořáka je k mání třeba i protagonista hry Chuchel v plyšové podobě a další oblíbené postavičky. „Tržby z merche výrazně ovlivnila bronzová soška robota Josefa, hlavního hrdiny Machinaria, kterou jsme uvedli v říjnu 2021. Více než polovina ze 199 vyrobených kusů se prodala ještě do konce téhož roku. Dobře se prodávala také kniha The Art of Creaks,“ dodává zástupce studia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V současnosti se v Amanitě pracuje na další nahrávce s britským hudebníkem Hidden Orchestra ve spojitosti s druhým výročím hry Creaks, dále pak na nové hře Phonopolis. Ta navazuje na tradici Amanity ve tvorbě titulů, které jsou oproti mainstreamové tvorbě spíš menšími hříčkami, avšak současně jsou nesmírně audiovizuálně poutavé a doslova překypují atmosférou. V úvodu zmiňovaný Samorost byl pohádkový až snový, další úspěšný počin Creaks z předloňska tak trochu tajuplně strašidelný, Phonopolis zase neotřelou formou prozkoumá vážné téma totality a svobody.

Hra, která by měla vyjít napřesrok, bude prvním počinem českých vývojářů, který vznikne kombinací trojrozměrné grafiky a ručně vyráběných kulis. „Všechny textury malujeme na karton, který následně vystřihujeme, digitalizujeme a poté umístíme na příslušný 3D model. Chceme, aby na lidi Phonopolis působila nejen jako počítačová hra, ale hlavně jako takový malý, ručně vyrobený svět,“ vysvětlil dříve proces výroby jeden z autorů hry Oto Dostál.

O významu a originalitě tvorby Amanity svědčí i skutečnost, že se její Samorost stane součástí výstavy Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020, která začátkem září začne v Bruselu ku příležitosti českého předsednictví Evropské unie. Návštěvníci tamějšího muzea umění si Samorost budou moci i zahrát.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.